stat
Impreza już się odbyła

14 grudnia 2024 - 17 stycznia 2025, g. 9:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Mateusz Pęk "Backspace"
Galeria Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku
03.04-26.05.2009

Tytuł wystawy jest metaforą sytuacji, w której człowiek staje naprzeciw stechnicyzowanej kultury. Przedmiotem zainteresowania Mateusza Pęka jest zależność pomiędzy ludzkimi pragnieniami a ich technologicznym spełnieniem. Pragnienia te napędzają przemysł elektroniczny, którego głównym zadaniem stało się transformowanie nieosiągalnego w dostępne,wyobrażonego w namacalne. Ta tendencja jest szczególnie wyraźna w dziedzinie dizajnu oraz technologii komputerowej, oferującej coraz to nowsze systemy hard- i softwarowe. W ten sposób następuje stały rozwój przestrzeni digitalnej, która stanowi
permanentną część naszego życia. Być może nadchodzi czas refleksji nad dalszym rozwojem technologii, a teoretyczne założenia z nią związane należy poddać twórczej rewizji.

"Decyzja Mateusza Pęka, by "wynurzyć się z toni sieci" i dać dowód w analogowej formie temu czym sieć się kieruje, zdra­dza jego romantyczną postawę. To nie tyle moment wahania, balansowania na granicy jawy i snu, co ustawiczna próba po­szukiwania tego-co-autentyczne, nieulegające relatywizacji. Próba dookreślenia maski, jaką posługujemy się w cyberne­tycznym świecie. Jest to również postawa straceńca, które­go próby nazwania rzeczywistości zawsze będą rozbijać się o ograniczenia systemowe. (...) Zapożyczenia z cyberkultury są dla Pęka punktem wyjścia do dyskusji o sytuacji jednostki w stechnicyzowanym świecie; prawdopodobnie mało który polski artysta eksploruje ten obszar tak świadomie".


"Życie po życiu" (fragment)
Piotr Stasiowski, Obieg

MATEUSZ PĘK, ur. 1978 w Lęborku. Absolwent wydziału malarstwa (2002) oraz grafiki (2006) ASP Gdańsk. Realizuje wideo, instalacje, obiekty, grafiki, czasem pisze. Współprace z pracowniami o charakterze intermedialnym rozpoczął we Francji. W semestrze zimowym 2004 przebywał na stażu asystenckim u prof. Maurica Huvlein w pracowni wideo i animacji w Instytucie Sztuk Wizualnych w Orleanie. Po powrocie do kraju rozpoczął współpracę z pracowniami intermedialnymi ASP Gdańsk (ad.II st. Wojciecha Zamiary, prof. Witosława Czerwonki, prof. Grzegorza Klamana). Zajmował się budowaniem programu dydaktycznego pracowni oraz realizacją techniczną zadań.