Z czym kojarzy się Grecja? Odpowiedzi można się domyślać: z fantastycznymi wakacjami z antyczną kulturą w tle. I nie ma w tym nic złego. Warto jednak - nim udamy się do tego słonecznego kraju - pochylić się nad jego kulturą i poznać co też ma do zaoferowania współczesnemu słuchaczowi. A jeszcze ciekawsze może okazać się zestawienie tego, co stare - z tym co zupełnie nowe. Tego śmiałego zadania spróbujemy się podjąć na naszym koncercie.
Greckie mity i wielkie eposy Homera Iliada i Odyseja staną się literacką kanwą do podróży przez muzyczne wyspy współczesności. Prezentowane utwory zostaną przedstawione w Polsce po raz pierwszy. Wszystko dzięki niezwykłej artystce - Iwonie Glince-Travlos, która swoją muzyczną przygodę rozpoczęła w Kwidzynie, by przez Gdańsk i Kraków trafić wreszcie do Aten. To ona stanowiła będzie niezwykły łącznik między naszym krajem a Grecją.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Pełen program koncertuM. I. Alexiadis: 3 Archaic Sketches na flet i fagot - polska premiera
M. Travlos: Dedication na flat i fagot - premiera światowa
ONE MINUTE (miniatury na flet solo) - polska premiera:
D. Tsimpanos - One Minute
G. Papamitru - Taksim
E. Papari - Northern Star
Y. Vassilandonakis - Prosody
P. Theodossiou - Little Jazz Piece for Iwona
S. Mazis - Waltz like
A. Carastathis - Stargaze
Ch. Sp. Anastassiou - Affectus
WykonawcyIwona Glinka-Travlos - flet
Mirosław Pachowicz - fagot
oraz
Wojciech Stachura - recytacje
Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony na Facebooku: "Muzyka Europy w kościele gdańskiej Polonii". Znajdą tam Państwo wszystkie informacje dotyczące zbliżających się koncertów.
Koncerty dofinansowane ze środków Miasta Gdańsk.
Patron medialny: portal Trojmiasto.pl
Kolejny koncert pt. "Rosyjska dusza" odbędzie się 24.09.2017 o godz.19. Wystąpi kwintet dęty.
O wykonawcach:
Iwona Glinka-Travlos flecistka, pedagog i muzykolog; ur. Kwidzyn. W wieku 18 lat ukończyła z najwyższym wyróżnieniem Państwowe Liceum Muzyczne w Gdańsku w klasie fletu Elżbiety Czapor. W tej samej instytucji uzyskała też dyplom w zakresie pedagogiki. Studia kontynuowała w gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie Krzysztofa Langmana. Ukończyła je w roku 1994.
W roku 2009 uzyskała doktorat w zakresie wykonawstwa fletowego, przyznany przez Akademię Muzyczną w Krakowie. Doktoryzowała się tam na podstawie pionierskiej na gruncie polskim rozprawy poświęconej interpretacji dzieł fletowych Briana Ferneyhougha, którą napisała pod kierunkiem prof. Barbary Świątek-Żelazny, oraz recitalu złożonego dzieł tego wybitnego kompozytora.
W roku 2012 otrzymała doktorat w zakresie muzykologii, przyznany przez Uniwersytet Ateński, na podstawie dysertacji poświęconej współczesnym greckim utworom na flet solo, napisanej pod kierunkiem prof. Apostolosa Kostiosa.
W latach 1991-1994, dzięki stypendium przyznanemu przez Baloise Holding, była uczestniczką Letnich Kursów Akademii Muzycznej w Lenk (Szwajcaria), gdzie studiowała pod kierunkiem Petera-Lukasa Grafa. W roku 1992, dzięki stypendium przyznanemu przez burmistrza Darmstadtu, uczestniczyła w Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w tymże mieście, doskonaląc umiejętności interpretacyjne u Pierre'a-Yvesa Artauda. W roku 1996 kontynuowała studia we Włoszech w Międzynarodowej Akademii Muzycznej w Bielli, ponownie pod kierunkiem Petera-Lukasa Grafa, oraz w Paryżu na zaproszenie Pierre'a-Yvesa Artauda. Jako solistka, kameralistka (m.in. członkini prestiżowego Hellenic Contemporary Music Ensemble Theodora Antoniou) oraz muzyk orkiestrowy (pierwsza flecistka w Ateńskiej Orkiestrze Symfonicznej).
Beata Iwona Glinka występowała w Grecji - gdzie mieszka od roku 1995 - oraz na obu kontynentach amerykańskich, w Europie oraz Azji. W 2016 roku założyła Phasma-Music Ensemble, gdzie pełni funkcję dyrektora artystycznego, występując również na wielu koncertach jako członek zespołu. Wzbudziła żywe zainteresowanie współczesną muzyką, co zaowocowało ponad 100 premierami światowymi kompozytorów z Australii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Kanady, Grecji, Niemiec, Polski i USA, z czego ponad 100 komponowała dla niej. Jako artystka-rezydentka brała udział w wielu festiwalach: The International Conference "Research Hands on Flute" (2017, Aveiro, Portugalia), National Flute Association Convention (Narodowa Konwencja Stowarzyszeń Flecistów) (2016, San Diego, Stany Zjednoczone), Canadian Flute Association Convention (Kanadyjska Konwencja Stowarzyszeń Flecistów( (2015, Toronto, Kanada) V i X Sacred Music of Patmos (2005, 2010, Grecja), Electro Media Works (2008, Ateny, Grecja), International James Galway Flute Festival (2007, występując na specjalne zaproszenie Jamesa Galwaya, Weggis, Szwajcaria), III i IV Mediterranean Contemporary Music Days (2005, 2006, Istanbul, Turcja ), 3rd Flute Festival w Madison (2006, Stany Zjednoczone), Archanes Festival (2002, Kreta, Grecja), Days of Contemporary Music (2002, Ateny, Grecja), Schoenberg Festival (2001, Ateny, Grecja), International Flute Festival w Rzymie (1997, Włochy), International Computer Music Conference (1997, Thessaloniki, Grecja).
Oprócz działalności artystycznej, zajmuje się pedagogiką - wykłada w Akademii Muzycznej ARTE na Cyprze i w Konserwatorium Muzycznym w Patrze w Grecji.
Mirosław Pachowicz Fagocista urodzony w Lublinie. Tam też ukończył Szkołę Muzyczną I i II st. im. T. Szeligowskiego.W 2003 roku rozpoczął studia na Wydziale Instrumentalnym w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fagotu prof. zw. Wojciecha Orawca, a rok później - na Wydziale I tejże uczelni w specjalności teoria muzyki. Oba kierunki ukończył z wyróżnieniem odpowiednio w roku 2008 i 2011.
Już od pierwszych lat po przeniesieniu się do Gdańska bardzo chętnie angażował się w działalność artystyczną. Jego największe sukcesy okresu studiów to przede wszystkim zakwalifikowanie się do grona półfinalistów dwóch międzynarodowych konkursów: I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2007) oraz III Międzynarodowego Konkursu Oboistów i Fagocistów w Łodzi (2008). Był także stypendystą Ministra Kultury i Sztuki w roku 2009/2010.
W ramach programu Socrates-Erasmus odbył roczne stypendium w Erasmushogeschool - Koninklijk Conservatorium w Brukseli w klasie fagotu prof. Luca Loubry'ego.
Obecnie jego aktywność skupia się na kilku obszarach. Przede wszystkim jest czynnym muzykiem orkiestrowym. Od 2007 r. pracuje jako pierwszy fagocista Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. Odbył z nią kilka tournee zagranicznych: do Mińska i Kijowa, Chin, Niemiec i USA. Współpracował z wybitnymi dyrygentami i solistami, m.in.: Maksimem Vengerovem, Sir Nevillem Marrinerem, Michaelem Zilmem, Jackiem Kasprzykiem.
W 2013 roku wraz z Martą Różańską i Andrzejem Wojciechowskim utworzył Gdańskie Trio Stroikowe. Zespół regularnie koncertuje w kraju i zagranicą, a jego największymi sukcesami są zdobycie III nagrody głównej podczas Malta Music International Competition 2014 oraz I Nagrody i Nagrody Specjalnej za wykonanie kompozycji powstałej po 1960 r. na 25. Young Musician International Competition "Citta di Barletta".
Od dwóch lat współpracuje także jako pedagog fagotu i kameralistyki w swojej Alma Mater. Tam też podjął studia doktoranckie.
Jego wielką pasją są podróże i lotnictwo. Regularnie publikuje teksty z zakresu tej tematyki w portalu pasazer.com - największym w Polsce internetowym serwisie w tych dziedzinach.
Wojciech Stachura - aktor gdańskiego Teatru Miniatura. Ukończył Akademię Teatralną im. A. Zelwerowicza na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku, gdzie już w trakcie studiów udało mu się pracować w Białostockim Teatrze Lalek oraz w Teatrze Latarnia Magiczna.
Współpracował z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, biorąc udział w spektaklu Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana w reż. Justyny Sobczyk.
W Miniaturze debiutował w kwietniu 2013 roku rolą młodego Fahrenheita w spektaklu Fahrenheit w reżyserii Michała Derlatki.
Najważniejsze role to: Merkucjo w Montecchi i Capuletti w reż. Rusłana Kudaszowa, Lockit w Operze żebraczej w reż. Artura Dwulita, tytułowa rola w Bruno Sznajderze w reż. Mateusza Tymury, Chick w Małej śmierci w reż. Katarzyny Kołodziejczak.
W wolnym czasie zajmuje się również konstrukcją i budową lalek. Odpowiadał za ich konstrukcję m.in. do dyplomu indywidualnego w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu na podstawie Czekając na Godota w reż. Agaty Kucińskiej oraz spektaklu Mała śmierć w reż. Katarzyny Kołodziejczak, zrealizowanego w ramach stypendium Młodzi Twórcy w Białymstoku.