Podczas drugiego koncertu tego rocznej edycji cyklu Muzyka Europy w kościele gdańskiej Polonii będzie można wysłuchać czterech sonat na fagot i organy. Repertuar obejmie dzieła od baroku po klasycyzm. Nieczęsto wykonywana Sonata e-moll G. Ph.
Telemanna pierwotnie napisana została na violę da gamba. Instrument ten niestety przegrał konkurencję z altówką i wiolonczelą. I oczywiście nie jest tak, że w naszych czas się na nim nie grywa, bowiem tzw. wykonawstwo historycznie zorientowane stara się odtwarzać dawne tradycje. Jednak dziełom napisanym na niektóre instrumenty nowe życie dają transkrypcje. Tak jest właśnie w przypadku kompozycji Telemanna.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Sonata F-dur nr 3 J. E. Galliarda należy do zbioru 6 Sonat na fagot i basso continuo z roku 1733, które ukazały się drukiem w Londynie. Utrzymana w radosnym i pogodnym charakterze, z wyraźnymi wpływami wielkich barokowych mistrzów - Corellego i Vivaldiego. Cykl nie jest najwcześniejszym przykładem dzieł tego gatunku na fagot (wcześniej ukazały się m.in. kompozycje Boismortiera), to należy do ważnego kanonu wykonawczego. Gości zarówno na estradach, jak również w salach dydaktycznych - uważa się ją bowiem za ciekawy materiał pedagogiczny.
Dwie klasyczne sonaty: W. A. Mozarta i F. Devienna, powstały w odstępie niespełna dwóch dekad. Wcześniej jest Sonata Mozarta (ok. 1775 r.). Okoliczności jej napisania nie są jednoznacznie znane. Prawdopodobnie był to rodzaj prezentu dla bawarskiego arystokraty i fagocisty, barona Thaddäusa von Dürnitza, któremu także dedykowany jest Koncert na fagot B-dur KV191.
Z kolei Devienne swój cykl sonat fagotowych napisał ok. 1788 r. i miały one prawdopodobnie przeznaczenie dydaktyczne. Obu kompozycjom trudno odmówić lekkości, powabu i humoru. Obie traktują fagot jako instrument melodyczny, potrafiący prowadzić długie, śpiewne frazy. Nie brak w nich jednak wirtuozerii (szczególnie w tanecznych częściach trzecich).
Solistami koncertu będą związani z Pomorzem muzycy: Mirosław Pachowicz i Adam Sadowski. Obaj ukończyli gdańską Akademię Muzyczną.
Mirosław Pachowicz - fagocista - pozostał w swojej Alma Mater, gdzie wykłada grę na instrumencie i przedmioty teoretyczne i pełni funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego. Ponadto, w 2019 r. wskrzesił klasę fagotu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. F. Chopina w Olsztynie, którą z sukcesami prowadzi do dzisiaj.
Z kolei Adam Sadowski obok instrumentalistyki podjął się także studiów doktoranckich na Uniwersytecie Gdańskim w dziedzinie psychologii. Ukończył je z wyróżnieniem. Obecnie - korzystając z tak wszechstronnego wykształcenia - swoją działalność rozwija zarówno w zakresie gry na organach, jak i tworzeniu projektów związanych ze swoim drugim kierunkiem (opracował m.in. Planer ćwiczeń muzycznych czy Pamiętnik ćwiczeń muzycznych).
Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.