22 sierpnia 2012
DZIEŃ PIERWSZY (środa)
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
godz. 19.30 - estrada przed Pałacem Opatów
OFICJALNA INAUGURACJA FESTIWALU
KONCERT INAUGURACYJNY
Wykonawcy:
Maria Włoszczowska - skrzypce
AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
Marek Moś - dyrygent
W programie:
W. A. Mozart: Eine kleine Nachtmusik KV 525
W. A. Mozart: Symfonia A-dur nr 29 KV 201
W. A. Mozart: Koncert skrzypcowy D-dur nr 4 KV 218
W programie koncertu jedna z najsłynniejszych kompozycji Mozarta - Eine kleine Nachtmusik KV 525 (Mała nocna muzyka), Symfonia A-dur KV 201 napisana przez genialnego twórcę w wieku 19 lat oraz Koncert Skrzypcowy D-dur KV 218, którego rękopis partytury przechowywany jest w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie.
MARIA WŁOSZCZOWSKA
Urodziła się w 1991 r. w Warszawie. Obecnie studiuje u prof. Jana Staniendy. Koncertowała w Polsce, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Holandii, Francji, Norwegii i Szwajcarii, współpracując z takimi muzykami, jak Maxim Vengerov, Philippe Graffin, Nobuko Imai, Jeroen Reuling, Ewa Pobłocka, Bartosz Bednarczyk, Agnieszka Duczmal, Jan Stanienda, Wojciech Rajski, Mirosław Jacek Błaszczyk. Występowała jako solistka m.in. z Polską Orkiestrą Kameralną na Festspiele Mecklenburg-Vorpommern w Niemczech, z Orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej i Sinfoniettą Cracovia prowadzonymi przez Maxima Vengerova, z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, z Filharmonią Opolską, z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną i Orkiestrą Filharmonii Rzeszowskiej, z Orkiestrą Kameralną Wratislavia, z Orkiestrą Filharmonii Kaliskiej oraz z Płocką Orkiestrą Symfoniczną.
Swoje umiejętności szlifowała pod okiem wybitnych pedagogów, m.in. Maxima Vengerova, Matisa Vaitsnera, Siergieja Krawczenki, Petru Munteanu, Larissy Kolos, Wolfganga Marschnera oraz Rolanda Baldiniego.
W 2011 roku otrzymała pięć nagród specjalnych w XIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (Nagroda Specjalna Maxima Vengerova w postaci indywidualnych lekcji, nagroda za najlepsze wykonanie kompozycji J.S. Bacha, nagroda dla najlepszego Polaka w konkursie).
Jej ważniejsze sukcesy obejmują także: II miejsce w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Toruniu, I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. Zdzisława Jahnkego w Poznaniu, I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie , I miejsce w Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Skrzypków im. Mirosława Ławrynowicza w Płocku, III miejsce w Internationalen Wettbewerb für Violine oraz nagroda specjalna za najlepsze wykonanie sonaty L. van Beethovena (Kloster Schöntal, Niemcy), II miejsce w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Georga Philippa Telemanna w Poznaniu. Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
W lutym 1998 roku powstał jeden z najciekawszych europejskich zespołów kameralnych. Grupa absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach wspólnie z Markiem Mosiem, wybitnym skrzypkiem, dyrygentem i kameralistą, powołała do życia orkiestrę, która miała być dla nich czymś więcej, niż miejscem pracy - raczej obszarem artystycznych poszukiwań i twórczego rozwoju, wspólnego kreowania sztuki najwyższej wartości.
Tak narodziło się AUKSO - z greckiego: wzrastanie. Nazwa, jaką wybrał sobie zespół, nie jest przypadkowa; będąc wyrazem aspiracji tworzących go muzyków, wyznacza jednocześnie kierunek ich zawodowej drogi. Mówi o potrzebie doskonalenia i konsekwencji, o podejmowaniu wyzwań i otwarciu.
Młodzi muzycy, których zainteresowania wykraczają daleko poza ramy repertuaru klasycznego, szczególną uwagę poświęcają muzyce polskiej, chętnie i z powodzeniem sięgając po dzieła współczesne. Prawykonania swoich utworów powierzali dotąd zespołowi m.in. Zbigniew Bujarski, Cezary Duchnowski, Wojciech Kilar, Aleksander Lasoń, Piotr Moss i Grażyna Pstrokońska-Nawratil.
AUKSO koncertuje w kraju i za granicą, a w historię własną orkiestry wpisana jest jej współpraca z artystami tej miary, co Jerzy Maksymiuk, Mark Minkowski, Piotr Anderszewski, Andrzej Bauer, Kaja Danczowska, Władysław Kłosiewicz, Janusz Olejniczak czy Olga Pasiecznik.
Są występy na festiwalach (m.in. Wielkanocnym Ludwiga van Beethovena, Wratislavia Cantans, Warszawskiej Jesieni), są płyty z polską muzyką współczesną: zespół nagrywał m.in. utwory Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara i Zbigniewa Preisnera.
I jest strefa pogranicza: łączenia klasyki z jazzem, rockiem, szukania wspólnego dla nich mianownika - lub odwrotnie: zabawy przeciwieństwami i zderzania odrębnych muzycznych języków. AUKSO koncertowało i nagrywało m.in. z Leszkiem Możdżerem, Tomaszem Stańko, Urszulą Dudziak, Michałem Urbaniakiem, Motion Trio i Voo Voo.
Jest wreszcie własny festiwal: od 2000r. na Podlasiu odbywa się rokrocznie "Letnia Filharmonia AUKSO", której orkiestra jest gospodarzem. W wyjątkowej atmosferze jednego z najpiękniejszych zakątków Polski organizowane są koncerty, warsztaty i kursy mistrzowskie, przyciągające sympatyków, melomanów i artystów z całego kraju.
AUKSO w z r a s t a. Sezon po sezonie poszerzając repertuar, powracając w miejsca dobrze znane i przyjmując nowe zaproszenia. Cieszy się coraz większym kręgiem wiernej publiczności i entuzjastów proponowanej przezeń sztuki. Jest jedną z najznakomitszych polskich orkiestr - wszechstronnym zespołem, który od początku się wyróżniał i mądrze pielęgnując własną indywidualność, w wyraźny sposób zaznacza swoją obecność w życiu kulturalnym Europy.
MAREK MOŚ
Dyrygent, dyrektor artystyczny orkiestry kameralnej AUKSO od czasu jej powstania. Dyrektor artystyczny festiwalu "Letnia Filharmonia AUKSO" w Wigrach. Wybitny polski skrzypek i kameralista. Kształcił się w Bytomiu i Katowicach. Jego pedagogami byli Kazimierz Dębicki i Andrzej Grabiec.
Założyciel i wieloletni primarius Kwartetu Śląskiego - zespołu, który w krótkim czasie stał się jednym z najwybitniejszych kwartetów smyczkowych w Europie. Z kwartetem występował na najbardziej prestiżowych festiwalach i najznakomitszych estradach świata, między innymi w Konzerthaus w Wiedniu, Concertgebouw i Ijsbreker w Amsterdamie, Vredenburg w Utrechcie, Schauspielhaus w Berlinie, Tivoli w Kopenhadze, Tonhalle w Dusseldorfie, De Singel w Antwerpii, Merkin Hall w Nowym Jorku i Jordan Hall w Bostonie.
Z Kwartetem Śląskim artysta dokonał około 30 prawykonań utworów polskich i obcych, z czego część jest dedykowana zespołowi. Artysta ma w swoim dorobku wiele nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji, a także dla firm fonograficznych (CD Accord, Olympia, Patridge, Thesis, Wergo).
Płyty, w nagraniu których uczestniczy Marek Moś, zdobywają liczne wyróżnienia i nagrody.
Monograficzna płyta z utworami H. M. Góreckiego zdobyła Nagrodę Polskiego Przemysłu Fonograficznego "Fryderyk' 95". Kolejny tytuł "Fryderyka" oraz wyróżnienie "Płyta Roku" magazynu "Studio" za rok 1997 zdobyła ostatnia płyta zespołu z nagraniami kwartetów K. Szymanowskiego i W. Lutosławskiego.
Marek Moś jest również laureatem wielu nagród między innymi: Konkursu Muzyki Współczesnej w Krakowie (1979), Międzynarodowej Trybuny UNESCO w Paryżu (1984, 1988), Związku Kompozytorów Polskich (1994, 2005) Nagroda Ministra Kultury "Gloria Artist" /srebrna/ (2005), Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego (2005) Honorowy Obywatel Miasta Tychy (2009). Obecnie, obok wielkiej aktywności koncertowej i nagraniowej, Marek Moś wykłada również w Akademii Muzycznej im K. Szymanowskiego w Katowicach.
godz. 21.15 - fasada południowa Pałacu Opatów
pokaz FONTANNY TAŃCZĄCEJ DO MUZYKI MOZARTA
godz. 22.00 - estrada przed Pałacem Opatów
VOYAGE EN SARDAIGNE
Enzo Favata (Włochy)- saksofon i klarnet basowy
Marcello Peghin (Włochy) - gitara akustyczna
U.T. Gandhi (Włochy) - perkusja
Yuri Goloubev (Rosja) - kontrabas
Tenores di Bitti Remunnu'e Locu (Daniele Cossellu, Mario Pira, Piero Sanna, Pierluigi Giorno) (Włochy)
12- osobowa orkiestra smyczkowa.
VOYAGE EN SARDEGNA
Unikalny spektakl poświęcony archaicznej Sardynii z elementami współczesności.
Wśród widzów natychmiast wzbudza ciekawość. Efekty wizualne i dźwiękowe, instrumenty starożytne i współczesne, saksofon, instrumenty smyczkowe, Benas i Trunfa (tradycyjne instrument y sardyńskie), gitara, bandoneon, perkusja współgrająca z archaicznymi głosami tenorowymi.
Voyage en Sardegna jest niewątpliwie ogromnym międzynarodowym projektem, którego powinno się słuchać (zarówno przez miłośników muzyki klasycznej, folk i jazzu) jako jedynego współczesnego dzieła o charakterze symfonicznym ostatnich 20 lat n Sardynii, które z powodzeniem może konkurować z innymi tego typu przedsięwzięciami na świecie.
Obecnie jeden z najbardziej znanych i aktywnych muzyków sardyńskich na muzycznej scenie włoskiej i międzynarodowej. Enzo Favata jest muzykiem wszechstronnym. Jego oryginalna ścieżka poszukiwań prowadzi go do konfrontacji kultur muzycznych od archaicznych po współczesne, łącząc ze sobą to, co tak odległe.
Enzo Favata gra na saksofonie tenorowym, sopranowym i sopraninowym, na klarnecie basowym oraz etnicznych instrumentach dętych, pochodzących przede wszystkim z Sardynii. Umiejętnie wykorzystuje także efekty elektroniczne, których używa razem z instrumentami akustycznymi.
Swoją działalność muzyczną rozpoczął w 1983 roku, kiedy tworzył głównie w nurcie tradycyjnego jazzu. Po porzuceniu tej ścieżki poświęcił się zgłębianiu muzyki popularnej Sardynii, której jest obecnie ekspertem. Na tym tle, używając także wpływów innych kultur, tak jak kultury latynoamerykańskiej, rozwija swój język i całkowicie oryginalny styl kompozycji.
Wydał 13 płyt jako lider, jest także obecny na 5 płytach międzynarodowych kompilacji. Od 1987 zagrał ponad 2000 koncertów, z wieloma wspaniałymi artystami, zarówno na terenie Sardynii i Włoch, jak i w innych krajach (między innymi w Japonii, Egipcie, Maroko, Brazylii, Kuwejcie, Ghanie i w Togo). Koncertował w tak prestiżowych miejscach jak Auditorium Radio Nazionale Olandese wraz z Metropole Orkest, Stimmen Festival di Lorrach, Teatro dell'Opera del Cairo, teatr Sala San Paolo del Brasile, Auditorium del Lingotto per il Salone della Musica di Torino, Auditorium Parco della Musica di Roma, Arena del Sole di Bologna, Teatro Ponchielli di Cremona, Auditorium Orchestra Verdi di Milano, Teatro Lirico di Cagliari.