stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Sopocki Chór Kameralny CONTINUO z okazji kanonizacji Jana Pawła II zaprasza mieszkańców Trójmiasta na wyjątkowe wydarzenie w Sopocie. 

lis 23

sobota, g. 18:00

bilety 85 - 125 zł
Kup bilet
sty 5

niedziela, g. 16:00, 19:00

bilety 106 - 178 zł
Kup bilet
25 kwietnia (piątek) o godz. 19:30 w Kościele p.w. NMP Gwiazda Morza w samym centrum Sopotu odbędzie się szczególny koncert, którego głównym punktem będzie Msza Góralska Tadeusza Maklakiewicza. Nie bez przyczyny chór wybrał właśnie ten utwór - sam kompozytor zadedykował go właśnie Ojcu Świętemu. 

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Wraz z Sopockim Chórem Kameralnym CONTINUO w koncercie wystąpi Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis. Partie solowe zaśpiewają Marta Muraszko-Kuźma - sopran oraz Maciej Gronek - tenor. Całością dyrygować będzie Leszek Gołąb. 

Oprócz Mszy Góralskiej w trakcie koncertu usłyszeć będzie można sakralne utwory a cappella w wykonaniu chóru (m.in. Barkę - ulubioną pieśń Jana Pawła II) oraz fragmenty Tryptyku rzymskiego w interpretacji Dariusza Wójcika.

Patronat honorowy nad tym wydarzeniem objęli Ksiądz Arcybiskup Sławoj Leszek Głódź Metropolita Gdański oraz Prezydent Miasta Sopot Jacek Karnowski. 

Patronat medialny: trojmiasto.pl oraz RMF Classic.

Wstęp na koncert jest wolny. 
Serdecznie zapraszamy!
continuo@wp.pl
www.continuo.sopot.pl

Leszek Gołąb
Jest absolwentem Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie prof. Zbigniewa Bruny (2003 r.), a także studiów podyplomowych w zakresie Dyrygentury Symfonicznej na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji, Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Janusza Przybylskiego (2008 r.).

Od momentu zakończenia edukacji artystycznej aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym Pomorza, piastując m.in. następujące funkcje:
Dyrygent i Kierownik Artystyczny Chóru Przyoperowego POB w Gdańsku w latach 2003-2004r.
Dyrygent i Kierownik Muzyczny Kameralnego Chóru Festiwalowego (Sopot, Łomża, Gdańsk) w latach 2005 -2010 r.
Dyrektor Artystyczny Państwowego Związku Chórów i Orkiestr oddział Gdański w latach 2003 -2008 r.
Dyrygent Chóru Mieszanego Niepublicznej Szkoły Muzycznej II st. w Pelplinie w 2012 r.
Aktualnie sprawuje także kierownictwo artystyczne chóru męskiego ECHO w Tczewie (od 2002 r.) oraz Orkiestry Symfonicznej Szkoły Muzycznej I i II st. Im. Z. Noskowskiego w Gdyni (od 2009 r.).

Jako dyrygent bierze czynny udział w życiu muzycznym na festiwalach i w przedsięwzięciach artystycznych takich, jak: Trust Kreatywny w Gdańsku, Międzynarodowy Festiwal Kalejdoskop Form Muzycznych w Sopocie, Festiwal Muzyczne Dni Drozdowo w Łomży, Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Gdyni. Pełni także rolę jurora na konkursach promujących talenty młodych wykonawców "Odkrywamy Talenty na Pomorzu".

Koncertuje w wielu krajach (min. w Szwajcarii, Niemczech, Danii, Słowacji, na Litwie, Ukrainie, Węgrzech i w USA ), w prestiżowych salach koncertowych, min. w Studio SFB w Berlinie, w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Studio Radiowym S1 im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Sali Koncertowej Filharmonii Bydgoskiej, Sali Koncertowej Orkiestry Symfonicznej Południowego Radia i Telewizji we Freiburgu, Sali Koncertowej Teatru Muzycznego w Gdyni oraz Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej w Sopocie. Jego dorobek artystyczny obejmuje współpracę z wieloma autorytetami świata muzycznego min. Michaelem Gilenem, Gertem Albrechtem, Krzysztofem Pendereckim, Joshardem Dausem, Nikisem Teodorakisem, Enio Moricone, Jerzym Maksymiukiem, Marcinem Tomczakiem, Januszem Przybylskim, uwieńczony licznymi nagraniami dla radia i telewizji.

Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień. Najważniejsze z nich to: I Nagroda w Konkursie Dyrygenckim w Gdańsku (2000r.) oraz Nagroda Starosty Tczewskiego w Dziedzinie Kultury i Sportu (2013r.). W 2009 roku otrzymał nominację do nagrody Prezydenta Miasta Gdańska "Młodzi Twórcy w Dziedzinie Kultury" oraz Brązową Wstęgę na I Międzynarodowym Konkursie Muzyki Chóralnej na Litwie (2012 r.).

Kierownictwo artystyczne w Sopockim Chórze Kameralnym CONTINUO sprawuje od sierpnia 2013 roku.

Sopocki Chór Kameralny CONTINUO
Powstał w 1986 roku jako Chór Kameralny Uniwersytetu Gdańskiego. W roku 1990 zespół usamodzielnił się uzyskując patronat miasta Sopotu i Bałtyckiej Agencji Artystycznej. W tymże roku zmienił swoją nazwę na Sopocki Chór Kameralny CONTINUO. Od 2012 roku chór działa pod egidą Fundacji CONTINUO.

Promując kulturę Sopotu w Polsce i kulturę polską za granicą chór koncertował w Niemczech, Holandii, Rosji, Danii, Szwecji, Szwajcarii, Francji, Czechach, Włoszech, Hiszpanii, Litwie, Anglii, Walii, Szkocji, Meksyku, Brazylii i Ekwadorze.

Obok małych form muzycznych á cappella, Continuo śpiewa także wielkie formy oratoryjne, a wśród nich: Msza Koronacyjna i Requiem - W. A. Mozarta, Stabat Mater - G. Rossiniego, Deutches Requiem - J. Brahmsa, Requiem - J. Haydna, Nieszpory Ludźmierskie - J. K. Pawluśkiwicza, Misa Criolla - A. Ramireza, Gloria - A.Vivaldiego, Requiem dla mojego przyjaciela - Z. Preisnera, Msza góralska - T. Maklakiewicza.

We współpracy z chórami, orkiestrami i zespołami Wybrzeża Gdańskiego chór występował na scenach Teatrów Muzycznych w Gdyni i Wrocławiu oraz w Gdańskiej Filharmonii Bałtyckiej. W lipcu 1997 roku wziął udział w charytatywnym koncercie na rzecz powodzian, a w czerwcu 1999 witał Ojca Świętego na Hipodromie w Sopocie.

Oprócz samej przyjemności ze śpiewania Continuo także stara się pomagać. Chór śpiewa na rzecz Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Oddziału Dziecięcego Szpitala, Caritas, Hospicjum w Sopocie oraz zaprzyjaźnionych fundacji trójmiejskich. Zespół jest także pomysłodawcą wielu wydarzeń, które wpisały się w kalendarz kulturalny Sopotu, m.in. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego oraz warsztatów wokalnych.

Sopocki Chór Kameralny CONTINUO ma w dorobku kasetę z muzyką różną oraz cztery płyty: z kolędami z towarzyszeniem Państwowej Orkiestry Kameralnej w Słupsku i solistów (m.in. Zbigniewa Wodeckiego i Jacka Zielińskiego!) pod kierownictwem Bohdana Jarmołowicza; z polskimi kolędami a cappella oraz "Ale Meksyk!" z muzyką m.in. meksykańską, aztecką oraz kolumbijską. Ostatnia płyta to Hodie Christus natus est, która zawiera kolędy z różnych stron świata.

Od sierpnia 2013 roku kierownictwo artystyczne chóru sprawuje Leszek Gołąb - absolwent gdańskiej Akademii Muzycznej, dyrygent męskiego chóru Echo z Tczewa oraz orkiestry symfonicznej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Gdyni.

Podczas swojej działalności do marca 2014 roku Sopocki Chór Kameralny CONTINUO dał ponad 680 koncertów. Chór skupia amatorów wykonujących na co dzień różne zawody. Jednak wszystkich łączy umiłowanie śpiewu.

Cappella Gedanensis
Powołany do życia w 1981 r. zespół Cappella Gedanensis to rozpoznawalna na Pomorzu, w Polsce, a także w Europie i poza nią wizytówka grodu nad Motławą, jak i naszej ojczyzny. Po 170 latach niebytu Kapela Rajców Miejskich - która została powołana do życia w 1563 r., czyli w czasach świetności Rzeczypospolitej, a przestała istnieć w czasach pruskich w 1811 r. - ponownie zaistniała dzięki prof. Alinie Kowalskiej-Pińczak. Ciekawostką jest, że Kapela Rady Miejskiej miała w swojej historii aż 16 kapelmistrzów, i to jedynie samych mężczyzn. Swoistym zatem signum temporis nowych narodzin zespołu jest fakt, że kolejnym, choć zarazem pierwszym kapelmistrzem, została kobieta. 

Świadomość przebogatej spuścizny muzyki barokowej Gdańska, podówczas najbogatszego materialnie miasta w Polsce, postawiła przed młodą Cappellą Gedanensis niełatwe zadanie. Lata pracy muzyków udowodniły, że wiekowa marka gdańskiego zespołu została nie tylko "odkurzona" poprzez odkrycie na nowo arcydzieł sprzed wieków, ale i umocniona przez nowe projekty. W dorobku repertuarowym Cappelli znalazły się zatem dzieła mistrzów gdańskich: F. de Rivulo, P. Sieferta, C. Fórstera, C. Bűthnera, Ch. Wernera, N. Zangiusa, J.V. Medera, T.A. Volckmara, M.D. Freislicha, J.B.Ch. Freislicha czy też utwory J.Th. Roemhildta. Pierwszy z wymienionych muzyków, F. de Rivulo, to zarazem i pierwszy kapelmistrz, który też został w pierwszej kolejności przypomniany po wiekach. Aby opracować i wydać zbiór jego motetów, założono Wydawnictwo Naukowe, od którego początek - chronologicznie - wzięła też sama Cappella. Ale nie tylko ono. Zespół podjął się także trudu przybliżania swoim słuchaczom wielkich arcydzieł oratoryjno-kantatowych baroku europejskiego. Tu wystarczy wspomnieć o utworach G.F. Händla, J.S. Bacha, A. Vivaldiego, G. B. Pergolesiego, W.A. Mozarta, F. Schuberta czy J. Haydna. O poziomie opracowanych przez Cappellę Gedanensis utworów świadczą dziesiątki wydanych płyt, w tym dwie platynowe, ale m.in. również fakt, że podczas Festiwalu Muzyki Sakralnej w Abu-Gosh w Izraelu zespół nie tylko porwał publiczność podczas wykonania Glorii Vivaldiego, ale także sama interpretacja została uznana za wzorcową.

Obecnie zespół prowadzi szereg projektów nastawionych przede wszystkim na współpracę międzynarodową. Wśród ostatnich gości Cappelli Gedanensis i miasta Gdańska wymienić można m.in.: dyrygenta Miquela Ortegę, który specjalnie na 30-lecie istnienia zespołu dokończył jedno z dzieł swojego życia, utwór "Stabat Mater"; Mirela Iancovici, pochodzącego z Rumunii światowej sławy żydowskiego wiolonczelistę mieszkającego obecnie w Holandii; katalońskiego dyrygenta Alfonsa Reverté Casasa czy wreszcie obecną w listopadzie 2013 r. Marian Rosę Montagut, założycielkę najlepszego zespołu muzyki barokowej Harmonia del Parnas w Hiszpanii. O klasie muzyków łatwo się przekonać, włączając znany kanał Mezzo. Nie mniej znamienici są też inni artyści, jak: Gail Gilmore, Takashi Yamamoto, Anatolij Kogan czy jeden z najlepszych barytonów na świecie Rosjanin Jurij Laptev. Międzynarodowa współpraca nie pozwala oczywiście zapomnieć o muzykach polskich, odnoszących sukcesy za granicą. Wystarczy wspomnieć Wandę Wiłkomirską, Bożenę Harasimowicz, światowej klasy skrzypka Konstantego Andrzeja Kulkę, Konstantego Wileńskiego czy Łukasza Długosza. Miary dopełnia wymykająca się narodowym klasyfikacjom Monika Czalej-Pujol, mieszkająca w Hiszpanii Polka, lub raczej, sądząc z temperamentu, mieszkająca w Polsce Hiszpanka.

Cappella Gedanensis realizuje też misję odkrywania młodych talentów, a także ich promocji. To nie tylko pokolenie wybitnie utalentowanych dzieci muzyków zespołu - skrzypków czy znanego już na świecie małego perkusisty Igora Faleckiego - ale również osób niezwiązanych z Cappellą. Do owych genialnych dzieci należy bez wątpienia Wiktor Sommer, który w wieku ośmiu lat zagrał z nami koncert fortepianowy. Nie sposób też nie wspomnieć o działaniach zmierzających do przypomnienia i popularyzacji zapomnianych, a i zaginionych dzieł polskich kompozytorów, by wymienić XIX-wiecznego skrzypka Karola Lipińskiego, który w epoce, gdy Polski nie było na mapach, uchodził za lepszego od samego Paganiniego. Podkreślić wreszcie należy, że naszym muzykom nieobca jest współpraca z przedstawicielami szeroko rozumianej muzyki pop, by wymienić zespół Lady Pank, Mieczysława Szcześniaka czy też napisanie nowych aranży dla hitów sprzed lat Czerwonych Gitar.

Obok współpracy muzycznej Cappella realizuje ambitne i kosztowne projekty związane z rekonstrukcją instrumentów barokowych, które, choć powstają współcześnie, są jednak tworzone z wykorzystaniem dawnych technologii i materiałów. Ponadto prowadzi też żmudne starania o odtworzenie barokowych strojów, których pierwsza partia ujrzała światło dzienne już w tym roku.

Wreszcie obok działalności koncertowej i nagraniowej zespół zrealizował także widowisko poetycko-muzyczne "Kantata na urodziny Króla Augusta III" wspólnie z Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiury oraz spektakle "Katharsis", "Solidarni z historią i tradycją" oraz "Znaki czasu" w reżyserii Wiesława Janasza.

Dariusz S. Wójcik - bas

Śpiewak (bas), aktor, reżyser, scenarzysta, animator życia kulturalnego. Studia obejmujące dwa kierunki, wokalny i aktorski, ukończył z wyróżnieniem w 1989 roku. 

Szlify aktorskie zdobywał pod kierunkiem Henryka Bisty, śpiew solowy studiował u prof. Anny Bartoszyńskiej. Wieloletni solista Teatru Muzycznego w Gdyni. 

Odtwórca licznych ról m.in. w spektaklach Jerzego Gruzy. Z zespołem Teatru Muzycznego w Gdyni odbył liczne tournee po Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Niemczech. 

Współpracował z Operą Bałtycką w Gdańsku, gdzie wykonał z ogromnym sukcesem partię Frosha w operetce "Zemsta Nietoperza" - J. Straussa. Współpracuje z Agencją Otto w Kolonii (Niemcy), z którą koncertował m.in. w Niemczech, Austrii, Danii, Belgii, Holandii i Francji.

Obecnie artysta wolny - dyrektor Teatru Otwartego w Gdańsku.  Główny scenarzysta i reżyser projektów kulturalnych realizowanych w ramach działalności Teatru Otwartego. 

Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu "Kalejdoskop Form Muzycznych" w Sopocie. W 1997 roku otrzymał Medal Tysiąclecia Miasta Gdańska za reżyserię i rolę Św. Wojciecha w spektaklu "Sic itur ad Deum" (O Życiu i męczeństwie Św. Wojciecha). 

Znany na Wybrzeżu animator życia kulturalnego, inicjator wielu przedsięwzięć kulturalnych. Nominowany w 2002 roku do Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2001 w kategorii "Kultura regionalna" za oratorium "Requiem Piaśnickie". 
W tym samym roku otrzymał Medal Stulecia Miasta Sopotu za sopockie inicjatywy kulturalne: "Międzynarodowy Festiwal Kalejdoskop Form Muzycznych" i "Sopockie Spotkania z Muzyką". 

W roku 2003 otrzymał Dyplom Ministra Kultury za "Szczególne osiągnięcia w upowszechnianiu kultury". W roku 2006 otrzymał Nagrodę Kulturalną Prezydenta Miasta Gdańska z okazji Jubileuszu Teatru Otwartego ( X-lecie powstania).

Największą jego fascynacją jest kultura żydowska. Wielkim powodzeniem cieszą się recitale pieśni żydowskich w języku yiddish i hebrajskim. Umiejętność tak dokładnego odtwarzania języka yiddish i treści zawartych w wykonywanych pieśniach artysta posiadł dzięki lekcjom wymowy i interpretacji tekstu, udzielanych przez jego Mentora bł. pamięci Efraima Kislera. 

W 2008 roku, z zespołem POJLN KLEZMER QUARTETT, dokonał nagrania pierwszej autorskiej płyty CD z muzyką żydowską. Nagranie zrealizowano w Wielkiej Synagodze w Tykocinie podczas koncertu "Shalom Alejchem" stanowiącego WIELKIE PRELUDIUM Jubileuszowego XV Festiwalu "Muzyczne Dni Drozdowo - Łomża", którego twórcą i dyrektorem artystycznym jest znany artysta wybrzeżowy - Łomżyniak, Jacek Szymański. Płyta nominowana była do nagrody muzycznej Polskiego Radia Program III w kategorii muzyka folkowa i etniczna.

W roku 2009 z rąk Starosty Łomżyńskiego otrzymał Medal "ZA WKŁAD W ROZWÓJ POWIATU ŁOMŻYŃSKIEGO". W tym samym roku nominowany był do Nagrody Marszałka Województwa Podlaskiego w Dziedzinie Twórczości Artystycznej, Upowszechniania i Ochrony Dóbr Kultury. 

W roku 2010 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski z okazji 25-lecia pracy artystycznej odznaczył Dariusza Wójcika medalem "Zasłużony dla kultury polskiej". 

W październiku tego samego roku został Laureatem Nagrody Marszałka Województwa Podlaskiego za sezon artystyczny 2009/2010 w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury. 

W listopadzie 2010 r. uhonorowany został Nagrodą Kulturalną Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta Gdańska z okazji 25-lecia pracy artystycznej. 

W 2011 kierowany przez niego Teatr Otwarty świętował Jubileusz 15.lecia działalności. Z tej okazji Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Pan Bogdan Zdrojewski uhonorował Teatr Otwarty specjalnym wyróżnieniem przyznając mu DYPLOM "Za szczególne zasługi w tworzeniu tradycji muzycznych i ich upowszechnianiu".

W roku 2013 Rada Programowa X Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Retro im. Mieczysława Fogga, w uznaniu zasług i dorobku artystycznego przyznała artyście Honorowe Wyróżnienie Złoty Liść Retro 2013 za podtrzymywanie tradycji i popularyzację twórczości okresu dwudziestolecia międzywojennego.

W czerwcu br. otrzymał I miejsce w Konkursie "Profesjonaliści Forbesa 2013 - Zawody Zaufania Publicznego" w kategorii AKTOR w województwie pomorskim.

W grudniu 2013 roku został uhonorowany Nagrodą Kulturalną Prezydenta Miasta Gdańska za stworzenie cyklu "Muzyczny Rok dla Przymorza" (XV edycji)) skierowanego do społeczności lokalnej, w tym dzieci i młodzieży. Na bogaty repertuar Dariusza S. Wójcika składają się formy kameralne, operowe, operetkowe, oratoryjno-kantatowe, pieśni i musicale. Posiada nagrania radiowe, płytowe i telewizyjne.

Przeczytaj także