Mózg to najbardziej skomplikowana struktura we wszechświecie, komputer pokładowy odpowiadający za najdrobniejsze procesy zachodzące w całym ciele. Jego wydajność wcale nie jest stała został zaprogramowany do doskonalenia się i uczenia przez całe życie. Istnieją sposoby na usprawnienie jego pracy.
Wiemy, że cechą mózgu jest plastyczność, ale w jakim stopniu można poprawić jego wydajność? Czy możemy szybciej się uczyć, być bardziej efektywni w pracy, sprawni intelektualnie i kreatywni? Jak na nas i nasze umysły wpływa szybko zmieniający się, multimedialny świat? Czy mózg lubi towarzystwo innych czy lepiej pracuje w samotności? I w końcu jak na pracę rozumu wpływa serce, czyli to, co czujemy?
Podczas kolejnego spotkania w ramach Strefy Psyche przyjrzymy się temu, jak trenować mózg i poprawiać jego wydajność. Na wykładach na Uniwersytecie SWPS w Sopocie wystąpią znakomici psychologowie i naukowcy: prof. dr hab. Edward Nęcka, dr Agnieszka Popławska-Boruc, prof. Michał Parzuchowski, dr Edyta Bonk i Małgorzata Osowiecka.
Rejestracja:
Obowiązują zapisy za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego >
https://tiny.pl/t6ghwHarmonogram:Wielozadaniowość medialna | godz. 17.45-18.15Wielozadaniowość medialna to np. jednoczesne słuchanie muzyki, przeglądanie Facebooka i wysyłanie e-maili. Wiąże się z doświadczeniem w dzieleniu uwagi pomiędzy różne źródła danych. Z czym jeszcze może się łączyć? Co pomaga efektywniej wykonywać kilka działań jednocześnie? Czym jest FoMO (Fear of Missing Out) lęk przed byciem pominiętym i czy wiąże się z wielozadaniowością medialną? Odpowiedzi na te pytania poznamy podczas wykładu psycholog dr Agnieszki Popławskiej-Boruc.
dr Agnieszka Popławska-Boruc psycholog organizacji i zarządzania. Ukończyła także studia magisterskie z ekonomii. W pracy badawczej koncentruje się na obszarze psychologii marketingu. Interesują ją zwłaszcza różnice indywidualne w przetwarzaniu treści reklamowych np. zjawisko wielozadaniowości medialnej. Zajmuje się także psychologią poznawczą, prowadzi badania nad uczeniem utajonym.
Mózg dlaczego lubi przebywać wśród ludzi? | godz. 18.15-18.45Z ewolucyjnego punktu widzenia przebywanie z ludźmi działa zbawiennie na nasze zdrowie. Mamy ogromne zasoby pamięciowe i obliczeniowe do monitorowania sieci łączących nas z innymi osobami. Psychologowie od dekad skrupulatnie zliczają dowody na potwierdzenie wniosku, że człowiek jest zwierzęciem stadnym. Ludzie jednak bardzo różnią się tym, w jakim stopniu poszukują wsparcia społecznego i jak je odbierają. Podczas spotkania zostaną przedyskutowane sposoby definiowania i rozumienia samotności oraz jej subiektywny i obiektywny wpływ na procesy poznania społecznego.
dr hab. Michał Parzuchowski, prof. Uniwersytetu SWPS psycholog społeczny, absolwent Uniwersytetu Gdańskiego. Profesor uczelni na Uniwersytecie SWPS w Sopocie i kierownik sopockiego Laboratorium Psychologii Poznania Społecznego. Ukończył staż podoktorski w laboratorium Psycholinguistique & Psychologie Sociale Appliquee na Uniwersytecie we Fryburgu. Autor i współautor artykułów z zakresu poznania społecznego m.in. w: Emotion, European Journal of Social Psychology, Journal of Nonverbal Behavior czy Frontiers in Psychology. Członek Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk, jeden z redaktorów naczelnych czasopisma Social Psychological Bulletin. Laureat stypendiów rządu Szwajcarskiego SCIEX, Fundacji Nauki Polskiej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Narodowego Centrum Nauki.
18.45-19.15 - prof. dr hab. Edward NęckaSzczegółowy opis wystąpienia wkrótce!
prof. dr hab. Edward Nęcka - profesor psychologii w Uniwersytecie Jagiellońskim. Współpracuje również z Uniwersytetem SWPS. Specjalizuje się w problematyce z pogranicza psychologii poznawczej i psychologii różnic indywidualnych. Prowadzi badania na temat poznawczego podłoża cech osobniczych, takich jak kreatywność, inteligencja i samokontrola. Oprócz licznych artykułów zawierających opis wyników badań, opublikował osiem książek podręczników i monografii. Jest współautorem (z J. Orzechowskim i B. Szymurą) podręcznika pt. Psychologia poznawcza oraz autorem książek Trening poznawczy i Trening twórczości. Od roku 2001 jest członkiem Polskiej Akademii Nauk.
Trening mózgu kiedy jest skuteczny? | godz. 19.15-19.45Treningi poznawcze to dziś popularny temat. Każdy chce, by jego umysł działał wydajnie i bardziej efektywnie. Często myślimy, że najlepiej jest ćwiczyć swoją pamięć, zapominając o tym, że kluczowe dla kondycji naszego mózgu jest usprawnianie zdolności poznawczych. Po czym poznać, że dany trening jest dobrze skonstruowany i jakich zasad powinno się w nim przestrzegać? Lepiej ćwiczyć indywidualnie czy grupowo? Czy sucha teoria jest wystarczająco pomocna w trenowaniu? Jaką rolę w ćwiczeniu umysłu odgrywają zadania językowe, logiczne i graficzne?
dr Edyta Bonk psycholog, nauczyciel akademicki Uniwersytetu SWPS. Od wielu lat prowadzi warsztaty z zakresu psychologii zdrowia, radzenia sobie ze stresem, aktywizujące pamięć i twórcze myślenie. Certyfikowany Terapeuta Tańcem (Polskie Stowarzyszenie Choreoterapii 2011, Polski Teatr Tańca w Poznaniu).
Emocje pomagają czy przeszkadzają w byciu kreatywnym? | godz. 19.45-20.15Badania pokazują, że pozytywne emocje wspierają twórczość dnia codziennego, wspierają nas w generowaniu wielu różnorodnych i ciekawych pomysłów. Jednak to negatywne odczucia zazwyczaj pozwalają tworzyć wybitne dzieła artystyczne, a wielu pisarzy oraz malarzy cierpiało bądź cierpi na różnego rodzaju zaburzenia psychiczne. Jakie korzyści twórcze możemy czerpać z naszych emocji? Czy musimy być w dobrym nastroju, by stworzyć coś nowego i wartościowego? Dlaczego na ciekawe pomysły wpadamy również wtedy, gdy się nudzimy albo mamy wszystkiego dosyć? A może jednak aby być bardziej efektywnym, najlepiej byłoby po prostu nie czuć? O roli emocji w procesie twórczym opowie psycholog mgr Małgorzata Osowiecka.
mgr Małgorzata Osowiecka psycholog, wykładowca na Uniwersytecie SWPS w Sopocie, doktorantka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu SWPS. Zrealizowała grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytet Młodych Wynalazców Dynamika emocji w procesie twórczym, kierownik grantu Preludium Narodowego Centrum Nauki na temat odbioru poezji. Prowadzi ćwiczenia i konwersatoria z psychologii poznawczej, emocji i motywacji, diagnozy twórczości, a także treningi twórczości i kreatywnego pisania.
Termin i miejsce:
11 marca 2020 r., godz. 17.30-20.30
Uniwersytet SWPS w Sopocie
ul. Polna 16/20, aula 04
Więcej informacji:
https://tiny.pl/t6ghx