TEATR ANATOMICZNY - Misterium życia i śmierci - Spektakl multimedialny
Joan Laage (USA)
Teatr Amareya (Gdańsk)
Tomek Chołoniewski (Kraków)
Współczesna lekcja anatomii: ciało, stół anatomiczny, ostrze chirurgicznego noża i cztery postacie, które na oczach widzów otwierają ciało, by zajrzeć do jego wnętrza i zbadać jego tajemnice. Teatr Anatomiczny to projekt multimedialny łączący taniec, muzykę i film. Spektakl jest efektem współpracy amerykańskiej tancerki Butoh - Joan Laage, gdańskiego teatru ciała - Amareya oraz Tomka Chołoniewskiego - niezależnego muzyka z Krakowa.
Premiera spektaklu odbyła się 13 maja w Uppsali w Szwecji, w autentycznym teatrze anatomicznym pochodzącym z XVII w. i stanowiącym obecnie część Muzeum Gustavianum. Fenomen teatru anatomicznego, który zrodził się w Europie w XVI wieku miał fundamentalne znaczenie nie tylko dla rozwoju nauki o ciele, ale wpłynął też na całą kulturę europejskiego renesansu i późniejszych epok, determinując sposoby postrzegania i interpretacji ciała w kulturze Zachodu. Nawiązując do tradycji XVI/XVII-wiecznego teatru anatomicznego i łącząc ją z problematyką współczesnej praktyki i etyki medycznej, artyści stworzyli spektakl, który odkrywa i komentuje procedury sekcji zwłok i operacji chirurgicznej oraz świat teatru anatomicznego. Spektakl jest jednocześnie głęboką refleksją nad statusem ciała we współczesnej kulturze. Obnażając sacrum i profanum ciała, kwestionuje tradycyjne sposoby ukazywania go oraz prowokuje pytania funkcjonalność żywego i martwego organizmu. Ciało stawia pytanie o własną naturę, o granice poznania oraz o tajemnicę śmierci.
Spektakl Teatr Anatomiczny jest częścią większego projektu zainicjowanego przez Joan Laage, w którym tancerka wraz z zaproszonymi do współpracy artystami zgłębia obszar operacji chirurgicznej i sekcji zwłok postrzeganych jako teatr na granicy życia i śmierci. Pierwszy spektakl projektu zatytułowany Operation Teatr #1 odbył się w Londynie w lutym 2006 roku.
Joan Laage - amerykańska tancerka, choreograf, pedagog. Posiada certyfikat Analizy Ruchu Labana i podstaw Bartenieffa. Doświadczenie zdobywała na Florida Dance Festival, w Instytucie Labana i Bartenieffa w Nowym Jorku. Asystowała w programie Integrated Movement Studies w Seattle. Studiowała w mistrzowskiej klasie Butoh Kazuo Ohno. Występowała w grupie Ashikawy. W 1991 roku założyła grupę Dappin Butoh, której spektakle pokazywane były na całym świecie. Od 1996 Joan regularnie odwiedzała Polskę. Występowała i prowadziła warsztaty w Centrum Kultury Młodzieży na krakowskim Kazimierzu. Od grudnia 2004 do czerwca 2005 uczyła w Szkole Artystycznej Alternatywy i Choreografii Scenicznej i prowadzi tam cotygodniowe warsztaty butoh.
Tomek Chołoniewski ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie. Brał udział w wielu premierowych wykonaniach utworów kameralnych i orkiestrowych. Parokrotnie występował na krakowskim festiwalu Audio Art oraz podczas serii koncertów muzyki elektronicznej. Był uczestnikiem (1993, 1994) i konsultantem (2002) Międzynarodowych Warsztatów Muzyki Współczesnej Kraków / Stuttgart. W 2003 roku wykładał na Uniwersytecie Narodowym w Seulu. W 2004 brał udział w kursach muzyki improwizowanej (festiwal NPAI) prowadzonych przez Johna Butchera w Parthenay (Francja). Występował z wieloma muzykami z Polski i zagranicy (m.in. Phil Minton, Frederic Blondy, Le Quan Ninh, Włodzimierz Kiniorski, Tomasz Stańko). Jest twórcą muzyki do filmów animowanych na krakowskiej ASP. Prowadzi również działalność pedagogiczną. Jego zainteresowania skupiają się głównie na szeroko pojętej muzyce współczesnej. Wykonuje współczesne kompozycje kameralne i solowe, muzykę improwizowaną (w grupie artystycznej IA) oraz muzykę bazującą na rytmach irlandzkich (Sushi).
Teatr Amareya (Agnieszka Kamińska, Katarzyna Julia Pastuszak, Aleksandra Śliwińska) powstał w styczniu 2003 i pracuje przy Integracyjnym Klubie Artystycznym Winda w Gdańsku. Amareya oznacza w jęz. japońskim "heroiczne oddanie, bezwarunkowe poświęcenie" - to zasada, która kieruje artystkami. Trening i praca twórcza Amareya opiera się na technice tańca Butoh. Jako "teatr nomadyczny", teatr zmiany i wymiany, Amareya poszukuje radykalnej techniki posługiwania się ciałem i nowych form ekspresji, aby móc komunikować żywe doświadczenie współczesności oraz budować obrazy zdolne poruszyć widza i ocucić w nim wrażliwość. Dotychczasowe premiery Amareya to: Sen Ikara (2004), Dialog na 3 krzesła (2004), Xenos (2005), Haiku trzech ciał (2005), Anatomical Theatre Project: Viewer as Voyer The Body Beyond (Uppsala, Szwecja 2005).