stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Muzyka Dla Pokoju - koncert inauguracyjny Festiwalu Solidarity of Arts

Wydarzenie w ramach

Zapraszamy na MUZYKA DLA POKOJU - koncert inauguracyjny Festiwalu Solidarity Of Arts.

muzyka poważna
Kup bilet

10 - 18 maja 2024

Gdańsk

29 czerwca - 7 lipca 2024

Sopot
Motywem przewodnim dziewiątej edycji gdańskiego festiwalu Solidarity of Arts jest POKÓJ. Świat chwieje się w posadach - wciąż trwa wojna na Ukrainie, w północnej Afryce i na Bliskim Wschodzie przepadły nadzieje na demokratyzację, rozbudzone arabską wiosną, wojny domowe w Libii, Syrii i Iraku wciąż zmuszają miliony ludzi do ucieczki ze swoich domów, a wielu z nich szuka azylu w Europie. Pokój jest dziś bardzo kruchą wartością.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


termin | 14 sierpnia 2017, poniedziałek, godz. 19.00
adres | Gdańsk, ul. ks. Jerzego Popiełuszki 6
miejsce | Sala BHP (wejście przez historyczną stoczniową Bramę nr 2)
wstęp | wolny → odbiór zaproszeń | od 24 lipca
wejściówki | kasy ECS: pl. Solidarności 1, 7 dni w tygodniu, w godz. 10.00-19.30

Wystąpią:
Paweł Przytocki - dyrygent
Janusz Wawrowski - skrzypce
Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

Konrad Mielnik - prowadzenie

W programie:
Samuel Barber | Adagio na smyczki
Utwór jest bezspornie najpopularniejszą kompozycją amerykańską na orkiestrę smyczkową, a jednocześnie jednym z bardzo nielicznych dzieł współczesnych, które docierają do szerokich rzesz słuchaczy. Popularność utworu tłumaczy się tym, że jest to kompozycja mocno osadzona w spopularyzowanych konwencjach pseudobarokowego linearyzmu. Ta siedmiominutowa kompozycja opiera się na prostym temacie wprowadzonym w pierwszych skrzypcach, który - mało zmieniany - przechodzi do innych grup smyczkowych, pojawia się w kanonie i rozwija w pełne brzmienie tutti, by pod koniec powrócić do pierwotnego, spokojnego klimatu.

Andrzej Panufnik | Koncert skrzypcowy
Andrzej Panufnik to kompozytor, który zapisał się w historii muzyki polskiej jako twórca wyklęty. Jego położenie, wraz z rozwijającą się karierą, stawało się coraz trudniejsze. Komunistyczne władze PRL, próbując namówić kompozytora do współpracy, oczekiwały od niego tworzenia pieśni masowych oraz zabierania głosu w sprawach dalekich od muzyki. Miało to duży wpływ na załamanie psychiczne artysty i jego coraz głębszy kryzys twórczy. Rozwiązaniem problemów okazała się emigracja z kraju.
Utwory Panufnika są wzniosłe i ponadczasowe, ale w związku z ich historycznym kontekstem zaczęły gościć w polskich salach koncertowych dopiero w 1977 roku. Pomimo burzliwej historii, po muzykę Andrzeja Panufnika coraz chętniej sięgają kolejni młodzi wykonawcy, a publiczność z entuzjazmem odbiera pełne emocji utwory kompozytora.

Dmitrij Szostakowicz | Symfonia kameralna op. 110 bis
Jeden z najbardziej znanych utworów Szostakowicza, który powstał jako aranżacja Rudolfa Barszaja "VIII Kwartetu smyczkowego c-moll" op. 110 na orkiestrę smyczkową. Opiera się na cytatach z wcześniejszych dzieł, które odegrały szczególną rolę w życiu Szostakowicza. Oficjalnie kwartet poświęcony jest ofiarom wojny, ale swym bliskim kompozytor wyznał, że poświęca go samemu sobie, jest to więc także dzieło autobiograficzne. W części Largo pojawia się powolny żałobny marsz - to pieśń rewolucjonistów z 1905 roku zatytułowana "Zamęczony w ciężkiej niewoli". Dynamiczny drugi fragment dzieła - Allegro molto - to z kolei wstrząsająca adaptacja żydowskiej melodii, interpretowana często jako wspomnienie wojennych losów Żydów.

Jan Sebastian Bach | Aria na strunie G z III Suity D-dur BWV 1068
Chociaż każda część suity jest prawdziwym klejnotem muzycznym, to jednak szczególnym pięknem wyróżnia się głęboko uczuciowa, refleksyjna aria. To dzieło Bacha należy do najczęściej wykonywanych i współcześnie najbardziej obecnych w kulturze popularnej. Spopularyzowana została w znanej transkrypcji niemieckiego skrzypka Augusta Wilhelmiego, pod nazwą "Aria na strunie G", gdyż główny temat tego utworu wykonywany jest na tej właśnie, najniższej strunie skrzypiec.

-----

Janusz Wawrowski - urodził się w Koninie. Jest absolwentem i wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem profesora Mirosława Ławrynowicza, Yaira Klessa oraz Salvatore Accardo. Jest jedynym polskim artystą klasycznym z wieloletnim kontraktem z Warner Classics oraz laureatem nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2017 w kategorii muzyka poważna - album roku recital solowy. Artysta jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Koncertował w Filharmonii Berlińskiej, Musikverein we Wiedniu, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Litewskiej Filharmonii Narodowej, Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, De Doelen Concertgebouw w Rotterdamie, Tel Aviv Music Center, Teatro Teresa Carreῆo w Caracas i in. Gościł na wielu renomowanych festiwalach m.in.: na festiwalu Chopin i Jego Europa, Salzburger Festspiele, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Festiwalu Muzyki Polskiej, Festiwalu Prawykonań oraz Bebersee Festival. Jako solista występował ze wszystkimi renomowanymi orkiestrami w Polsce, w tym z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Polską Orkiestrą Radiową i Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, a także z Orkiestrą Symfoniczną Litewskiej Filharmonii Narodowej, Stuttgarter Philharmoniker, Südwestdeutsche Philharmonie, Sinfόnica de la Juventud Venezolana Simόn Bolivar oraz wieloma innymi. W swojej karierze artysta współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami, wśród których znaleźli się: Conrad van Alphen, Łukasz Borowicz, Gabriel Chmura, Mykola Diadiura, Agnieszka Duczmal, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Tomáš Netopil, Juozas Domarkas, Daniel Raiskin i Antoni Wit.

Dokonał wielu premier koncertów skrzypcowych: Maxa Richtera i Sukhi Kanga (polskie premiery) oraz prapremiery L.A. Concerto Tomasza Jakuba Opałki i premierowego nagrania koncertu skrzypcowego Óneiros Dariusza Przybylskiego. Nagrał również muzykę Jana A. P. Kaczmarka do hollywoodzkich filmów Evening (reż. Lajos Koltai) oraz Get low (reż. Aaron Schneider). Już jako młody student Janusz Wawrowski zachwycał publiczność i krytykę wykonywaniem wszystkich 24 Kaprysów Niccolò Paganiniego podczas jednego koncertu, co pozostaje umiejętnością unikalną w skali światowej. Wolfgang Marschner stwierdził, że jego interpretacje można porównywać z grą "tylko kilku renomowanych europejskich skrzypków". Swoją opinię wyraziła także wielka Ida Haendel: "...Pan Janusz Wawrowski jest skrzypkiem o wyjątkowej wartości, który zasłużył sobie na wspaniałą karierę na scenie koncertowej". Zaś Konstanty Andrzej Kulka napisał: "Już sam fakt wykonania wszystkich 24 Kaprysów wzbudza podziw i jest godny uznania. Sposób w jaki Pan Janusz Wawrowski wykonuje owe Kaprysy pozwala spokojnie patrzeć w przyszłość polskiej wiolinistyki".

W 2007 roku, nakładem wytwórni CD Accord ukazała się płyta Niccolò Paganini - 24 Kaprysy op.1, entuzjastycznie przyjęte przez krytykę muzyczną: "Wawrowski troskliwie i wiernie wydobywa ukrytą pod kaskadami nut myśl Paganiniego, zarówno w warstwie strukturalnej, jak i dramatycznej. Grając perfekcyjnie technicznie (...) jednocześnie wydobywa nieskończoną głębię i piękno tych miniatur" - pisał The Strings Magazine. "Wawrowski niemal 80 minut nieprzerwanie oczarowuje słuchacza atmosferą charyzmatycznej wirtuozerii" - zachwycał się The Strad. Sukces płyty sprawił, że została ona ponownie wydana w 2016 r. nakładem Warner Classics. Obecnie Janusz Wawrowski współpracuje z międzynarodową wytwórnią fonograficzną Warner Music (dawniej EMI) w ramach wieloletniego kontraktu artystycznego. Pierwszym efektem tej współpracy jest dostępna w Europie i Japonii, nominowana do Fryderyka 2014, płyta Aurora z muzyką Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Maurice'a Ravela i Eugène'a Ysaÿe'a. Płyta w krótkim czasie zdobyła uznanie fachowej prasy muzycznej na świecie. Znakomite recenzje ukazały się m.in. w magazynie Strings, Strad, Pizzicato i Huffington Post, a także w prasie polskiej: "Janusz Wawrowski udowadnia, że muzyki uważanej za trudną można słuchać z autentyczną przyjemnością.(...)

Aurora rzeczywiście wciąga, album można polecić nawet tym, którzy z rezerwą podchodzą do XX-wiecznej muzyki." - napisał Jacek Marczyński w dzienniku Rzeczpospolita. W październiku 2016 ukazała się płyta Sequenza, która zawiera utwory m.in. Luciano Berio, Krzysztofa Pendereckiego i Eugène'a Ysaÿe'a oraz światowe premiery utworów Tomasza Opałki i Dariusza Przybylskiego. Płyta otrzymała 4* w brytyjskim "The Guardian" a Janusz Wawrowski wykonał wybrane utwory na żywo w BBC3. Anna S. Dębowska, recenzentka Gazety Wyborczej określiła wykonania na płycie w słowach: "Niesamowita ekspresja, imponująca precyzja." Album został nagrodzony Fryderykiem 2017. W ciągu 3 najbliższych lat wytwórnia Warner Music planuje nagranie i wydanie 4 płyt z udziałem Janusza Wawrowskiego. Istotnym polem działalności Janusza Wawrowskiego jest interpretacja i badania nad muzyką polską, którą stara się od wielu lat przybliżać publiczności jako pomysłodawca i dyrektor artystyczny międzynarodowych festiwali promujących muzykę polską - Muzyka na szczytach (2009-2010) i Muzyczne przestrzenie (od 2011). Odkrywanie i wykonywanie zapomnianych utworów znakomitych rodzimych kompozytorów - Karola Lipińskiego, Zygmunta Noskowskiego, czy Mieczysława Karłowicza, przynosi radość i satysfakcję zarówno samemu Januszowi Wawrowskiemu, jak i jego słuchaczom. Występował na zaproszenie trzech Prezydentów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Przewodniczącego Komisji Europejskiej José Manuel Barroso. Za wybitną działalność artystyczną i społeczną Janusz Wawrowski został uhonorowany przez Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczeniem Zasłużony dla Kultury Polskiej.

Informacja o biletach

wszystkie zaproszenia już rozdaliśmy

Przeczytaj także