Pierwszy - historyczny zapewne - koncert Memento Mori Dance Club w Gdańsku! Zagrają i zaśpiewają legendy polskiej muzyki tradycyjnej w składzie niebanalnego projektu muzycznego, jakim zdecydowanie jest ta zacna ekipa. Wydarzenie muzyczno-śpiewacze, którego nie można przegapić!
22 kwietnia 2023 o 19:00 w niezawodnej Paszczy Lwa na Kwietnej 39!
folk / reggae / world - koncerty w Trójmieście
Tak oto sami o sobie piszą:Memento Mori Dance Club to także projekt i poszukiwanie nowej formy i nowych kontekstów dla religijnych tekstów, poprzez podejmowanie działań muzycznych, performatywnych, teatralnych, a także tworzenie sytuacji głębokich doświadczeń uczestnictwa. Frazy polonezów, czy rytmy mazurkowe w pieśniach zadusznych, maryjnych a nawet wielkopostnych bywają przysypane grubą warstwą lokalnych manier wykonawczych i interpretacji rytmicznych, ale bywa też tak (jak w przypadku wielu kolęd), że kryją się tuż pod dobrze znanymi melodiami. Nie ma całkowitej jasności skąd się tam wzięły możliwe, że to zasługa misji ewangelizacyjnych Jezuitów, którzy już w dobie renesansu dobierali religijne teksty do popularnych melodii tanecznych, by ułatwić ludowi przyswojenie prawd wiary. A może to raczej ludowa wrażliwość muzyczna, przesycona trójmiarowymi frazami tanecznymi, z biegiem stuleci wykuwała melodykę religijnych śpiewów. Odkrywanie kontrafaktury tradycyjnych pieśni nabożnych jest dla nas wyprawą w nieznane, ponieważ większość z nas do tej pory zajmowała się wyłącznie zgłębianiem tradycyjnych stylów i kontekstów wykonawczych. Jesteśmy uczniami wiejskich muzykantów i śpiewaków: Jana i Piotra Gaców, Franciszka Racisa, Janiny Dyjach, śpiewaczek i śpiewaków z Gałek Rusinowskich, Kocudzy, Branwi, Kalinówki Kościelnej i wielu innych. To od nich znamy śpiewy nabożne jak i muzykę instrumentalną, a przejęte od nich doświadczenie w dużej mierze składa się na brzmienie tego projektu. To też dzięki nim pieśni, którym przydajemy instrumentalnego kolorytu, pozostają pieśniami modlitwy.
Memento Mori Dance Club TeatrZdaniem reżysera teatralnego Daniela Adamczyka pieśni religijne (głównie zaduszne i pogrzebowe) posiadają niezwykły potencjał inscenizacyjny. Uważniejsze przyjrzenie się pieśniom pogrzebowym ujawnia ich paradoksalny charakter wynikający z obecności melodii tanecznych. Ta ambiwalencja sprawia, że zawarte w nich możliwości interpretacyjne wykraczają również poza to, co tradycyjne a wskazują drogę do tego co performatywne. Stąd pomysł na tekst poświęcony współczesnym użytkownikom tradycji, którzy poprzez twórczy zwrot ku przeszłości transferują ją w przyszłość. Gdzieś po drodze zachodzi fascynujący proces mitologizacji. Reżyser realizuje stypendium MKiDN o tej samej nazwie, którego celem stworzenie scenariusza eksperymentalnego przedstawienia teatralnego przenoszącego zjawiska muzyki tradycyjnej na scenę i jego performatywną prezentację.
Zagrają i zaśpiewają:Antek Hasso-Agopsowicz skrzypce, śpiew
Jacek Muża tuba, kaval
Johann Wolfgang Niklaus koboz, lutnia
Serhij Petryczenko kontrabas, śpiew
Piotr Piszczatowski fisharmonia, skrzypce, śpiew
Marek Szwajkowski baraban, śpiew
Maciej Żurek skrzypce, śpiew
Zapraszamy!