Słowo inspiruje muzykę, muzyka inspiruje słowo. Słowo i muzyka często łączą się w niezwykłe dzieła. A co stanie się, jeśli muzyka stanie się językiem słowa? W tegorocznym cyklu wydarzeń w Kościele Gdańskiej Polonii szukamy odpowiedzi na to pytanie. Opowieść można snuć na wiele sposobów. Można opowiadać monologując, można też opowiadać rozmawiając z partnerem.
Świat muzyki, to świat ukrytych znaczeń, który każdy kompozytor i wykonawca wyraża w sobie tylko właściwy sposób. Program, który będzie można usłyszeć na najbliższym ostatnim już tegorocznym koncercie w kościele p.w. Chrystusa Króla w Gdańsku prezentuje zbiór utworów kompozytorów szeroko pojmowanej europejskiej Północy. To solowe opowieści fagotu, akordeonu, wreszcie tytułowy dialog obu tych instrumentów. Duet rzadko spotykany, ale niezwykle ciekawy pod względem brzemienia i barwy. Tak dwoje trójmiejskich wykonawców odrywać będzie nieznane światy i mówić ciekawą historię, bez użycia słów.
Wśród wybranych utworów pojawi się Vertigo norweskiego kompozytora Olava Berga. Chociaż twórca twierdzi, że nie nawiązuje tutaj do Hitchocka, tak trudno jednak nie wyczuć obsesyjnej i tajemniczej aury. Wykorzystanie wysokiego rejestru, długich wibrowanych dźwięków może wprawić nie tylko słuchaczy w zawrót głowy. Meantime na akordeon solo, to kompozycja Anny Rocławskiej-Musiałczyk. Polki, która mocno fascynuje się muzyką ludową północnych ziem polskich. Utwór składający się z dwóch części alla preludio i alla toccata jest lekki i przystępny. Doskonale oddaje dewizę w międzyczasie. Bardziej podniosłe, osobiste są dwie solowe kompozycje: Puudutus (Dotyk) pochodzącego z Estonii Tõnu Kõrtvisa i Agnus Dei napisane przez Fina Kaj-Erika Gustafssona. Tytułowy dialog rozegra się z kolei między fagotem a akordeonem w kompozycji litewskiego twórcy Janosa Tamulionisa.
Muzyce towarzyszyć będzie poezja. Tutaj słowo wyrazi niepokój, o którym nieraz opowiada muzyka. Niepokój, który wyjątkowo mocno towarzyszy nam w ostatnich dniach. Marzena Nieczuja-Urbańska zinterpretuje wiersze Wisławy Szymborskiej, Ewy Lipskiej i Tadeusza Gajcy.
Program:
- O. Berg Vertigo na fagot solo
- A. Rocławska-Musiałczyk Meantime na akordeon solo
- J. Tamulionis Dialoge op.259 na fagot i akordeon (polskie prawykonanie)
- T. Kõrtvis - Puudutus
- K.-E. Gustafsson Agnus Dei z Missa Breve na akordeon solo
Wykonawcy:Mirosław Pachowicz - fagot
Elżbieta Rosińska - akordeon
Marzena Nieczuja-Urbańska - recytacje