stat
Impreza już się odbyła

Monolog - Dialog

Słowo inspiruje muzykę, muzyka inspiruje słowo. Słowo i muzyka często łączą się w niezwykłe dzieła. A co stanie się, jeśli muzyka stanie się językiem słowa? W tegorocznym cyklu wydarzeń w Kościele Gdańskiej Polonii szukamy odpowiedzi na to pytanie. Opowieść można snuć na wiele sposobów. Można opowiadać monologując, można też opowiadać rozmawiając z partnerem.

Świat muzyki, to świat ukrytych znaczeń, który każdy kompozytor i wykonawca wyraża w sobie tylko właściwy sposób. Program, który będzie można usłyszeć na najbliższym ostatnim już tegorocznym koncercie w kościele p.w. Chrystusa Króla w Gdańsku prezentuje zbiór utworów kompozytorów szeroko pojmowanej europejskiej Północy. To solowe opowieści fagotu, akordeonu, wreszcie tytułowy dialog obu tych instrumentów. Duet rzadko spotykany, ale niezwykle ciekawy pod względem brzemienia i barwy. Tak dwoje trójmiejskich wykonawców odrywać będzie nieznane światy i mówić ciekawą historię, bez użycia słów.

koncerty w Trójmieście


Wśród wybranych utworów pojawi się Vertigo norweskiego kompozytora Olava Berga. Chociaż twórca twierdzi, że nie nawiązuje tutaj do Hitchocka, tak trudno jednak nie wyczuć obsesyjnej i tajemniczej aury. Wykorzystanie wysokiego rejestru, długich wibrowanych dźwięków może wprawić nie tylko słuchaczy w zawrót głowy. Meantime na akordeon solo, to kompozycja Anny Rocławskiej-Musiałczyk. Polki, która mocno fascynuje się muzyką ludową północnych ziem polskich. Utwór składający się z dwóch części alla preludio i alla toccata jest lekki i przystępny. Doskonale oddaje dewizę w międzyczasie. Bardziej podniosłe, osobiste są dwie solowe kompozycje: Puudutus (Dotyk) pochodzącego z Estonii Tõnu Kõrtvisa i Agnus Dei napisane przez Fina Kaj-Erika Gustafssona. Tytułowy dialog rozegra się z kolei między fagotem a akordeonem w kompozycji litewskiego twórcy Janosa Tamulionisa.

Muzyce towarzyszyć będzie poezja. Tutaj słowo wyrazi niepokój, o którym nieraz opowiada muzyka. Niepokój, który wyjątkowo mocno towarzyszy nam w ostatnich dniach. Marzena Nieczuja-Urbańska zinterpretuje wiersze Wisławy Szymborskiej, Ewy Lipskiej i Tadeusza Gajcy.

Program:


  • O. Berg Vertigo na fagot solo

  • A. Rocławska-Musiałczyk Meantime na akordeon solo

  • J. Tamulionis Dialoge op.259 na fagot i akordeon (polskie prawykonanie)

  • T. Kõrtvis - Puudutus

  • K.-E. Gustafsson Agnus Dei z Missa Breve na akordeon solo



Wykonawcy:
Mirosław Pachowicz - fagot
Elżbieta Rosińska - akordeon
Marzena Nieczuja-Urbańska - recytacje