Kiedy w 1785 r. Fridrich Schiller zaczął pisać swoją "Odę do radości", Telemann nie żył już od 18 lat. Trzydzieści dziewięć lat później tekst (z własnymi dodatkami) wykorzystał Ludwig van Beethoven w finale swojej IX Symfonii d-moll op.125. Blisko 150 lat potem beethovenowski chorał stał się oficjalnym hymnem Unii Europejskiej. "Wszyscy ludzie będą braćmi" - te słowa chyba najlepiej wyrażają ideę europejskiej wspólnoty, z powodzeniem mogłyby też opisywać postawę i idee jakie przyświecały wielu twórcom - w tym także bohaterowi naszego koncertu - Georgowi Philippowi Telemannowi.
Telemann urodził się w Magdeburgu i bardzo wcześnie przejawiać zaczął talent kompozytorski. Niestety nie spotkało się to z akceptacją jego rodziny, która wysłała go do szkoły w Zellefeld, gdzie na szczęście pozwolono rozwijać mu zdolności muzyczne. Mimo to, w 1701 r. podejmuje w Lipsku studia prawnicze i dużo podróżuje. Odwiedza m.in. łużyckie Żary, gdzie zapoznaje się z muzyką ludową. W rok po przyjeździe do Saksonii, obejmuje funkcję dyrektora lipskiej opery. W kolejnych latach działał na stanowisku kapelmistrza w tamtejszym Nowym Kościele (dzisiaj kościół p.w. Św. Marcina).
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Jednym z przełomowych momentów w jego karierze było rozpoczęcie pracy dla hrabiów z rodu Promnitz. Dzięki temu podróżował po ich włościach odwiedzając m.in. Żary i Pszczynę. Przy okazji miał szansę zobaczyć Kraków. Poznaje tym sposobem polską muzykę ludową, która od tej pory często włącza ją do swojej twórczości.
Od 1708 r. zaczął pełnić funkcję kapelmistrza na dworze w Eisenach. To pozwala mu nawiązać przyjacielskie stosunki z mieszkającą niedaleko rodziną Bachów. Od 1721 r. osiada w Hamburgu. Pełni tam rozmaite funkcje i dożywa swoich dni.
Niejasne są związki kompozytora z Gdańskiem. Niewykluczone jest, że nawet odwiedził nawet nasze miasto (należące podobnie jak Hamburg do Ligi Hanzeatyckiej). Z pewnością jednak napisał dla ośrodka Pasję wg Św. Mateusza (zwaną Pasją Gdańską).
Program:Triosonata G na flet, skrzypce i basso continuo
2 Fantazja a na flet solo
6 Sonata G ze zbioru Sonat Metodycznych na skrzypce i basso continuo
Fantazja B na klawesyn solo
12 Fantazja a na skrzypce solo
3 Sonata e ze zbioru Sonat Metodycznych na flet i basso continuo
Triosonata d na flet, skrzypce i basso continuo
Wykonawcy:Zespół muzyki dawnej Silva Rerum Arte
Maja Miró Wiśniewska - flet traverso,
Danuta Zawada - skrzypce barokowo,
Małgorzata Skotnicka - szpinet,
oraz
Marta Jankowska - recytacje
---
Koncerty dofinansowane ze środków Miasta Gdańsk.
Patronat medialny: trojmiasto.pl