Zapraszamy 18 września 2022, godz. 16.00 na koncert wokalno-instrumentalny pt. "Muzyka sięgająca niebios".
Wykonawcy:
Edyta Piasecka - sopran
Sebastian Kuczyński - organy
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
W ramach cyklu "Promocja Młodych": Julia Majewska - skrzypce (Polska)
Słowo o muzyce: Stanisława Grażyńska
W programie m.in.: * Woffgang Amadeus Mozart - Motet "Exsultate, jubilate" K.165 (158a): I. "Exsultate, jubilate"
* J. S. Bach/ Ch. Gounod - "Ave Maria"
* C. Franck - "Panis angelicus"
* A. Piazzolla - "Ave Maria"
* A. L. Webber - "Pie Jesu"
* W. Kilar - "Wokaliza" z filmu "9 wrota"
Edyta PiaseckaDramatyczny sopran koloraturowy. Jedna z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych polskich artystek sceny operowej. Występuje na największych scenach operowych w Polsce i za granicą. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie. Podczas studiów zadebiutowała w Operze Krakowskiej partią Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta pod dyr. K. Bumanna. Pięć lat później rolę tę prezentowała w Holandii w koprodukcji z Teatrem Wielkim z Budapesztu. W 1997 roku rozpoczęła współpracę z Operą Dolnośląską we Wrocławiu, gdzie zadebiutowała w partii Rosiny w Cyruliku sewilskim oraz Frasquity w Carmen. Od 1999 roku była solistką Opery Krakowskiej, gdzie wykonywała następujące partie: Rozyny w Cyruliku sewilskim, Neddy w Pajacach, Hanny w Strasznym dworze, Łucji w Łucji z Lammermooru, Coraliny w Toreadorze, Violetty w Traviacie, Gildy w Rigoletcie, Zosi w Halce, Fiordiligi w Cosi fan tutte, Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie, Rozalindy w Zemście nietoperza. W 2003 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie w roli Hrabiny di Folleville w polskiej prapremierze Podróży do Reims. Podczas festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie wzięła udział w widowisku Carmina Burana, a także w koncercie Last Night of the Proms In Cracow 2003. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich, m.in. Bachakademie u prof. Anny Reynols, a także u A. Kaweckiej, Ch. Ellsnera, A. Pears, R. Karczykowskiego.
Zdobyła liczne nagrody: I miejsce na Kursie Mistrzowskim dla Śpiewaków Operowych organizowanym w przez prof. Ryszarda Karczykowskiego (1997), Nagroda specjalna dla najlepszego głosu żeńskiego i udział w koncertach z cyklu Promocja Polskich Talentów w Austrii (koncerty w Eisenstadt i Baden 1998 rok), nominacja do Paszportu "Polityki" w kategorii "Muzyka poważna" (2004 rok), Nagroda im. A. Hiolskiego za Debiut operowy w Teatrze Wielkim (2008), Nagroda "Gwiazda wokalistyki" na 47. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy. Współpracowała z takimi dyrygentami, jak: A. Straszyński, T. Przybylski, T. Kozłowski, S. Wróblewski, T. Bugaj, A. Wicherek, E. Michnik, T. Zatey, W. Michniewski, S. Chrzanowski, M. J. Błaszczyk, W. Pijarowski, Cz. Grabowski, T. Tokarczyk, P. Przytocki, P. Sułkowski, P. Wajrak; A. Zedda, M. Fitzgerald, M. Zilm, R. Bader, V. Schmidt-Gertenbach, W. Crutchfield, W. Weller, N. Paszkowski, J. M. Florencio, K. Bumann, W. Bockman, T. Wojciechowski, K. Wiencek, R. Kabara. Występuje w Polsce na scenach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Krakowskiej, Opery Bałtyckiej, Opery Wrocławskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, a także w Teatrze Wielkim w Budapeszcie. W Teatrze Wielkim w Łodzi śpiewa partię Gildy w operze Rigoletto Giuseppe Verdiego (2018). Koncertowała w polskich filharmoniach w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Jeleniej Górze, Poznaniu, w Zabrzu, Gdańsku, Bydgoszczy, Częstochowie, Mazowieckim Teatrze Muzycznym w Warszawie. Koncertowała z NOSPR, z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną w Toruniu, Sinfonią "Iuventus", orkiestrą Sinfonietta Cracovia.
Występowała w takich krajach, jak Belgia, Holandia, Niemcy, USA, Dania, Kuwejt, Włochy. Uczestniczyła w festiwalach krajowych i zagranicznych m.in. Sacrum Profanum w Krakowie, Internachionale Orgelwoche Musica Sacra w Norymberdze, Festival delle Nacioni w Citta di Castello we Włoszech, Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy, Festiwalu Viva il canto w Cieszynie, Letnim Festiwalu Operowym w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal w Mielcu, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Międzynarodowy Festiwal im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju, Festiwal Viva! Canaletto w Warszawie, VI Festiwal im. J. Waldorffa w Radziejowicach, Letni Festiwal w Muzeum Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Festiwal Kompozytorów Polskich (2018), Festiwal Sopot Classic w Operze Leśnej (gala francuska).
Wzięła udział w spektaklach operowych transmitowanych z Teatru Wielkiego - Opery Narodowej na The Opera Platform i vod.teatrwielki.pl: Straszny dwór (Hanna, 2015) oraz Goplana (partia tytułowa, 2016) - przedstawienie zdobyło "operowego Oscara" - International Opera Awards w kategorii dzieło odkryte na nowo. Nagrała partię Hanny ze Strasznego dworu w Studiu Polskiego Radia z Orchestra of the Eighteenth Century pod dyrekcją Grzegorza Nowaka. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie. Podczas studiów zadebiutowała w Operze Krakowskiej partią Królowej Nocy w "Czarodziejskim flecie" Mozarta pod dyr. K. Bumanna. Pięć lat później rolę tę prezentowała w Holandii w koprodukcji z Teatrem Wielkim z Budapesztu. Odtwórczyni tytułowej roli w nagrodzonej nagrodą International Opera Awards w kategorii Rediscovered Work operze "GOPLANA" Żeleńskiego (Warsaw National Theatre).
Laureatka prestiżowych konkursów i plebiscytów: I miejsce na Kursie Mistrzowskim dla Śpiewaków Operowych organizowanym przez prof. Ryszarda Karczykowskiego (1997 rok), Nagroda specjalna dla najlepszego głosu żeńskiego i udział w koncertach z cyklu Promocja Polskich Talentów w Austrii (koncerty w Eisenstadt i Baden, 1998 rok), nominacja do Paszportu "Polityki" w kategorii "Muzyka poważna" (2004 rok), Nagroda im. A. Hiolskiego za Debiut operowy w Teatrze Wielkim (2008 rok), Nagroda "Gwiazda wokalistyki" na 47. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy.
Sebastian KuczyńskiUrodził się w 1997 roku w Suwałkach. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku trzynastu lat w rodzinnym mieście, w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Suwałkach, uczęszczając przez 6 lat do klasy organów mgr Ewy Wołczek. Szkołę tę ukończył eksternistycznie w 2019 roku uzyskując tytuł zawodowy muzyk instrumentalista w zakresie gry na organach. W październiku 2016 roku rozpoczął dzienne studia licencjackie na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa prof. Jarosława Wróblewskiego i wykł. Wojciecha Bednarskiego), które ukończył z wynikiem bardzo dobrym w roku 2019, uzyskując tytuł licencjata w zakresie gry na organach. Podczas studiów ukończył także studium pedagogiczne, odbywając praktyki w warszawskich szkołach muzycznych I i II stopnia.
Następnie kontynuował edukację na studiach magisterskich macierzystej uczelni na kierunkach: instrumentalistyka - klasa organów prof. Jarosława Wróblewskiego i as. Wojciecha Bednarskiego, oraz muzyka kościelna - klasa organów prof. Piotra Wilczyńskiego, klasa improwizacji dr. hab. Michała Markuszewskiego i mgr. Damiana Skowrońskiego, które ukończył w 2021 r. W roku akademickim 2018/2019 studiował w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w klasie organów prof. Wolfganga Zerera, a także w klasie klawesynu i klawikordu prof. Menno van Delfta. Wyjazd na studia do Niemiec odbył się w ramach międzynarodowego programu wymiany studentów Erasmus+. W następnym roku ukończył także podyplomowe studia ,,Menedżer muzyki", prowadzone na UMFC. Sebastianowi Kuczyńskiemu za wyniki w edukacji, działalność i osiągnięcia artystyczne przyznano liczne nagrody; m. in. Stypendium Marszałka Województwa Podlaskiego (2015 r.), dwukrotnie stypendium Fundacji Art-SOS Alicji Roszkowskiej (2016, 2017) oraz trzykrotnie stypendium przyznawane przez Komitet Pomocy Dzieciom Polskim w Montrealu (2018, 2019, 2020).
Uczestniczył w licznych konkursach, w których m. in. pierwsze nagrody zdobył podczas VII Ogólnopolskiego Konkursu Organowego w Olsztynie (2015 r.), IX Ogólnopolskiego Konkursu Organowego w Krasnobrodzie (2016), II Ogólnopolskiego Konkursu Improwizacji w Legnicy (2021), czy IX Międzynarodowego Konkursu Muzyki Instrumentalnej im. Jeana Sibeliusa w Turku (2021). Sebastian Kuczyński przez cały okres kształcenia podnosi swoje kwalifikacje, biorąc udział w licznych warsztatach. Uczestniczył w wielu mistrzowskich kursach interpretacji i improwizacji organowej prowadzonych przez światowej sławy muzyków i pedagogów, takich jak: Peter Planyavsky, Balys Vaitkus, Hans Fagius, Bernhard Haas, Gerhard Gnann, Ben van Oosten, Menno van Delft, Christophe Mantoux, Julian Gembalski, czy Józef Serafin. Pomysłodawca, koordynator i kierownik artystyczny Cyklu recitali organowo-kameralnych ,,Pro Arte et Studio", organizowanych przez parafię pw. św. Andrzeja Boboli w Warszawie. Jako solista i kameralista, w ramach międzynarodowych festiwali muzyki organowej i kameralnej występował w Polsce, Niemczech, Austrii, na Białorusi oraz Litwie. Koncertował m. in. w ramach IX Międzynarodowego Forum Organowego w Warszawie, czy VI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. Franciszka Liszta w Żaganiu. Miał on możliwość współpracy z tak cenionymi zespołami jak m. in. Orkiestra Koncertowa Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego. Od 2016 r. pracuje na stanowisku organisty Sanktuarium Narodowego, parafii pw. św. Andrzeja Boboli w Warszawie, gdzie pełni także rolę kantora, jak również od 2019 r. rolę dyrygenta działającego przy parafii ,,Chóru Sanktuarium Narodowego''
PATRONAT HONOROWY:
Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich
Prezydent Miasta Sopotu Jacek Karnowski
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
ZREALIZOWANO Z UDZIAŁEM FINANSOWYM GMINY MIASTA SOPOTU
MECENAT:
Fundacja im. Franciszka Stefczyka
HOTEL SOPOT w Sopocie
JASZCZUK DEVELOPMENT Krzysztof Jaszczuk
ROTARY CLUB Gdańsk-Sopot-Gdynia
PARTNERZY:
Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce
Ogólnopolski Festiwal Piosenki Retro im. Mieczysława Fogga
Salon Pianin i Fortepianów Nord-Piano w Gdańsku
Parafia Garnizonowa pw. Św. Jerzego w Sopocie
Teatr Wybrzeże - Scena Kameralna im. Joanny Bogackiej w Sopocie
PATRONAT MEDIALNY:
Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC
SŁOWO ŻYDOWSKIE
Trojmiasto.pl
Dziennik Bałtycki
ORGANIZATOR GŁÓWNY:
Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru Otwartego