W dniu 29 maja 2022 Klub Miłośników Kolei i Modelarzy Kolejowych Nostalgia Za Parą organizuje Majową Wystawę Makiet Kolejowych w Galerii Metropolia w Gdańsku.
Nowości na naszej makiecie:- 6 nowych modułów,
- nowa stacja Chwaszczyno stylizowana na stację z okresu II Wojny Światowej (pod okupacją niemiecką)
- nowy odcinek makiety w drugiej sali
- zwiększenie długości i powierzchni makiety
- nowy moduł z przejazdem kolejowym z automatycznie opuszczającymi się rogatkami i sygnalizacją świetlną, które uruchamia nadjeżdżający pociąg
- Samoczynna Blokada Liniowa (SBL)
Co nowego na naszej makiecie?W układ makiety wstawiliśmy przygotowane przez Grzegorza Serafina dwa nowe moduły z wiaduktami, oraz dwa moduły z bazą samochodową, fragmentem drogi i przystankiem PKS, oraz łuk dwutorowy Łukasza Kulpy. Pojawiła się nowa stacja Quassendorf. To Chwaszczyno koło Gdyni, stacja zbudowana w stylizacji wojennej w okresie II Wojny Światowej - kiedy to Chwaszczyno znajdowało się pod okupacją niemiecką. Stacja została zbudowana przez Marcina Czeszejko-Sochackiego. Zgodnie z epoką, zauważymy na stacji akcenty militarne - stanowiska obrony przeciwlotniczej, niemieckich żołnierzy, a czasem odstawiony na bocznicy transport wojskowy III Rzeszy. Trwają prace przy wydłużaniu stacji Padowo, która uzyskała szereg nowych sygnalizatorów oraz drugi peron. Na krańcu naszej makiety pojawiła się nowa, siedmiotorowa stacja techniczna. Osobną, aczkolwiek niezwykle istotną dla ruchu pociągów nowością, jest pierwsza działająca w Polsce i na polskich makietach modułowych, działająca Samoczynna Blokada Liniowa (SBL), opracowana i przygotowana przez Konrada Wójtowicza i Artura Gorząda. Więcej o SBL w linku z opisem imprezy.
Samoczynna Blokada Liniowa (SBL)
Pomiędzy stacją techniczną Gdańsk Południowy a stacją Padowo jest bardzo długi odcinek dwutorowego szlaku kolejowego. Aby w jednym kierunku (na tym samym torze) pomiędzy dwoma stacjami (posterunkami ruchu) mógł się poruszać (zgodnie z przepisami i bezpiecznie) więcej niż jeden pociąg - bez ryzyka najechania na siebie - konieczne jest podzielenie szlaku na odcinki osłonięte semaforami. Takie odcinki nazywa się na kolei odstępami, a posterunki obsługujące semafory które umożliwiają lub nie wjazd na odcinek - posterunkami odstępowymi. Pociąg może wjechać na dany odcinek (odstęp) dopiero wtedy, kiedy opuści go poprzedzający go skład. O tym, czy dany odcinek jest wolny czy też zajęty i czy pociąg może na niego wjechać, informuje maszynistę odpowiednie światło na semaforze podawane bezpośrednio przez dyżurnego ruchu (co wymaga stałego porozumiewania pomiędzy dyżurnymi ruchu sąsiednich posterunków) bądź automatycznie, przez system który wykrywa, czy dany odcinek jest zajęty przez pociąg i nastawia na semaforach odpowiednie sygnały. Wtedy nazywamy to Samoczynną Blokadą Liniową. Dwa lata trwała praca Konrada Wójtowicza i Artura Gorząda, zanim po wielu testach, poprawkach i modyfikacjach opracowali pierwszy w Polsce działający na makiecie kolejowej w skali 1:87 (H0) system SBL. System został tak przygotowany, że SBL może działać jako blokada dwustawna, trzystawna lub czterostawna dwukierunkowa. Dwukierunkowa, to znaczy, że może także obsługiwać ruch pociągów po torach niewłaściwych dzięki dodatkowym semaforom. Z tego powodu każdy odstęp posiada aż cztery semafory. Na system składa się pięć odcinków odstępowych. Jeden z odstępów, przed tunelem, wyposażony jest w semafory SBL występujące na PKP wyjątkowo rzadko. Wyświetlają one bowiem sygnał S1a - dwa czerwone światła na jednym semaforze - jedno światło czerwone stałe i jedno światło czerwone migające. Sygnał ten oznacza bezwzględny zakaz wjazdu do tunelu i w Polsce na prawdziwych liniach kolejowych semafory takie ustawione są między innymi przed Tunelem Średnicowym w Warszawie.