Serdecznie zapraszamy 1 kwietnia (piątek) o godz. 18.00 na koncert muzyki klawesynowej François Couperina. Charaktery czyli obyczaje naszych czasów muzyka i słowo w wykonaniu prof. Urszuli Bartkiewicz (klawesyn, wybór tekstów) oraz Pawła Pawłowicza (lektor).
W programie:
François Couperin (1668-1733) Pièces de clavecin.
Jean de La Bruyère (1645-1696) Charaktery czyli obyczaje naszych czasów.
Vingt-Cinquième Ordre z IV księgi (1730):
La Visionaire
La Mistérieuse
La Monflambert
La Muse victorieuse
Les Ombres errantes
Dix-huitième Ordre z III księgi (1722):
Allemande La Verneüil
La Verneüilléte
Soeur Monique
Le Turbulent
LAtendrissante
Le Tic-Toc-Choc ou Les Maillotins
Le Gaillard-boiteux
Vingt-Sixième Ordre z IV księgi (1730):
La Convalescent
Gavotte
La Sophie
LEpineuse
La Pantomime
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Koncert w ramach Sesji naukowo - artystycznej Sztuka europejskiego baroku Francja.
WYDARZENIE ODBĘDZIE SIĘ W SALI WIELOFUNKCYJNEJ.URSZULA BARTKIEWICZ - klawesyn.
Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie oraz studiów podyplomowych w Paryżu. Wśród nagród i wyróżnień na konkursach muzycznych znajduje się Główna Nagroda na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, Nagroda Publiczności na Konkursie Klawesynowym w Paryżu oraz Złoty Medal. Pierwsza Nagroda na Konkursie Klawesynowym Conservatoire de Musique we Francji. Przez wiele lat doskonaliła swoje artystyczne umiejętności na międzynarodowych kursach mistrzowskich w Pradze, Zurichu, Stuttgarcie, Madrycie, Paryżu. Prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz prowadzi klasę klawesynu i kieruje Katedrą Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Wprowadziła do programów edukacji muzycznej kształcenie na instrumentach dawnych. Prowadzi intensywną działalność artystyczną, naukową i dydaktyczną. Wśród artystycznych prezentacji w formie koncertów, nagrań radiowych, płytowych i rejestracji na żywo posiada wiele prawykonań i premier, zarówno dzieł kompozytorów dawnych, jak i współczesnych . Jako pierwsza nagrała Sonaty klawesynowe G.P.Del Buono oraz wiele utworów polskich. Jako solistka (występując także z orkiestrą) oraz kameralistka brała udział w koncertach w kraju, m.in. w festiwalach i cyklach takich jak Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal w Łańcucie, Vratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Conversatorium Organowe w Legnicy, Festiwal Radiowy Szymanowski i jego Europa, Festiwale Tempus Paschale w Lublinie, Dni Bachowskie w Krakowie, Festiwale Muzyki Dawnej w Lublinie, Warszawie, Gdańsku, Białymstoku, Bydgoszczy, Międzynarodowe Forum Pianistyczne Bieszczady bez granic w Sanoku oraz w koncertach i festiwalach za granicą w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwie, Łotwie, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, USA, Wielkiej Brytanii, Włoszech. W roku 2000 uzyskała prestiżową nagrodę FRYDERYKA za czteropłytowy album Johann Sebastian Bach Das Wohltemperierte Klavier, a w roku 2010 nominację do tej nagrody za CD Polska Muzyka Klawesynowa, vol.1 Józef Elsner.
Badania naukowe i artystyczne prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz dotyczą przede wszystkim obszaru muzyki wieku XVII i XVIII, ze szczególnym naciskiem na dziedzictwo polskiej kultury muzycznej i odkrywanie nieznanych zabytków muzycznych. Rezultatem są referaty i wykłady w Polsce oraz za granicą (USA, Słowacja, Czechy), a także publikacje (artykuły, komentarze redakcyjne, płyty). Wśród opublikowanych prac znajdują się krytycznie opracowane edycje nutowe: Polska muzyka klawiszowa z Wydawnictwa Józefa Elsnera, AMFN Bydgoszcz 2008. Edycji towarzyszyło prawykonanie fonograficzne- dwie CD Polska Muzyka Klawesynowa : vol.1 Józef Elsner, vol. 2. Andrychowicz, Grem, Kamieński, Karboski, Morawski, Potocka, Tyszkiewicz, Unicki, Wejnert, Urszula Bartkiewicz klawesyn (DUX, 2009). Kolejne krytyczne edycje nutowe to: Carl Joseph Birnbach (1751-1805)-Concert pour le clavecin avec laccompagnement deux violons, deux hautbois, deux cors de chasse, viola et basse (ca 1790), AMFN Bydgoszcz 2017, prawykonanie 8.03. 2016 w Bydgoszczy (Urszula Bartkiewicz klawesyn, Orkiestra Barokowa AMFN), Carl Joseph Birnbach (1751-1805) Concerto a due cembali (ca 1790), AMFN Bydgoszcz 2017, prawykonanie 22.02.2018 w Brnie, Czechy (Urszula Bartkiewicz, Barbara Maria Willi klawesyny) oraz Nieznane polonezy kompozytorów polskich na klawesyn lub fortepian ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu, AMFN Bydgoszcz 2019, prawykonanie 10.03.2020 w Bydgoszczy, prawykonanie fonograficzne CD Polonezy Bohdanowicz, Heiliński, Jabłoński, Rodowski, Kozłowski; Urszula Bartkiewicz klawesyn (DUX 2020).
Urszula Bartkiewicz zainicjowała i od kilkunastu lat prowadzi coroczne międzynarodowe projekty artystyczno-badawczo-edukacyjne: Dni Muzyki Dawnej (od 2000 roku ) w AMFN w Bydgoszczy i Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej (od 2007 roku ) w ZPSM im. F.Chopina w Warszawie.
Paweł Pawłowicz jest absolwentem wydziału instrumentalnego bydgoskiej Akademii Muzycznej, w specjalności organy w klasie profesorów Radosława Marca i Piotra Grajtera, oraz specjalności klawesyn w klasie profesor Urszuli Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem). Jest również absolwentem Instytutu Muzycznego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy w specjalności dyrygentura chóralna w klasie profesorów Mariusza Kończala i Bernarda Mendlika. Od 2012 roku jest pracownikiem dydaktycznym Katedry Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej macierzystej uczelni. W kręgu jego zainteresowań muzycznych znajduje się również wokalistyka. W latach 2014-2020 wraz z prof. Mariuszem Kończalem prowadził działający w Bydgoszczy Męski Zespół Chorałowy. W 2019r. powołał do
istnienia renesansowy zespół wokalny Exploratori Ensemble. Jest pomysłodawcą i koordynatorem Seminarium Wokalnego Muzyki Dawnej, odbywającego się od 2019 roku w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich w swoich specjalnościach. Współpracuje z światowej klasy ekspertami w zakresie historycznie poinformowanego wykonawstwa muzyki dawnej, których skupia Katedra Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jest inicjatorem powstania zespołu instrumentów historycznych Bydgoszcz Barok Ensemble, z którym zadebiutował 27 sierpnia br. na festiwalu Fide et Amore w Żorach wykonując Kantatę Membra Jesu Nostri Dietricha Buxtehudego. Współpracował z Sanktuarium Jasnogórskim. Brał udział w
przygotowaniu do druku mszy F-dur Józefa Elsnera, jej prawykonaniu po śmierci kompozytora i nagraniu na płytę, która ukazała się jako kolejna z serii Jasnogórska Muzyka Dawna. Jest współautorem płyt CD, m.in. Libertas w hołdzie wolności, Rencontres (Duos Sacrés), Gragorian Grace Sacret worsk. Był pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym festiwalu Letnie Koncerty Organowe i Kameralne w Dobrodzieniu w latach 2010-2015. Od roku 2013 jest organistą i dyrygentem w parafii pw. św. Antoniego w Bydgoszczy.