stat
Impreza już się odbyła

Marcin Świetlicki i Zgniłość

W sobotę 7.8.2021 r. w klubie Ziemia (aleja Grunwaldzka 76, Gdańsk) wystąpi poeta/wokalista Marcin Świetlicki z towarzyszeniem jazzowego zespołu Zgniłość. Występ uświetni gościnny występ pisarza, karateki Mariusza Czubaja na saksofonie tenorowym.

kwi 11

czwartek, g. 21:00

Sopot,

jazz
Kup bilet
maj 8

środa, g. 20:00

Koncert rozpocznie się o godz. 20:00 (wstęp od godz. 19:00). Bilety w cenie 25 zł (przedsprzedaż), 30 zł (w dniu koncertu) do nabycia w klubie oraz online.

jazz - koncerty w Trójmieście


Zgniłość - To ten sam wiatr
https://www.youtube.com/watch?v=2W5xXjR28Uc

Zgniłość - zespół założony w 2015 r. przez krakowskiego poetę Marcina Świetlickiego oraz pianistę Michała Wandzilaka z potrzeby wyrażenia się w inspirowanej jazzem, improwizowanej słowno/muzycznej formie. Do współpracy zaprosili znajomych muzyków z Trójmiasta: saksofonistę Michała Ciesielskiego i trębacza Dawida Lipkę, kontrabasistę Macieja Sadowskiego oraz perkusistę Tomasza Kopra. Od 2018 r. skład zasila również pisarz, karateka, dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Mariusz Czubaj na saksofonie tenorowym. Muzyka Zgniłości śmiało nawiązuje do pomorskich i krakowskich tradycji muzycznej alternatywy. W 2017r. Ukazały się dwie płyty zespołu. Dwupłytowy audiobook Marcina Świetlickiego pt. "Drobna zmiana" (Wydawnictwo a5) oraz "Siedmiościan" (Fundacja na rzecz kultury im. Tymoteusza Karpowicza). "Drobna zmiana" to pierwsza na świecie książka do słuchania, zarejestrowana na żywo z udziałem improwizującego zespołu i publiczności. Płyta "Siedmiościan" zawiera, obok autorskich kompozycji, szereg zaskakujących muzycznych reinterpretacji (m.in. "Mmmorderstwo" czy "Przysiadalność"). W nagraniach gościnnie wzięli udział legendarny trębacz Antoni Ziut Gralak oraz aktorka i germanistka Julia Kamińska. Płytę promują single "Hotel Savoy" i "To ten sam wiatr". Płyta "Siedmiościan" uzyskała notę TopNote magazynu JazzPRESS oraz została jedną z pięciu płyt roku 2017 r. wg magazynu Playboy. W 2020 r. oraz 2019 r. zespół występował na festiwalu Warsaw Summer Jazz Days.

Skład zespołu:
Marcin Świetlicki - głos
Mariusz Czubaj - saksofony
Michał Wandzilak - parapety, gitary
Michał Jan Ciesielski - saksofony
Maciej Sadowski - kontrabas preparowany
Dawid Lipka - trąbki
Tomasz Koper - batterie


Mariusz Czubaj pisze o Zgniłość:

"Fenomen Zgniłości czyni nas fundamentalnie bezradnymi.
Zgniłość skrzy się bowiem feerią znaczeń, teoretycznych kontekstów, odwołań i nawiązań. Można by zatem mówić o Zgniłości w kontekście "tego-co-wstrętne", a więc odwoływać się do teorii abjectu Julli Kristevej; na Zgniłość - oraz zawarty w niej dekonstrukcyjny potencjalny ferment - można by spojrzeć przez pryzmat Derridiańskiego Innego (pamiętając, że byłby to jedynie przypis, tak jak Inny jest przypisem do samego Derridy, gdyż cały wszechświat jest przypisem do Jacquesa Derridy). Zaś na Zgniłość w stanie zlewnym - ten szczególny stan ujawnia się podczas tras koncertowych - można by spojrzeć w nawiązaniu do Baumanowskiej idei płynnej późnej nowoczesności. Wszelako inny trop wydaje się tu najbardziej zasadny i jemu poświęcimy kilka następnych pasusów. Gdy w 1965 roku - rok po nagraniu "A Love Suprime" - Claude Lévi-Strauss opublikował artykuł o trójkącie kulinarnym, nie mógł nawet przeczuwać, jak dalekosiężne skutki ten błyskotliwy strukturalistyczny koncept wywoła.

Otóż bowiem, po latach, trzy wierzchołki trójkąta stworzonego przez papieża strukturalizmu dla potrzeb rodzącej się antropologii jedzenia, można odnieść do tego, co dzieje się w jazzie. Tam, gdzie autor "Smutku tropików" widział jedzenie w stanie SUROWYM, moglibyśmy umieścić Lady Day, wspominanego Coltrane'a, Monka oraz im podobnych geniuszy.

Jazz WARZONY to ten, który został przetworzony w garderobach i uwędzony przez wokalnych akolitów i instrumentalnych halabardników podczas setek koncertów i festiwali, jego znakiem jest oczywista odtwórczość i wtórność. Z kolei jazz GOTOWANY, a właściwie: UGOTOWANY, to jego wymuskana, wypomadowana, pretensjonalna kelnersko-fryzjerska wersja, której zespół Zgniłość poświęcił jeden z swoich programowych evergreenów.

Rodzi się jednak zasadne pytanie: gdzie zatem w owym trójkącie miejsce dla ZGNIŁOŚCI? A także dla Zgniłości."

Przeczytaj także