stat
Impreza już się odbyła

Miejsca to nieregularny cykl minimalistycznych działań artystycznych w przestrzeniach zamkniętych, rozsianych na mapie miasta i napotkanych w drodze poszukiwań. Wejście do Miejsca i zastanie go takim, jakie ono jest, w konkretnym punkcie kontinuum czasu. Miejsca #2 zawitają do Królewskiej Fabryki Karabinów.

lis 30

sobota, g. 18:00

bilety 20 zł
ulgowy 15 zł
Kup bilet

w każdą niedzielę (od 01.12 do 15.12.2024), g. 18:00

Gdańsk,
bilety 30 zł
18-19 sierpnia: 17.00 - 1.00
20 sierpnia: 12.00 - 20.00
budynek kotłowni, Królewska Fabryka Karabinów, ul. Łąkowa 35/38, Gdańsk

Marcin Zawicki, "Życie" - instalacja site specific
LASY - instalacja dźwiękowa

20 sierpnia, 19.00: LASY (Stendek - elektronika, Jacek Prościński - perkusja) - koncert

kuratorka cyklu: Natalia Cyrzan
producentki wydarzenia: Larysa Sałamacha, Anna Jankowska
organizator: Instytut Kultury Miejskiej

Marcin Zawicki, "Życie"- instalacja site specific:

"Zasada zachowania energii, obieg materii, to ciągłe powstawanie na nowo, zawsze na nawozie tego, co było przedtem. Pęd, który wespnie się ku górze, zabierze światło innym, poniżej. Życie ma swoją reprezentację estetyczną; piękno jego form wynika z ich doskonałej utylitarności. Nic tu nie jest przypadkowe, taka strata energii oznaczałaby śmierć. Rozwój zdaje się nie mieć końca a forma doskonała nie istnieć. Podobne relacje, procesy biologiczne rządzą całym światem natury ożywionej. Kierują także aktem twórczym. Rozrost i ewolucja, namnażanie i kolonizacja. Homeostaza i wyodrębnienie ze świata.

Według hipotezy panspermii Svante Arrheniusa, życie nie powstało na skutek przemian chemicznych, z materii nieożywionej, a bakterie trafiły na Ziemię na powierzchni meteorytów. Pierwszy gest jest dotknięciem Demiurga, ingerencją spoza układu, ale rolę Twórcy przejmuje samo tworzywo. Prawdziwy początek można oddalać w nieskończoność lub w ogóle go zanegować. Namnażanie, kiełkowanie, ekspansja to warunki konieczne. Formalna ewolucja jest celem i przyczyną."

W styczniu 2017 roku odbyła się pierwsza odsłona cyklu, w której Maciej Chodziński i Paweł Kulczyński zaprezentowali swoje instalacje przy ul. Ogarnej. Drugą, proponowaną przez Instytut Kultury Miejskiej, przestrzenią cyklu jest budynek kotłowni Królewskiej Fabryki Karabinów przy ul. Łąkowej 35/38 w Gdańsku. Od połowy XIX wieku w kompleksie funkcjonowała Fabryka Broni, w której - po rozbudowie i modernizacji - powstała centralna kotłowania (druga połowa XIX w.) Po II wojnie światowej w budynku dawnej Fabryki Broni znajdowały się m.in. Gdańskie Zakłady Futrzarskie oraz Fabryka Ogniw i Baterii "Daimon", a od 2000 roku funkcjonuje tu szpital weterynaryjny. Obecnie dawna Królewska Fabryka Karabinów to przestrzeń wykorzystywana przez trójmiejskich artystów i grupy twórcze, nadal jednak można w niej odkryć piękne, mniej znane zakamarki.

Strona www cyklu Miejsca: www.miejsca.eu
strona fb: www.facebook.com/MiejscaIKM

Miejsca to nieregularny cykl minimalistycznych działań artystycznych w przestrzeniach zamkniętych, rozsianych na mapie miasta i napotkanych w drodze poszukiwań. Wejście do Miejsca i zastanie go takim, jakie ono jest, w konkretnym punkcie kontinuum czasu. Przestrzeń jest dla tego projektu punktem wyjścia i sytuacją samą w sobie. Artystyczna ingerencja w Miejsce to odpowiedź artystów na zastaną przestrzeń. Miejsca ukazują przestrzeń jako doświadczenie synestetyczne i działające na wszystkie zmysły. Jak pisze Juhani Pallasmaa w "Oczach skóry": "Każde wzruszające doświadczenie architektury jest wielozmysłowe; jakości przestrzeni, materiału, skali są mierzone w równym stopniu przez oko, nos, skórę, język, szkielet i mięśnie. Architektura wzmacnia doświadczenie egzystencjalne, jednostkowe poczucie bycia w świecie, to zaś stanowi w sposób istotny wzmocnione doświadczenie podmiotowości. Zamiast samego wzroku czy klasycznych pięciu zmysłów, architektura aktywizuje różne sfery doświadczania sensorycznego, które reagują z sobą i przenikają się nawzajem".

Marcin Zawicki - urodzony w Szczecinie, mieszkający i działający w Gdańsku artysta wizualny, malarz i twórca obiektów oraz instalacji. Dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Malarstwa ASP w Gdańsku w 2010 r. w pracowni prof. Teresy Miszkin - praca dyplomowa "Hollow Art" została uznana za Najlepszy Dyplom ASP w Polsce w 2010 roku. Od 2010 roku pracownik Wydziału Malarstwa macierzystej uczelni, na której w 2015 roku obronił z wyróżnieniem pracę doktorską. Laureat licznych nagród i wyróżnień, m.in. wyróżnienia Regulaminowego na 41 Biennale Malarstwa Bielska Jesień (2013), dwukrotny Laureat Nagrody Rektora ASP (2013, 2015). Autor wielu wystaw indywidualnych (m. in. w Galerii Miejskiej we Wrocławiu, PGS w Sopocie, BWA Zielona Góra, Galerii m2 w Warszawie, uczestnik kilkudziesięciu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Prace w kolekcjach prywatnych oraz w kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku. Od 2015 roku reprezentowany przez Galerię m2 w Warszawie.

LASY - nowy projekt muzyczny Stendka (Macieja Wojcieszkiewicza), absolwenta malarstwa gdańskiej ASP. Jak mówi sam artysta "LASY to próba znalezienia mostu łączącego moje dwie największe pasje: tworzenia muzyki i doświadczania lasu. To próba stworzenia muzyki nowoczesnej, a zarazem osobistej i emocjonalnej." Stendek wystąpił m.in. na takich festiwalach jak Open´er, Selector Festival w Krakowie, Plateaux Festival w Toruniu, Ambient Festival w Gorlicach, Digitalia w Szczecinie czy Festiwal Ambientalny we Wrocławiu. Supportował artystów takich jak Nosaj Thing, Squarepusher, Dookoom, oOoOO, Murcof, Tim Hecker, Biosphere, Booka Shade oraz Boys Noize. W 2013 roku ukazał się jego pełnowymiarowy album "Touch" dla PINK KONG RECORDS. Stendek jest producentem nagrodzonej Fryderykiem 2017 dla najlepszego albumu elektronicznego najnowszej płyty Reni Jusis "BANG!", która ukazała się w kwietniu tego roku, dla Sony Music Poland.

Przeczytaj także