Wyobraź sobie Vandermark 5 jamujące z elektrycznym bandem Milesa Davisa... albo przyjdź na koncert Manuela Mengisa. Radość jazz-funku, energia fusion i entuzjazm improwizacji!
Bilety (w przedsprzedaży do 15.05.2008):20,- normalny; 15,- ulgowy; 10,- zniżkowy (karta klubowa i bilety okresowe SKM)
Bilety (od 16.05.2008):
30,- normalny; 25,- ulgowy; 20,- zniżkowy (karta klubowa i bilety okresowe SKM)
Uwaga! Nie prowadzimy rezerwacji biletów w okresie przedsprzedaży. Miejsca siedzące i stojące; liczba miejsc siedzących ograniczona; miejsca nie są numerowane.
Koncert zorganizowany we współpracy z Fundacją ProHelvetia.
Recenzja The Pond (2008):Muzyka szwajcarskiego sekstetu to upojny melanż różnych stylistyk od bopu i free-bopu do nowoczesnych groove’ów i awangardy. Nad całością roztacza się aura Charlesa Mingusa (zbieżność nazwisk: Mengis/Mingus)– duchowego mentora tej grupy.
MMG porusza się w estetyce „małego big bandu” z całym swym rozmachem i rozbudowanymi kompozycjami. Osadzona głęboko w korzeniach jazzu zawadiacko puszcza oko w stronę przyszłości, będąc przy tym niezwykle na czasie, „tu i teraz”. To muzyka z otwartym sercem, w którym jest miejsce na kontemplację, zgrabne tematy, funkujące gitary oraz podróże w stronę free i zwariowanych rytmów.
Nowy materiał MMG (The Pond) jest dużo bardziej liryczny i subtelny niż debiut (Into the barn). Kompozycje Mengisa charakteryzują się regularnymi zmianami dynamiki i tempa – czasem łagodnymi, czasem zupełnie znienacka, jak cięcie nożem. Zespół obrabia skrawki melodii dokonując repetycji, przenicowuje je i rekonstruuje. Na wszystko ma dużo miejsca w obrębie długich, dramaturgicznie zróżnicowanych suit (AllAboutJazz).
Recenzja Into the Barn (2006):Lider, kompozytor i trębacz przedstawia różnorodne wpływy – elementy fusion i free jazzu. Są one zręcznie zmieszane w długie, rozbudowane, stale ewoluujące utwory. Kompozycje mają charakter warstwowy: agresywne jazz–funkowe rytmy, skomplikowane pasaże na instrumenty dęte i gitarę oraz entuzjastyczne improwizacje. Utwory stylistycznie nawiązują do Steve’a Reich i Johna Hollenbecka. (...) Into the Barn jest pełne elektryzujący wykonań i nieoczekiwanych detali (DownBeat).
Nie ma wielu trębaczy takich, jak Manuel Mengis, którzy nocą są muzykami a w dzień przewodnikami górskimi. Jego styl gry na trąbce przejawia wpływy muzyki współczesnej w taki sposób, w jaki byśmy tego oczekiwali. W biegłości gry na trąbce można dopatrywać się wpływów Milesa Davis’a i Freddiego Hubbard’a. Twórczość Mengisa jest pewna i śmiała. (...) „Into the Barn” to jedno z bardziej satysfakcjonujących wydawnictw (Jazz Review).
Kontakt z jego muzyką to znacznie więcej niż uczta dla oczu i uszu. Brzmienie trąbki Mengisa wznosi, szczególnie w chwilach współbrzmienia z saksofonem altowym (Achim Escher) i tenorowym (Christop Erb). Manuel Mengis to jazzman, innowator pełen wigoru i nowych pomysłów (AllAboutJazz).
Derek Taylor o Manuelu Mengisie: Manuel Mengis należy do grona wykonawców, którym nie jest obcy duch muzyki lat 70-tych. Doceniam jego energię, zmienność i zadumę. To one decydują o końcowym rezultacie sesji nagraniowej. Pod skrzydłami takiego muzyka, jakim jest Manuel Mengis grupa bez wątpienia wypracuje swoją własną, niepowtarzalną markę.
MANUEL MENGIS - ur. 1972; gra na trąbce; kompozytor; absolwent MHS Luzern (w Lucernie), dyplom z wyróżnieniem, stypendysta Fried- Wald Fundation (w Bazylei). Współpracował z: Bruno Amstad, Hami Hammerli, Bruno Spoerri, Robert Domeniconi, Vera Kappler, Harakd Haerter, Arthur Blythe i inni.
ACHIM ESCHER - ur.1975; gra na saksofonie (alt); absolwent MHS Luzern (w Lucernie), stypendysta JSL, współpracował z: Philip Schaufelberger, Fabian Kuratli, Robert Morgentelr, Rhonda Doresy, Peter Haas.
FLO STOFFNER - ur.1975; gra na gitarze; samouk wzorujący się na twórczości Dawida Fiuczyńskiego, Wolfganga Muthspiel i Addama Rogers’a. Współpracujący z: Jurg Grau Band, Hilaria Kramer, Gang of Five, Harald Haerter. Koncertował m. in. z Joe Lovano, Michael Brecker, Eric Truffaz; obecnie trio z Peyer’em i Weber’em. Przyznano mu nagrodę miasta Zurich.
MARCEL STALDER - ur. 1971; gra na basie; studiował w MHS Luzern (w Lucernie), muzyk studyjny; współpracował z: Kubus, Dub Spencer i wieloma innymi zespołami.
ROLAND VON FLUE - ur.1961; gra na saskofonie (tenor) i klarnecie (bass); dypolm Swiss Jazz School w Brnie. Grający w różnych big bandach również jako lider. Koncertował i nagrywał w kwartecie, kwintecie i nonecie (9 -ciu wykonawców). Realizował liczne projekty w tym typowo klasycznie jazzowe. Tworzył jako muzyk niezależny. Instruktor w MHS Luzern.
LIONEL FRIEDLI - ur.1975; gra na perkusji. Studiował w Swiss Jazz School i MHS Luzern. Kształcił się pod kierunkiem Fabian Kuratli, Norbert Pfammatter. Współpracował z: Hans Kocha, Martin Schutz, Maurice Magnoni, Stefano Saccon, Lauren Newton, Christy Doran, Lucien Dubois, Simon Gerber, Marco Figini.