stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Miary Dźwiękowe - warsztaty Zorki Wollny i Anny Szwajgier

Zapraszamy na Dźwiękowiska - cykl warsztatów, koncertów oraz wykładów poświęconych muzyce eksperymentalnej oraz sztuce, której głównym medium jest dźwięk. Prowadzą je zaproszeni artyści i teoretycy. Kuratorem projektu jest muzyk, performer i artysta dźwiękowy Krzysztof Topolski "Arszyn". Warsztaty odbywają się w ramach projektu Art&Science Meeting.

lis 9

sobota, g. 11:00

bilety 30 zł

w każdą niedzielę (od 17.11 do 24.11.2024), g. 17:30

Gdańsk,
bilety 100 zł
Celem projektu Dźwiękowiska jest wspieranie kreatywności muzycznej poprzez eksperymentowanie z różnymi formami aktywności twórczej powiązanej ze zmysłem słuchu, a także zwrócenie uwagi na krajobraz akustyczny. Uczestnicy warsztatów będą tworzyć własne kompozycje wykorzystujące szum, hałas i nagrania terenowe. Będą również samodzielnie konstruować proste instrumenty elektroniczne.

MIARY DŹWIĘKOWE

Prowadzenie: Zorka Wollny i Anna Szwajgier (z gościnnym udziałem Dr inż. Arch. Justyny Boruckiej)

Zorka Wollny oraz Anna Szwajgier poprowadzą warsztaty na Politechnice Gdańskiej, podczas których uczestnicy będą współpracować z artystkami przy tworzeniu utworu muzyczno-tanecznego wykorzystującego naturalne dźwięki miejsca, głosy ludzkie oraz sprzęty znalezione w samym budynku Politechniki. Zwieńczeniem warsztatów będzie koncert uczestników otwarty dla publiczności.

18, 19 marca godz. 18:00 - 20:00
Wydział Architektury PG, Gmach Główny, sala 503
20, 21 marca godz. 18:00 - 21:00
Gmach Główny PG, Dziedziniec Fahrenheita
22 marca 2013 koncert z udziałem uczestników, godz. 20:00
Gmach Główny PG, Dziedziniec Fahrenheita

Uwaga! Osoby chcące wziąć udział w warsztatach Zorki Wollny i Anny Szwajgier prosimy o przesłanie zgłoszenia z imieniem, nazwiskiem i numerem kontaktowym na adres: dzwiekowiska@laznia.pl lub zapisanie się poprzez stronę www.dzwiekowiska.pl do dnia 15 marca 2013.

Zorka Wollny i Anna Szwajgier o warsztatach:
"Wszystkie nasze projekty powstają przy współpracy z grupą ochotników podczas wielu dni prób, wszystkie komponowane są wobec specyficznej architektury i warunków akustycznych. Wydarzenia są jednorazowe i rozgrywane na żywo, bez udziału elektroniki, za to z użyciem specyficznych instrumentów. Najważniejszy w tych działaniach jest proces, a kompozycja pozostaje otwarta.

W naszej praktyce artystycznej głównym założeniem jest współpraca z lokalnym środowiskiem i jego mieszkańcami. Uczestnicy - performerzy otrzymują do zagrania role odpowiadające ich charakterowi, potrzebie ekspresji i umiejętnościom. Są partie solowe i wspólne działania, jest również miejsce na improwizację, w ramach przyjętych założeń co do rodzaju akcji.

Warsztaty i otwarte próby są ważnym elementem pracy. Podczas pierwszych spotkań testujemy właściwości akustyczne przestrzeni oraz możliwości muzyczne i aktorskie performerów. Ważne jest, żeby lepiej poznać grupę, a także indywidualności poszczególnych osób, ponieważ także one mają znaczący wpływ na charakter utworu.

Powstające kompozycje są czysto akustyczne - nie używamy sprzętu elektronicznego ani wzmacniającego. W naszej praktyce wykorzystujemy dźwięki pochodzące ze środowiska codziennego życia - wydobywane przez ciała i obiekty w przestrzeni - te niewymuszone/niezamierzone, zaczerpnięte z mniej lub bardziej zwyczajnych czynności, takich jak chodzenie, rozmowa, śmiech, śpiew. To co nas najbardziej interesuje to moment kiedy tego rodzaju dźwięki zmieniają charakter - z oczywistych i pojedynczych na część składową abstrakcyjnych kompozycji muzycznych.

Wynajdujemy i używamy także sporo nietypowych instrumentów - są to przedmioty codziennego użytku, bezpośrednio przeniesione do kompozycji. Każdy z tych przedmiotów wymaga odkrycia, w jaki sposób ma być wykorzystany przez performera, zbadania sposobów używania, umieszczenia w tkance całej kompozycji, wyjaśnienia i treningu podczas prób. W ten sposób przedmiot codziennego użytku przechodzi odpowiednią drogę by stać się instrumentem.

Architektura i kontekst miejsca mają podstawowe znaczenie. Każdy utwór powstaje z inspiracji i w odniesieniu do konkretnej przestrzeni. Dlatego pracę zawsze rozpoczynamy od "wizji lokalnej", zaznajomienia się z przestrzenią, zbadania kontekstów, zbierania informacji o specyfice architektury i środowiska w którym realizowany będzie projekt. Następnie, już z pomocą ochotników, sprawdzamy swoje pierwsze założenia i pomysły dźwiękowe. Jednak ostateczne decyzje zapadają zawsze podczas prób, w procesie pracy, a utwory do końca pozostają otwarte na improwizację uczestników i działanie przypadku."

Zorka Wollny to artystka sztuk wizualnych, wykorzystująca w swoich działaniach dźwięk. W swoim dorobku ma filmy, cykl performance'ów choreograficznych oraz koncertów (we współpracy z Anną Szwajgier). Współpracuje z najważniejszymi polskimi instytucjami artystycznymi zajmującymi się sztuką współczesną. W 2007 roku reprezentowała Polskę na wystawie twórców europejskich w Brukseli. W 2009 roku została nominowana do nagrody Fundacji Deutsche Banku dla najlepszego młodego artysty, a w 2010 roku magazyn sztuki "Arteon" przyznał jej tytuł Artystki Roku. Jej realizacje były prezentowane w Polsce i za granicą, m.in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Turcji, na Węgrzech i w Kanadzie. Oprócz uczestnictwa w wystawach brała udział w wydarzeniach muzycznych (np. Festiwal Audio Art w Krakowie) i teatralnych (Międzynarodowy Festiwal Teatralny Malta w Poznaniu).
www.zorkawollny.com

Anna Szwajgier ukończyła studia teorii muzyki na Akademii Muzycznej w Krakowie. Doświadczenia zbierała podczas zajęć z zakresu kompozycji komputerowej w Studio Muzyki Elektroakustycznej (pod kierunkiem prof. Marka Chołoniewskiego) i tworzenia form multimedialnych w Pracowni Intermedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest autorką muzyki do form filmowych m.in. "Żółtodzióbstwo"(2002), "Kotlet" (2005), jak również instalacji dźwiękowej "Choroba morska" (2002). Z Zorką Wollny współpracuje od 2004 roku, między innymi przy projektach "Koncert na Wysokie Obcasy" (2004), "Concert for Landesmuseum" (2005) "Music from the White Cube" (2010), "Słopiewnie" (2010), "Przesilenie letnie" (2010), "Songs of the Sublime" (2011).