"Maska"
Stanisława Lema
CZYTANIE PERFORMATYWNE
ADAPTACJA I REŻYSERIA: Ewa Ignaczak
OBSADA: Małgorzata Polakowska i Grzegorz Kujawiński
Głos: Jakub Kornacki
NAGRANIE I MONTAŻ: Dorian Zypper i Oliver Zypper
MUZYKA: Maciej Szkudlarek
ŚWIATŁO: Marzena Chojnowska
TEATR GDYNIA GŁÓWNA
PREMIERA:
8 grudnia godz. 18:00
SPEKTAKL PREZENTOWANY BEZPŁATNIE I ONLINE!
Link do wydarzenia ONLINE:
https://www.youtube.com/watch?v=KeZNQ9QbSwU&feature=youtu.be
Ewa Ignaczak zdecydowała się ponownie sięgnąć po opowiadanie "Maska", które trzy lata temu doczekało się swojej ulicznej adaptacji. Jednakże forma spektaklu plenerowego nie pozwoliła wówczas skupić się na jednym z najważniejszych atutów tego tekstu - czyli na języku. Słowotwórcza składnia Lema, bogactwo opisów, metafor, a także opisów emocji buduje misterną historię o istocie człowieczeństwa. Bohaterka "Maski" poznaje najbardziej ludzkie z uczuć - miłość, by zaraz ulec nakazowi swojego konstruktora i stać się morderczym narzędziem jego nienawiści i zemsty. Czy podczas swojego pościgu za byłym kochankiem zwycięży wgrany jej program, czy też uczucie i empatia?
I w tym przypadku autor przestrzega nas przed autorytarnością władzy i niebezpieczeństwem płynącym z antropocentrycznej pewności, że człowiek-programator jest wszechmocny. Ponownie także rozważa ramy tego, co ludzkie - odruchy i zachowania istoty biologicznie z człowiekiem nietożsamej przeciwstawia osobie króla, który, chociaż jest istotą ludzką, to jednak jego lęk przed utratą władzy czyni z niego pozbawionego uczuć tyrana. W ten sposób próbuje również zdefiniować człowieka jako sumę błędów i niedoskonałego, którego niczym nieograniczona wola i geniusz, zamiast pobudzać go do kreacji, podsyca tylko zło - jego żądzę władzy i zemsty.
Spektakl powstał w ramach Gdyńskiego Falochronu Kultury, czyli miejskiego programu pomocy dla sektora kulturalnego.
Link do wydarzenia na Facebooku:
https://www.facebook.com/events/1086123245183883/
SPEKTAKL PREZENTOWANY BEZPŁATNIE I ONLINE!
Więcej o projekcie:
Lem na cztery sposoby!
Dla wielu z nas efektem domowej kwarantanny spowodowanej pandemią koronowirusa jest męcząco powtarzalna codzienność. Właśnie dlatego najnowsza propozycja teatralna Teatru Gdynia Główna będzie wyjątkowo niecodzienna, gdyż zaprezentujemy podróże w czasie, fascynujące dylematy cyborgizacji, halucynogenne wizje splątane z rzeczywistością i uczucia, które wbrew programowi pojawiają się w umyśle robota. Nasza teatralna inicjatywa to cztery czytania performatywne tekstów Stanisława Lema - "Czy pan istnieje, Mr. Johns?" (opracowanie i reżyseria: Marzena Chojnowska), "Kongres Futurologiczny" (adaptacja i reżyseria: Ida Bocian), "Maska" (adaptacja i reżyseria: Ewa Ignaczak) i "TEOHIPHIP, czyli Telechroniczna Optymalizacja Historii Powszechnej Hyperputerem" (na podstawie opowiadania "Podróż dwudziesta", adaptacja i reżyseria: Grzegorz Kujawiński).
Czemu właśnie Lem? Bo proza tego pisarza, filozofa i futurologa idealnie poddaje się teatralnej transkrypcji i cechuje się ona znakomitym językiem, niejednoznacznym humorem i solidną porcją groteski. Wybrane przez nas teksty stawiają także wyjątkowo celne pytania na temat kształtu przyszłych stosunków społecznych, co jest aktualnym tematem w czasie społecznej izolacji i oczekiwań na powrót upragnionej "normalności".
Wszystkie nasze czytania performatywne zostaną udostępnione bezpłatnie w serwisie Youtube. Spektakle powstają w ramach Gdyńskiego Falochronu Kultury, czyli miejskiego programu pomocy dla sektora kulturalnego.
Stanisława Lema
CZYTANIE PERFORMATYWNE
ADAPTACJA I REŻYSERIA: Ewa Ignaczak
OBSADA: Małgorzata Polakowska i Grzegorz Kujawiński
Głos: Jakub Kornacki
NAGRANIE I MONTAŻ: Dorian Zypper i Oliver Zypper
MUZYKA: Maciej Szkudlarek
ŚWIATŁO: Marzena Chojnowska
TEATR GDYNIA GŁÓWNA
PREMIERA:
8 grudnia godz. 18:00
SPEKTAKL PREZENTOWANY BEZPŁATNIE I ONLINE!
Link do wydarzenia ONLINE:
https://www.youtube.com/watch?v=KeZNQ9QbSwU&feature=youtu.be
Ewa Ignaczak zdecydowała się ponownie sięgnąć po opowiadanie "Maska", które trzy lata temu doczekało się swojej ulicznej adaptacji. Jednakże forma spektaklu plenerowego nie pozwoliła wówczas skupić się na jednym z najważniejszych atutów tego tekstu - czyli na języku. Słowotwórcza składnia Lema, bogactwo opisów, metafor, a także opisów emocji buduje misterną historię o istocie człowieczeństwa. Bohaterka "Maski" poznaje najbardziej ludzkie z uczuć - miłość, by zaraz ulec nakazowi swojego konstruktora i stać się morderczym narzędziem jego nienawiści i zemsty. Czy podczas swojego pościgu za byłym kochankiem zwycięży wgrany jej program, czy też uczucie i empatia?
I w tym przypadku autor przestrzega nas przed autorytarnością władzy i niebezpieczeństwem płynącym z antropocentrycznej pewności, że człowiek-programator jest wszechmocny. Ponownie także rozważa ramy tego, co ludzkie - odruchy i zachowania istoty biologicznie z człowiekiem nietożsamej przeciwstawia osobie króla, który, chociaż jest istotą ludzką, to jednak jego lęk przed utratą władzy czyni z niego pozbawionego uczuć tyrana. W ten sposób próbuje również zdefiniować człowieka jako sumę błędów i niedoskonałego, którego niczym nieograniczona wola i geniusz, zamiast pobudzać go do kreacji, podsyca tylko zło - jego żądzę władzy i zemsty.
Spektakl powstał w ramach Gdyńskiego Falochronu Kultury, czyli miejskiego programu pomocy dla sektora kulturalnego.
Link do wydarzenia na Facebooku:
https://www.facebook.com/events/1086123245183883/
SPEKTAKL PREZENTOWANY BEZPŁATNIE I ONLINE!
Więcej o projekcie:
Lem na cztery sposoby!
Dla wielu z nas efektem domowej kwarantanny spowodowanej pandemią koronowirusa jest męcząco powtarzalna codzienność. Właśnie dlatego najnowsza propozycja teatralna Teatru Gdynia Główna będzie wyjątkowo niecodzienna, gdyż zaprezentujemy podróże w czasie, fascynujące dylematy cyborgizacji, halucynogenne wizje splątane z rzeczywistością i uczucia, które wbrew programowi pojawiają się w umyśle robota. Nasza teatralna inicjatywa to cztery czytania performatywne tekstów Stanisława Lema - "Czy pan istnieje, Mr. Johns?" (opracowanie i reżyseria: Marzena Chojnowska), "Kongres Futurologiczny" (adaptacja i reżyseria: Ida Bocian), "Maska" (adaptacja i reżyseria: Ewa Ignaczak) i "TEOHIPHIP, czyli Telechroniczna Optymalizacja Historii Powszechnej Hyperputerem" (na podstawie opowiadania "Podróż dwudziesta", adaptacja i reżyseria: Grzegorz Kujawiński).
Czemu właśnie Lem? Bo proza tego pisarza, filozofa i futurologa idealnie poddaje się teatralnej transkrypcji i cechuje się ona znakomitym językiem, niejednoznacznym humorem i solidną porcją groteski. Wybrane przez nas teksty stawiają także wyjątkowo celne pytania na temat kształtu przyszłych stosunków społecznych, co jest aktualnym tematem w czasie społecznej izolacji i oczekiwań na powrót upragnionej "normalności".
Wszystkie nasze czytania performatywne zostaną udostępnione bezpłatnie w serwisie Youtube. Spektakle powstają w ramach Gdyńskiego Falochronu Kultury, czyli miejskiego programu pomocy dla sektora kulturalnego.