stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Maxim Kantor. Rodzina kontra Imperium Opinie (2)

Wystawa "Maxim Kantor. Rodzina kontra Imperium" prezentuje prace jednego z najciekawszych artystów rosyjskich, który w swojej sztuce łączy filozofię z baczną obserwacją społeczeństwa. Ekspozycja będzie obejmować obrazy, litografie, rzeźby oraz lalki teatralne zaprojektowane przez artystę.

23 listopada - 8 grudnia 2024, g. 17:00

Gdynia,
Wstęp wolny

15 lutego - 31 grudnia 2024, g. 9:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Wernisaż: 8 października 2016 r., godz. 18:00
Wystawa czynna: 9 października - 29 stycznia 2016
Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej (Pałac Opatów)
ul. Cystersów 18, 80-330 Gdańsk Oliwa

Godziny otwarcia:
wtorek - piątek: 9.00 - 16.00, sobota - niedziela: 10.00 - 17.00

Maxim Kantor urodził się w 1957 roku w Moskwie. Syn rosyjskiego filozofa, Karla Kantora. Absolwent moskiewskiej politechniki artystycznej. Obecnie mieszka i pracuje w Ile de Ré (Francja), Oxfordzie, Berlinie oraz Moskwie. Jest znanym malarzem, pisarzem, eseistą oraz komentatorem życia publicznego. W życiu kieruje się dewizą "Jeden zawód wynika z drugiego". Stał się znany m.in. z założenia ruchu "Krasny Don" ("Czerwony Dom") w 1983 roku. Była to grupa dysydenckich artystów, których celem było ukazanie desperacji komunistycznych oprawców, poprzez organizowanie jednodniowych przedstawień. Najgłośniejsze z nich pokazane było w 1982 roku w Moskiewskim Instytucie Filozofii.

Od tego czasu prace Kantora były prezentowane na całym świecie. W 1997 roku reprezentował Rosyjską Federację na XLVII Biennale w Wenecji. Jego twórczość inspirowana jest dziełami Michała Anioła, Mantegny, Goyi oraz Vodkina. Autor ceni sobie własny, niezależny przekaz, nie podlega wpływom trendów. Jego dzieła z jednej strony nawiązują do ludzkiego cierpienia, z drugiej zaś mają polityczny charakter. Jako że autor jest ostrym krytykiem politycznym, w jego pracach, więc można znaleźć wiele odniesień do rosyjskiej sytuacji politycznej. Często nawiązuje również do stanu demokracji i sztuki w Rosji. Trzy stworzone przez niego cykle Ziemia jałowa. Atlas (2001), Metropolis. Atlas (2004) oraz Vulcanus. Atlas (2010), przedstawiają interpretację moralną najważniejszych przemian politycznych XX wieku.

Maxim Kantor zasłynął również, jako pisarz i eseista. Jest autorem kilku powieści, m.in. Domu na ziemi niczyjej oraz Podręcznika rysunku, za którego otrzymał w 2006 roku Rosyjską Państwową Nagrodę Literacką. Warto zaznaczyć, że Podręcznik rysunku miesiąc po wydaniu sprzedał się w pięciu tysiącach egzemplarzy. Była to jedna z najszybciej sprzedających się powieści w Rosji. Kantor jest również autorem zbioru sztuk satyrycznych Przyjęcie z pawianem. Część z nich wystawiana była na deskach teatrów w Moskwie, Sankt Petersburgu i Togliatti. W 2014 roku Kantor stworzył teatr kukiełkowy, do którego napisał sztukę satyryczną Robin Hood i sprzączki ludowe. Artysta współpracuje z paryskim "Le Monde Diplomatique" oraz rosyjskimi gazetami i czasopismami (np. "Rossijskaja Gazeta", "Nowaja Gazeta" i "Ekspert").

Do wystawy przygotowany został katalog z tekstami Maxima Kantora, Eckharta Gillena, Ignace'go Bertena, Alexandra Borovskiego oraz Stephena Whitefielda oraz reprodukcjami większości eksponowanych w Pałacu Opatów dzieł Kantora: malarstwa, litografii, rzeźb i lalek teatralnych.

Kuratorzy wystawy: Cristina Barbano, Maxim Kantor, Małgorzata Paszylka-Glaza (MNG)

Przeczytaj także