stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Mieszczański (s)pokój: od biedermeieru do art déc Opinie (7)

Wystawa "Mieszczański (S)pokój: od biedermeieru do art déco" jest prezentacją stylów, które kształtowały wnętrza mieszczańskie od początku XIX wieku do lat 30. XX wieku. Zespoły mebli, rzeźb oraz przedmiotów użytkowych tworzą aranżacje, jakie mogły pojawiać się na przestrzeni ostatnich dwustu lat także w sopockich domach.

9 - 21 listopada 2024, g. 18:30

Gdynia,
Wstęp wolny
Godziny otwarcia:
poniedziałek: nieczynne
wtorek-piątek: 10:00 - 16:00
sobota-niedziela: 12:00 - 18:00

W pierwszej połowie XIX wieku pojawił się biedermeier, który w dobie romantycznych zrywów miał budować atmosferę zacisza domowego i poczucie prywatnego bezpieczeństwa. Meble biedermeierowskie niejednokrotnie odwołują się do dziedzictwa klasycyzmu, identyfikowanego z racjonalnym podejściem do rzeczywistości, ale nadają mu kameralny wymiar pasujący do przytulnych wnętrz. Potrzeba wyciszenia poprzez zbliżenie do natury sprawia, że w obiektach biedermeieru odnajdujemy zachwyt nad właściwościami drewna, co widać w całej gamie produkowanych wówczas fornirów.

Druga połowa XIX wieku to powroty do stylów historycznych, niejednokrotnie wykorzystywanych w swobodny sposób do kształtowania cech eklektycznych. Formy neoklasyczne, także nawiązujące do empire, potrafiły sąsiadować z motywami rokoka, czy estetyką kultur wschodnich w nowych zestawieniach, lub tworzyły nowe formy, jak to ma miejsce na przykład w stylu chippendale.

Sopot i Gdańsk wyróżniało zamiłowanie do gdańskich mebli barokowych. W drugiej połowie XIX wieku nie tylko kolekcjonowano XVII- i XVIII-wieczne zabytki, ale rozpoczęto produkcję mebli naśladujących dawny styl.

Na przełomie XIX i XX wieku pojawia się z kolei zmysłowa secesja, która w zależności od kulturowych powiązań charakteryzowała się bądź większym zdyscyplinowaniem w wersji o proweniencji niemiecko-wiedeńskiej, bądź zamiłowaniem do płynnej linii i floralnych motywów popularnych w projektach francuskich i belgijskich. Niewątpliwą nowością było nowe podejście do związku pomiędzy ornamentem i konstrukcją - czy to w architekturze, czy meblach.

Epoka nowoczesności lat 20. i 30. zaczęła łączyć myślenie modernistyczne, którego wykładnią był między innymi funkcjonalizm, ze swobodną interpretacją przeszłości. Art déco ze względu na różnorodność przejawów nowej logiki projektowania było bardziej zjawiskiem aniżeli stylem operującym zespołem charakterystycznych motywów. Zdobycze technologiczne pozwalały na stosowanie nowych materiałów do tworzenia nowych jakości estetycznych.

Przegląd dziewiętnasto- i wczesnodwudziestowiecznych stylów w Muzeum Sopotu dopełnia prezentacja współczesnych mebli ze Swarzędza, które świadomie odwołują się do tradycyjnego myślenia o projektowaniu mebli w zakresie formy, materiałów i metod konstrukcji.

Charakterystykę wnętrz podkreślają rzeźby i przedmioty użytkowe reprezentujące różne tendencje stylistyczne. Eksponaty pochodzą ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy, Muzeum Miasta Gdyni, Sopockiego Domu Aukcyjnego i z kolekcji prywatnych.

Meble pokazywane na wystawie zostały użyczone przez Muzeum Mazowieckie w Płocku, Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Sopocki Dom Aukcyjny, galerię Antyki Marta Laskowska, oraz przez osoby prywatne.