Teatr Gdynia Główna i Leszek Chmielewski
Masska
inspirowany "Maską" Stanisława Lema
MASSKA - skonstruowana przez Króla Dyktatora. Jest zaprogramowana by pochwycić Arrhodesa - mędrca i politycznego oponenta władcy. W idealnym ciele pięknej kobiety czai się mordercze narzędzie, skuteczna broń, która ma tylko jedno zadanie - rozkochać w sobie ofiarę, a potem ją unicestwić. Rozpoczyna się pogoń, która odkrywa człowieczeństwo w maszynie.
"Masska", inspirowana opowiadaniem Stanisława Lema, to spektakl o miłości w czasach nienawiści. Miłości, która staje się bronią w rękach tyranii. Czy główna bohaterka - robot, sprzeciwi się rozkazom Dyktatora i ocali Ukochanego? Czy maszyna może przejawiać świadomość, rozpocząć własne życie, wykraczając poza swój program? Wreszcie czy nasza wolna wola nie jest przypadkiem taką samą ułudą, jak sztuczna inteligencja maszyn spełniających nasze rozkazy? Rozważająca dogłębnie i przekonująco te problemy "Masska" Teatru Gdynia Główna próbuje odkryć prawdziwe oblicze człowieczeństwa.
W tworzenie spektaklu są zaangażowani twórcy z wielu dziedzin sztuki: muzycy, plastycy, szczudlarze, tancerze, aktorzy uliczni. Reżyserii podjęły się Ewa Ignaczak i Ida Bocian, dla których jest to największe przedsięwzięcie plenerowe, jakiego się dotychczas podjęły. W rolę głównej bohaterki wcielił się Przemysław Jurewicz, który jest też odpowiedzialny za choreografię spektaklu. Wielowymiarowe, pełne ekspresji, plastyczne widowisko, czerpiące inspiracje z fantastyki, ale także dawnej kultury dworskiej, gwarantuje gdyńskiej widowni obcowanie ze szlachetną i atrakcyjną formą sztuki na najwyższym poziomie.
Spektakl "Masska" został zrealizowany w ramach ogólnopolskiego programu "Lechstarter", który ma na celu pozytywną odmianę oblicza wybranych polskich miast i zintegrowanie lokalnej społeczności. Nasz projekt spotkał się z ogromnym zainteresowaniem i zaangażowaniem mieszkańców Gdyni, którzy wzajemnie mobilizowali się do oddawania głosów i to właśnie im zawdzięczamy wygraną! W ramach programu "Lechstarter" spektakl jest prezentowany w dzielnicach, z których część objęta jest rewitalizacją:
Reżyseria: Ewa Ignaczak, Ida Bocian
Choreografia: Przemysław Jurewicz
Muzyka i produkcja muzyczna: Maciej Szkudlarek
Muzyka z udziałem: Joanna Szkudlarek, Tomasz Gadecki, Michał Gos
Głosu użyczyli: Magdalena Płaneta, Błażej Tachasiuk
Kostiumy: Joanna Weyna Pudu i Beata Miłogrodzka
Maski ruchome: Natalia Magalska
Producent: Marzena Chojnowska
Obsada: Julianna Graczyk, Natalia Królak, Paula Łuczkiewicz, Barbara Swadzyniak, Damian Bejgier, Tymon Bocian, Przemysław Jurewicz, Fryderyk Kunikowski, Oliwer Zypper
Projekt "Maska - spektakl plenerowy narzędziem rewitalizacji" Teatru Gdynia Główna znalazł się na 3 miejscu programu grantowego LECHSTARTER z wygraną o wartości 100 000 zł!
-----
Stanisław Lem - polski pisarz, filozof i futurolog, przedstawiciel nurtu fantastyki naukowej. Jego twórczość porusza tematy takie jak: rozwój nauki i techniki, natura ludzka, możliwość porozumienia się istot inteligentnych czy miejsce człowieka we Wszechświecie. Dzieła Lema zawierają odniesienia do stanu współczesnego społeczeństwa, refleksje naukowo-filozoficzne na jego temat, a także krytykę ustroju socjalistycznego. Jest najczęściej tłumaczonym polskim pisarzem, a w pewnym okresie był najbardziej poczytnym nieanglojęzycznym pisarzem SF. Jego książki zostały przetłumaczone na 41 języków i osiągnęły łączny nakład ponad 30 mln egzemplarzy. Wydawnictwo Literackie podało ostatnio, że w minionej dekadzie sprzedało ponad milion egzemplarzy książek Stanisława Lema. Biorąc pod uwagę nienajlepszy stan czytelnictwa w Polsce, oraz fakt, że mamy do czynienia z autorem nieżyjącym od lat - to liczba oszałamiająca i świadczy o renesansie popularności mistrza.
"Maska" została wydana w 1976 roku i zdaje się, że była wysoko ceniona przez autora. Kiedy bowiem na początku tego wieku tworzono antologię jego opowiadań "Fantastyczny Lem" i przyznano mu prawo ostatecznego głosu co do treści zbioru, wykreślił inne opowiastki, wyżej ocenione przez czytelników, w to miejsce zamieszczając właśnie "Maskę".
---
Ewa Ignaczak - reżyserka teatralna, scenarzystka, animatorka kultury, studiowała na Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Założycielka Sceny Teatralnej Żak w Gdańsku, Sceny na Piętrze w Elblągu oraz Teatru Stajnia Pegaza, z którym zrealizowała ponad 40 premier. W 2003 roku założyła Sopocką Scenę Off de BICZ. Pomysłodawczyni i organizatorka licznych projektów teatralnych, polskich jak i zagranicznych. Laureatka wielu festiwali w kraju i zagranicą. Dyrektorka i współzałożycielka Teatru Gdynia Główna.
---
Ida Bocian - aktorka, reżyserka, scenarzystka, animatorka kultury. Absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej. Aktorka Teatru Stacja Szamocin, Teatru Stajnia Pegaza, Teatru Off de BICZ oraz Teatru Gdynia Główna. Prezeska Fundacji Klinika Kultury, dyrektorka i współzałożycielka Teatru Gdynia Główna.
---
Przemysław Jurewicz - Aktor teatru ruchu i instruktor teatralny. Absolwent Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego. Od 2007 r. występował wraz z teatrem FETA na festiwalach w Polsce, Europie i Rosji. Od 2010 r. prowadzi warsztaty z teatru fizycznego w Gdańskim Archipelagu Kultury Plama, w Akademii Sztuk Pięknych oraz w Państwowych Szkołach Budownictwa w Gdańsku. Od 2012 r. produkuje i reżyseruje spektakle wystawiane m.in na Festiwalu Szekspirowskim, festiwalu teatralnym Vårstad w Szwecji oraz Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA. Eksploruje inne formy sztuk performatywnych, takie jak teatr tańca i performance. Obecnie współpracuje jako choreograf i instruktor teatralny z Teatrem Gdynia Główna.
---
Maciej Szkudlarek - prezes Fundacji 4 Sztuki, mgr edukacji muzycznej, gitarzysta i wokalista formacji LOGOPHONIC, którą tworzy w duecie z Krzysztofem Stachurą. Historia zespołu rozpoczęła się w roku 2011, a do końca 2013 roku Logophonic wydał dwie płyty, od tego czasu koncertując w Polsce i za granicą. Osobom interesującym się trójmiejską sceną muzyczną mogą być znani jako rezydenci cyklu "Żywych Śród" w nieistniejącej już sopockiej Papryce oraz z licznych projektów autorskich (np. LARS), jak również ze współpracy z licznymi trójmiejskimi zespołami i muzykami, takimi jak Bielizna, Tymon Tymański, Tomek Makowiecki, Mordy.
---
Joanna Weyna PUDU - absolwentka ASP w Gdańsku, stworzyła markę PUDU, jest związana twórczo z Trójmiastem. Projekty jej odzieży oparte są na minimalistycznych, geometrycznych konstrukcjach, o często zaokrąglonych kształtach, asymetrycznych formach, detale zwykle ograniczone do minimum. Prezentowała swoje prace na wybiegu podczas Sopot Fashion Days, dwukrotnie brała udział w Gali Mody i Bursztynu Amberif.
---
Beata Miłogrodzka - Od lat zajmuje się projektowaniem odzieży, ale to kapelusze są jej prawdziwą pasją. Swoją pracownię ma w Gdańsku, ale kapelusze i wytworne stroiki można podziwiać w Galerii Amberways w Domu Zdrojowym w Sopocie. Swoją twórczością nadaje nowe znaczenie słowu kapelusz - tworzy małe dzieła sztuki.
---
Natalia Magalska - studentka III roku Rzeźby na ASP w Gdańsku. Wielokrotna stypendystka Starosty Elbląskiego, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Rektora dla najlepszych studentów. Uczestniczka wielu wystaw. Zajmuje się głównie rzeźbą, rysunkiem i linorytem.
Masska
inspirowany "Maską" Stanisława Lema
MASSKA - skonstruowana przez Króla Dyktatora. Jest zaprogramowana by pochwycić Arrhodesa - mędrca i politycznego oponenta władcy. W idealnym ciele pięknej kobiety czai się mordercze narzędzie, skuteczna broń, która ma tylko jedno zadanie - rozkochać w sobie ofiarę, a potem ją unicestwić. Rozpoczyna się pogoń, która odkrywa człowieczeństwo w maszynie.
"Masska", inspirowana opowiadaniem Stanisława Lema, to spektakl o miłości w czasach nienawiści. Miłości, która staje się bronią w rękach tyranii. Czy główna bohaterka - robot, sprzeciwi się rozkazom Dyktatora i ocali Ukochanego? Czy maszyna może przejawiać świadomość, rozpocząć własne życie, wykraczając poza swój program? Wreszcie czy nasza wolna wola nie jest przypadkiem taką samą ułudą, jak sztuczna inteligencja maszyn spełniających nasze rozkazy? Rozważająca dogłębnie i przekonująco te problemy "Masska" Teatru Gdynia Główna próbuje odkryć prawdziwe oblicze człowieczeństwa.
W tworzenie spektaklu są zaangażowani twórcy z wielu dziedzin sztuki: muzycy, plastycy, szczudlarze, tancerze, aktorzy uliczni. Reżyserii podjęły się Ewa Ignaczak i Ida Bocian, dla których jest to największe przedsięwzięcie plenerowe, jakiego się dotychczas podjęły. W rolę głównej bohaterki wcielił się Przemysław Jurewicz, który jest też odpowiedzialny za choreografię spektaklu. Wielowymiarowe, pełne ekspresji, plastyczne widowisko, czerpiące inspiracje z fantastyki, ale także dawnej kultury dworskiej, gwarantuje gdyńskiej widowni obcowanie ze szlachetną i atrakcyjną formą sztuki na najwyższym poziomie.
Spektakl "Masska" został zrealizowany w ramach ogólnopolskiego programu "Lechstarter", który ma na celu pozytywną odmianę oblicza wybranych polskich miast i zintegrowanie lokalnej społeczności. Nasz projekt spotkał się z ogromnym zainteresowaniem i zaangażowaniem mieszkańców Gdyni, którzy wzajemnie mobilizowali się do oddawania głosów i to właśnie im zawdzięczamy wygraną! W ramach programu "Lechstarter" spektakl jest prezentowany w dzielnicach, z których część objęta jest rewitalizacją:
Reżyseria: Ewa Ignaczak, Ida Bocian
Choreografia: Przemysław Jurewicz
Muzyka i produkcja muzyczna: Maciej Szkudlarek
Muzyka z udziałem: Joanna Szkudlarek, Tomasz Gadecki, Michał Gos
Głosu użyczyli: Magdalena Płaneta, Błażej Tachasiuk
Kostiumy: Joanna Weyna Pudu i Beata Miłogrodzka
Maski ruchome: Natalia Magalska
Producent: Marzena Chojnowska
Obsada: Julianna Graczyk, Natalia Królak, Paula Łuczkiewicz, Barbara Swadzyniak, Damian Bejgier, Tymon Bocian, Przemysław Jurewicz, Fryderyk Kunikowski, Oliwer Zypper
Projekt "Maska - spektakl plenerowy narzędziem rewitalizacji" Teatru Gdynia Główna znalazł się na 3 miejscu programu grantowego LECHSTARTER z wygraną o wartości 100 000 zł!
-----
Stanisław Lem - polski pisarz, filozof i futurolog, przedstawiciel nurtu fantastyki naukowej. Jego twórczość porusza tematy takie jak: rozwój nauki i techniki, natura ludzka, możliwość porozumienia się istot inteligentnych czy miejsce człowieka we Wszechświecie. Dzieła Lema zawierają odniesienia do stanu współczesnego społeczeństwa, refleksje naukowo-filozoficzne na jego temat, a także krytykę ustroju socjalistycznego. Jest najczęściej tłumaczonym polskim pisarzem, a w pewnym okresie był najbardziej poczytnym nieanglojęzycznym pisarzem SF. Jego książki zostały przetłumaczone na 41 języków i osiągnęły łączny nakład ponad 30 mln egzemplarzy. Wydawnictwo Literackie podało ostatnio, że w minionej dekadzie sprzedało ponad milion egzemplarzy książek Stanisława Lema. Biorąc pod uwagę nienajlepszy stan czytelnictwa w Polsce, oraz fakt, że mamy do czynienia z autorem nieżyjącym od lat - to liczba oszałamiająca i świadczy o renesansie popularności mistrza.
"Maska" została wydana w 1976 roku i zdaje się, że była wysoko ceniona przez autora. Kiedy bowiem na początku tego wieku tworzono antologię jego opowiadań "Fantastyczny Lem" i przyznano mu prawo ostatecznego głosu co do treści zbioru, wykreślił inne opowiastki, wyżej ocenione przez czytelników, w to miejsce zamieszczając właśnie "Maskę".
---
Ewa Ignaczak - reżyserka teatralna, scenarzystka, animatorka kultury, studiowała na Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Założycielka Sceny Teatralnej Żak w Gdańsku, Sceny na Piętrze w Elblągu oraz Teatru Stajnia Pegaza, z którym zrealizowała ponad 40 premier. W 2003 roku założyła Sopocką Scenę Off de BICZ. Pomysłodawczyni i organizatorka licznych projektów teatralnych, polskich jak i zagranicznych. Laureatka wielu festiwali w kraju i zagranicą. Dyrektorka i współzałożycielka Teatru Gdynia Główna.
---
Ida Bocian - aktorka, reżyserka, scenarzystka, animatorka kultury. Absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej. Aktorka Teatru Stacja Szamocin, Teatru Stajnia Pegaza, Teatru Off de BICZ oraz Teatru Gdynia Główna. Prezeska Fundacji Klinika Kultury, dyrektorka i współzałożycielka Teatru Gdynia Główna.
---
Przemysław Jurewicz - Aktor teatru ruchu i instruktor teatralny. Absolwent Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego. Od 2007 r. występował wraz z teatrem FETA na festiwalach w Polsce, Europie i Rosji. Od 2010 r. prowadzi warsztaty z teatru fizycznego w Gdańskim Archipelagu Kultury Plama, w Akademii Sztuk Pięknych oraz w Państwowych Szkołach Budownictwa w Gdańsku. Od 2012 r. produkuje i reżyseruje spektakle wystawiane m.in na Festiwalu Szekspirowskim, festiwalu teatralnym Vårstad w Szwecji oraz Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA. Eksploruje inne formy sztuk performatywnych, takie jak teatr tańca i performance. Obecnie współpracuje jako choreograf i instruktor teatralny z Teatrem Gdynia Główna.
---
Maciej Szkudlarek - prezes Fundacji 4 Sztuki, mgr edukacji muzycznej, gitarzysta i wokalista formacji LOGOPHONIC, którą tworzy w duecie z Krzysztofem Stachurą. Historia zespołu rozpoczęła się w roku 2011, a do końca 2013 roku Logophonic wydał dwie płyty, od tego czasu koncertując w Polsce i za granicą. Osobom interesującym się trójmiejską sceną muzyczną mogą być znani jako rezydenci cyklu "Żywych Śród" w nieistniejącej już sopockiej Papryce oraz z licznych projektów autorskich (np. LARS), jak również ze współpracy z licznymi trójmiejskimi zespołami i muzykami, takimi jak Bielizna, Tymon Tymański, Tomek Makowiecki, Mordy.
---
Joanna Weyna PUDU - absolwentka ASP w Gdańsku, stworzyła markę PUDU, jest związana twórczo z Trójmiastem. Projekty jej odzieży oparte są na minimalistycznych, geometrycznych konstrukcjach, o często zaokrąglonych kształtach, asymetrycznych formach, detale zwykle ograniczone do minimum. Prezentowała swoje prace na wybiegu podczas Sopot Fashion Days, dwukrotnie brała udział w Gali Mody i Bursztynu Amberif.
---
Beata Miłogrodzka - Od lat zajmuje się projektowaniem odzieży, ale to kapelusze są jej prawdziwą pasją. Swoją pracownię ma w Gdańsku, ale kapelusze i wytworne stroiki można podziwiać w Galerii Amberways w Domu Zdrojowym w Sopocie. Swoją twórczością nadaje nowe znaczenie słowu kapelusz - tworzy małe dzieła sztuki.
---
Natalia Magalska - studentka III roku Rzeźby na ASP w Gdańsku. Wielokrotna stypendystka Starosty Elbląskiego, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Rektora dla najlepszych studentów. Uczestniczka wielu wystaw. Zajmuje się głównie rzeźbą, rysunkiem i linorytem.