stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Maraton Non-Fiction to otwarte laboratorium pracy dokumentalnej, serce i rdzeń Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction. Zespoły prezentują efekty tygodniowej pracy warsztatowej: sceny, etiudy, improwizacje i fragmenty sztuk. Pokazom towarzyszą dyskusje i omówienia z udziałem publiczności. Każdy głos się liczy!

sty 4-5

sobota - niedziela, g. 16:00

Gdańsk,
bilety 80 zł
ulgowy 60 zł
Kup bilet
lut 28

piątek, g. 18:00

bilety 120 zł
ulgowy 100 zł
Kup bilet
Wstęp na wydarzenie jest wolny. Pokazy odbędą się na scenie kameralnej Teatru Wybrzeże w Sopocie.
17:00 Auschwitz Tour
18:30 Laurka
20:00 Mozaika (Białoruś)
--------
MOZAIKA
Vital Karaban
O spektaklu
Sztuka opowiada o emigrantach, którzy doświadczają nie pierwszej już emigracji. Zrządzeniem losu znaleźli się w Polsce i odbudowują swoje życie od podstaw. Przechodzą przez problemy ze znalezieniem pracy, legalizacją pobytu i swoimi prawami. Monologi ludzi próbujących zachować swoją tożsamość w nowej kulturze. Dostosować się do życia w polskim społeczeństwie.

Spektakl jest setem DJ-skim, podczas którego można usłyszeć dokumentalne szczere rozmowy o kulturze, wolności, języku, wyglądzie, czasie i oczywiście miłości.
To subiektywne spojrzenie na życie w Polsce, oczami emigrantów, w kluczowym momencie dla samej Polski i dla życia bohaterów.

LAURKA
Reżyseria: Bartłomiej Kalinowski
Dramaturgia: Zuzanna Bojda
Występuje: Zofia Bąk.

Ojcowie i matki pojawiają się w osobistych narracjach twórców zwykle w kontekście żałoby po ich stracie. Nasi rodzice żyją, ale w nas z każdym rokiem narasta lęk przed ich śmiercią. Bazując na osobistych historiach oraz przeprowadzonych wywiadach chcemy poruszyć temat przeżywania lęku przed odejściem rodziców. W trakcie pracy planujemy przyjrzeć się źródłom tych lęków, ich celowości oraz samej możliwości przygotowania się na to, co nieuniknione. Czy jest to lęk przed bezgraniczną samotnością, utratą bezpieczeństwa, czy też przed uświadomieniem sobie o własnej śmiertelności? Interesuje nas w jaki sposób należy podejmować rozmowę z najbliższymi na tematy śmierci, aby przestać je tabuizować.
Przy okazji to wymówka do opowieści o dobrych i złych, czasami ledwo istniejących relacjach z ojcami i matkami. Wystawienie im performatywnej laurki, być może nie tak kolorowej, jak te nadzorowane przez przedszkolanki, ale uwalniającej, jak wielkie westchnienie.

AUSCHWITZ TOUR
Reżyseria: Elżbieta Depta
Występuje: Anna Lenczewska

Miejsca pamięci takie jak Auschwitz obecnie mają rangę wpisywanych w foldery wycieczkowe atrakcji turystycznych w jednym pakiecie z Kopalnią Soli w Wieliczce. Posiada całą infrastrukturę: restaurację, sklepik muzealny, płatne parkingi i wszystko co niezbędne dla milionów turystów odwiedzających rocznie to miejsce. Bilety najlepiej rezerwować z trzymiesięcznym wyprzedzeniem, a w Google, średnia ocen Auschwitz to 4,7 (znakomite). Motywacje turystów przyjeżdżających z całego świata i odwiedzających Obóz są bardzo różne. Wynikają z potrzeby pamiętania, obowiązku moralnego, ale również z potrzeby obcowania ze śmiercią. Ta ostatnia motywacja związana jest tanatoturystyką odwiedzaniem miejsc masowej śmierci. Doświadczenie przebywania w przestrzeni nagłej i brutalnej śmierci jest dla zwiedzających oczyszczające. Podczas tour przez Obóz Zagłady zwiedzający prowadzeni są przez przewodników, od których w dużej mierze zależą ich reakcje. Jeśli przewodnik jest utalentowanym performerem turyści wrócą do domu pełni wrażeń.

W projekcie Auschwitz Tour chcemy skupić się na doświadczeniu zwiedzania Auschwitz, jako wydarzeniu parateatralnym, prowadzącym do katharsis. Przedmiotem analizy i twórczego przetworzenia będą wrażenia i motywacje zwiedzających, samo doświadczenie zwiedzania i obcowania z wyobrażoną masową śmiercią, oraz performance przewodniczki