stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Serdecznie zapraszamy do Teatru BOTO na wernisaż Wystawy Marii Szachnowskiej. Wystawę będzie można oglądać przez najbliższy miesiąc.

15 listopada - 1 grudnia 2024, g. 19:00

Wstęp wolny
O wystawie
We współczesnej Polsce, gdzie prawo kobiet do decydowania o własnej seksualności i swoim ciele zostało nam odebrane, potrzebujemy przekazu o silnym antypatriarchalnym oddziaływaniu. Dlatego właśnie w tej wystawie zdecydowałam się sięgnąć głównie do moich wczesnych obrazów, gdzie próbuję rozliczyć się z tym tematem. Przyglądam się kobiecej zmysłowości w różnych jej ujęciach, a także rolom społeczno-kulturowym i staram się demaskować je, ukazując kobietę zniewoloną przez religię i tradycję. W swoich obrazach pragnę wyzwolić kobiecą seksualność od wstydu i skrępowania, bo tylko w ten sposób jesteśmy w stanie przywrócić sobie sprawczość i zadać kłam patriarchalnym
tendencjom, które brutalnie dziś destabilizują kształt współczesnego świata. Każdy przejaw
celebrowania kobiecej siły, choćby paradoksalnie w słabości i delikatności, czy z kolei w
prowokacyjnej erotyce, jest iskrą i impulsem do buntu przeciw maczyzmowi, bezmyślnej przemocy, destrukcji i agresji.


Maria Szachnowska
Urodzona w roku 1990, w Gdyni. Doktor Sztuki w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki. Ukończyła Malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku ze specjalizacją ze scenografii teatralnej. Absolwentka pracowni prof. Macieja Świeszewskiego, gdzie pracowała również, jako asystent w latach 2015-2017. Finalistka licznych konkursów malarskich, w tym: pięciokrotna finalistka i czterokrotna laureatka wyróżnienia honorowego w Grand Prix Fundacji Franciszki Eibisch, trzykrotna finalistka konkursu im. Leona Wyczółkowskiego Promocje 2014, finalistka: IV Piotrkowskie Biennale Sztuki, , Gdańskie Biennale Sztuki, "Ale Sztuka!", itd. Laureatka głównej nagrody w konkursie Grand Prix Fundacji im. Franciszki Eibisch 2017". Jej obrazy można było oglądać na licznych pokazach, w tym indywidualnych: w Gdyńskim Centrum Filmowym, wystawie wraz z Anną Waligórską w Galerii El w Elblągu, Galerii Warzywniak w Gdańsku, Galerii L przy Domu Literatury w Łodzi i Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku, Oliwskim ratuszu Kultury w Gdańsku. Brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w Polsce.

Jej obrazy uczestniczyły w targach sztuki w Londynie, Barcelonie i Edynburgu. Cykl jej obrazów "Phone Contact" został zaprezentowany na wystawie zbiorowej "Fresh reality" w Wersalu, w Paryżu. Jest autorką scenografii i kostiumów do spektakli: W 80 dni dookoła świata w reżyserii K. Szachnowskiego, w Teatrze im. A. Seweruka w Elblągu, Iwan, carski syn w reżyserii K. Szachnowskiego w Centrum Kultury w Gdyni, "Terroryści" I. Iredyńskiego w reżyserii K. Szachnowskiego w Centrum Kultury w Gdyni scenografii i "Tajemniczy ogród", na podstawie powieści F. H. Burnett, w reżyserii A. Klucznika, w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu. W ramach stypendium dla twórców kultury Marszałka Województwa Pomorskiego, które otrzymała w roku 2020, zaprojektowała scenografię, kostiumy i animacje do do recitalu aktorskiego Oli Lis pt. "Piosenki portowe". W ramach projektu dofinansowanego przez Ministerstwo Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu dotacyjnego Kultura dostępna zaprojektowała wizualizacje i kostiumy do spektaklu "Niema Opera" w reżyserii T. Valldala Czarneckiego, w Gdańskim Archipelagu Kultury. W latach 2018-2021 pracowała w z Osiedlowym Klubem Kultury SM "Bałtyk", jako instruktor zajęć rysunku i malarstwa. Autorka licznych projektów okładek literackich Wydawnictwa "Od do".

O malarstwie
W swojej twórczości malarskiej od lat konsekwentnie zajmuje się realizmem i hiperrealizmem. Ważnym elementem jej procesu twórczego są fotografie, które sama tworzy, stanowiące później materiał referencyjny do powstawania olejnych obrazów. W obszarze samego malarstwa, artystka koncentruje się na osiągnięciu perfekcji warsztatowej, wnikając możliwie jak najgłębiej w tkankę malarską zarówno na poziomie samego koloru, jak i technologii. Nieustannie stara się przesuwać granicę swoich możliwości, zarówno technicznych, jak i samej percepcji widzenia. Przedmiotem jej poszukiwań w zasadzie zawsze jest człowiek: przede wszystkim portret i akt. Interesują ją narracje związane z emocjonalną kondycją współczesnego człowieka, a przede wszystkim kobiety. W samej
zaś formie, którą obrała, z pozoru sztywnej i skostniałej, poszukuje śladów aktu performatywnego na poziomie sprawczości tradycyjnego dzieła malarskiego.

Przeczytaj także