stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

26 czerwca odbędzie się koncert na trąbkę i organy w ramach cyklu "Muzyka Europy w kościele gdańskiej Polonii". Dźwiękom trąbki i organów towarzyszyć będą Fraszki Jana Kochanowskiego.

lis 12

wtorek, g. 19:00

bilety 26-106 zł
Kup bilet
lis 23

sobota, g. 18:00

bilety 115, 140, 165, 195 zł
Artystyczne drogi często stają się drogami życia. Co łączy czterech kompozytorów: Bacha, Haendla, Purcella i Mendelssohna? Wydawać by się mogło, że to odległe światy. Pozornie jednak. Trzech z nich tworzyło w stylu barokowym, trzech przynajmniej na pewnym etapie życia związanych było z Wielką Brytanią. Ale to końcu przede wszystkim jednemu z wymienionych zawdzięczamy przywrócenie pamięci o muzyce barokowych mistrzów.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Henry Purcell (1659-1695) jest jednym z najbardziej znanych i cenionych kompozytorów brytyjskich z urodzenia. Uznawany za twórcę rodzimej opery, dział na dworze królewskim i w Opactwie Westminsterskim. Po jego śmierci długo zmagano się ze znalezieniem następcy. Zaszczytne miano kompozytora nadwornego, którego talent i sława mogła się jemu równać, przypadło dopiero Georgowi Fryderykowi Haendlowi (1685-1759). Z pochodzenia był Niemcem, ale przez całe swoje życie podróżował w poszukiwaniu najlepszego miejsca dla siebie. W końcu zdecydował się osiąść w Londynie. Ale nie było to łatwe. Z objęciem funkcji nadwornego kompozytora wiąże się znana w całym muzycznym świecie anegdota. Aby wkupić się w łaski króla Jerzego I Hanowerskiego, który wcześniej był jego protektorem, specjalnie dla niego skomponował suity orkiestrowe, które wystawił na barce podczas przechadzki władcy nad Tamizą.

Rówieśnikiem Haendla był Johann Sebastian Bach (1685-1750). Ich ścieżki podążały równolegle i pod względem artystycznym łączyła je przede wszystkim epoka. Bach w swojej działalności i podróżach skupiał się głównie na obszarze Niemiec i pozostawał w kręgu kultury protestanckiej. Nie napisał nigdy opery. Pozostawił po sobie jednak niezwykłą spuściznę w postaci muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, która o mały włos a mogłaby zostać zapomniana. Po jego śmierci bowiem, wraz z narodzinami nowego stylu klasycznego, uznano że muzyka barokowego mistrza jest zbyt skomplikowana. Należyte miejsce w panteonie kompozytorów przywrócił mu dopiero blisko 100 lat później Felix Mednelssohn-Bartoldy (1806-1847), który wykonał Pasję wg Św. Mateusza.
Tak zamyka się muzyczny krąg kolejnego koncertu w ramach cyklu "Muzyka Europy w kościele gdańskiej Polonii". Dźwiękom trąbki i organów towarzyszyć będą Fraszki Jana Kochanowskiego.

Program:

G. F. Haendel: Aria z wariacjami na trąbkę i organy
J. S. Bach: Preludium i fuga g- moll BWV535
H. Purcell: Sonata na trąbkę i organy (Allegro moderato, Adagio, Allegro vivace)
F. Mendelssohn-Bartholdy: Sonate no. 5 D-dur op. 65 (Andante - Andante con moto - Allegro)
G. F. Haendel: Suita D-dur na trąbkę i organy z "Muzyki na Wodzie" (Ouverture, Gigue, Aire, Bouree, March)

Wykonawcy:
Kamil Kruczkowski - trąbka;
Adam Sadowski - organy;
Marzena Nieczuja-Urbańska - recytacje

O wykonawcach

Kamil Kruczkowski
- ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku oraz Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie trąbki prof. Szymona Pawłowskiego oraz mgra Adama Stachowiaka. W 2019 r. uzyskał stopień doktora w dziedzinie sztuki w dyscyplinie artystycznej sztuki muzyczne. Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez prof. Igora Cecocho, prof. Richarda Stoelzela, prof. Otto Sautera, Gabora Boldoczki, Richarda Carsona Steuarta, Sergieja Nakariakova. Jest Laureatem I Nagrody konkursu "Etiuda 2005" w Szczecinie. Brał udział również w wielu innych konkursach trąbkowych ogólnopolskich i międzynarodowych. Od 2009 r. pracuje na stanowisku pierwszego trębacza w Operze Bałtyckiej, z którą występował również w Niemczech, Francji czy Chinach. Współpracuje także z innymi orkiestrami: Polską Filharmonią Kameralną Sopot, z którą wielokrotnie koncertował na międzynarodowych festiwalach w Europie z udziałem wybitnych solistów takich jak: Alena Baeva, Elisabeth Leonskaja czy Reinhold Fredrich oraz z Polską Filharmonią Bałtycką odbywając z nią tournées m.in. na terenie Niemiec, Białorusi i Ukrainy.

Jako solista występował z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Gdańsku, wykonując premierę kompozycji Kamila Cieślika czy Orkiestrą Kameralną PROGRESS wykonując m.in. I Koncert c-moll op. 35 na fortepian, trąbkę i orkiestrę smyczkową Dymitra Szostakowicza. Brał także udział w dokonaniu światowej premiery nagrania Concerto da camera Simona Laksa zarejestrowanej przez CD Accord, a wraz z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Gdańsku dokonał nagrań dla firmy DUX utworów muzyki współczesnej, kompozytorów związanych z Gdańskiem. Prowadzi ożywioną działalność w zakresie kameralistyki. Jest założycielem kwintetu dętego "Quintet Brass" oraz zespołu trąbkowego "Tutte Trombe", w którego skład wchodzą m.in. jego absolwenci, studenci czy uczniowie, zdobywając liczne nagrody na konkursach w kraju i za granicą. Wraz z Adamem Sadowskim (organy) koncertuje w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach organowych i muzyki kameralnej, m.in. Festival Internazionale Storici Organi della Valsesia (Włochy).

Ważne miejsce w jego aktywności zawodowej zajmuje pedagogika. Od 2012 r. zatrudniony w macierzystej uczelni jako pedagog trąbki, gdzie w 2019 roku objął stanowisko adiunkta. Od 2015 r. pracuje również jako nauczyciel w klasie trąbki w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. w Gdańsku. Prowadzi liczne warsztaty muzyczne dla trębaczy w gdańskim regionie szkół muzycznych oraz bierze udział w pracach jury konkursów w Polsce i zagranicą. Ponadto od 2015 roku jest inicjatorem, organizatorem i dyrektorem artystycznym Ogólnopolskiego Konkursu Trąbkowego "Mały Trębacz w Trąbkach Wielkich" oraz Międzynarodowych Warsztatów Trąbkowych im. prof. Szymona Pawłowskiego w Gdańsku.

Adam Sadowski - organista, doktor nauk społecznych. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego. Dyplom magisterski uzyskał w roku 2010. W 2014 roku również w gdańskiej Akademii Muzycznej ukończył Podyplomowe Studia w zakresie Interpretacji Organowej. W latach 2012 - 2016 odbył studia doktoranckie w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. W 2018 roku uzyskał stopień doktora nauk społecznych w zakresie psychologii, broniąc z wyróżnieniem rozprawę doktorską pt. Cechy temperamentu i osobowości a poziom perfekcjonizmu i tremy u muzyków różnych specjalności. Jego zainteresowania skupiają się wokół psychologicznych uwarunkowań wykonawstwa muzycznego.

Jest autorem wydanej w 2020 roku książki pt. Perfekcjonizm i trema u muzyków różnych specjalności. Ma w swoim dorobku publikacje naukowe w literaturze polskiej i angielskiej. Jest również autorem projektu edukacyjnego pt. #Ćwiczyć, ale jak?, w ramach którego powstały Planer Ćwiczeń Muzycznych oraz Pamiętnik Ćwiczeń Muzycznych. Stypendysta Miasta Sopot dla twórców kultury. Występuje jako solista i kameralista w ramach Międzynarodowych Festiwali Muzyki Organowej i Kameralnej. Pełni funkcję organisty parafii p.w. Zesłania Ducha Świętego w Sopocie Kamiennym Potoku. Jest dyrygentem chóru Świętego Ojca Pio oraz założycielem Stowarzyszenia Promień Sztuki. Sprawuje kierownictwo artystyczne nad "Festiwalem organowym św. Michała Archanioła" w Płońsku, "Sopockimi Wieczorami Organowymi" oraz "Ciechanowskimi Wieczorami Organowymi".

Marzena Nieczuja-Urbańska - absolwentka Studium Aktorskiego przy Teatrze Wybrzeże w 1984 roku. Przez trzy sezony była aktorką Teatru im. Siemaszkowej w Rzeszowie. Aktora Teatru Wybrzeże od 1987 roku. Laureatka nagrody teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego w 2003 roku. Od wielu lat instruktorka warsztatów teatralnych i dramowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Związana ze Stowarzyszeniem Kulturalno-Edukacyjnym MOST. Jest jedną z pierwszych śpiewających po polsku fadzistek. Jej kolejne spektakle "Fado" cieszyły się wielkim powodzeniem i zdobyły uznanie środowiska artystycznego Pomorza. Zajmuje się także reżyserowaniem (m.in. spektakli o charakterze społeczno-profilaktycznym).

Kolejne koncerty:
25.09.2021 (wystąpi: Ł. Perucki i zaprezentuje wybrane Sonaty na skrzypce solo M. Regera);
23.10.2021 (duet Mirosław Pachowicz i Elżbieta Rosińska), 20.11.2022 - Koncert w ramach uroczystości Odpustu Parafialnego - Ogiński! (wystąpią: J. Szymański - śpiew, K. Olszewska - organy). Wszystkie koncerty odbywają się o godz. 19. Wstęp jest bezpłatny.

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańsk