Centrum Kultury oraz Miasto Gdynia zapraszają na kolejną odsłonę Niedzieli Melomana pt. "Szlagiery nie tylko z Wiednia".
Wystąpią:Królewska Orkiestra Salonowa
Natalia Walewska - skrzypce, prowadzenie orkiestry
Karolina Sołomin - sopran
Bożena Zawiślak-Dolny - mezzosopran
Witalij Wydra - tenor
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Barbara Żurowska-Sutt - prowadzenie koncertu
W programie m.in.:J.Strauss - Duet Einsteina i Rosalindy z operetki "Zemsta nietoperza"
S.Cardillo - "Catari"
G.Rossini - Tarantella
G.M.Rodriguez - Tango "La cumparsita"
A.Villoldo - Tango "El Choclo"
C.Velasquez - "Besame mucho"
A.L.Webber - "Amigos para siempre"
J.Petersburski - "Odrobinę szczęścia w miłości"
-----
Królewska Orkiestra SalonowaKRÓLEWSKA ORKIESTRA SALONOWANazwa orkiestry nawiązuje do dawnych królewskich koncertów i ma swoje uzasadnienie w stylu gry muzyków, kostiumach i programie. Orkiestra zadebiutowała w 2009 roku na inauguracji Tygodnia Muzyki Klasycznej na Festiwalu Sztuki Tutejszej w Gdańsku. Z powodzeniem występowała na koncertach w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Teatrze Miejskim im W. Gombrowicza w Gdyni, w auli Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i auli Uniwersytetu Gdańskiego. Muzycy w pięknych stylowych kostiumach koncertują bez dyrygenta, wprowadzając urok koncertów salonów wiedeńskich z czasów Jana Straussa. Podkreśla to również prowadzenie orkiestry przez skrzypaczkę - zarazem solistkę - Natalię Walewską Koncertmistrza Polskiej Filharmonii Bałtyckiej - tak jak czynił to słynny wiedeńczyk. Programy koncertów bardzo interesujące, zróżnicowane - począwszy od A.Vivaldiego, W.A.Mozarta, poprzez operę, operetkę, piosenki neapolitańskie do musicalu - arie, duety, wirtuozowskie utwory orkiestrowe, solistyczne kompozycje instrumentalne. Z orkiestrą występują znakomici soliści - śpiewacy i instrumentaliści. Kierownictwo artystyczne orkiestry i prowadzenie koncertów Barbara Żurowska - Sutt.
Bożena Zawiślak-Dolny - uznana za jedną z najlepszych polskich odtwórczyń partii tytułowej Carmen w operze Bizeta. Postać tę kreowała w teatrach operowych Krakowa, Warszawy, Gdańska, Bytomia, Łodzi, Szczecina. W 1995 roku jej rola Carmen w Operze Bałtyckiej uznana została za najlepszą kreację roku i nagrodzona nagrodą teatralną Wojewody Gdańskiego. Warto wspomnieć, że kierownictwo muzyczne sprawował J. Maksymiuk. Na szczęście partia Carmen nie przysłoniła artystce całego operowego świata. Pozwoliło to polskiej i zagranicznej publiczności na poznanie znakomitych kreacji Bożeny Zawiślak-Dolny w operach Rossiniego (Kopciuszek, Cyrulik Sewilski, Semiramida) i Verdiego (Bal maskowy, Trubadur, Nabucco, Rigoletto, Aida).
Jest śpiewaczką wszechstronną z powodzeniem śpiewa również w operetce i musicalu, nieobcy jest jej również repertuar oratoryjno-kantowy (Stabat Mater Pergolesiego i Szymanowskiego, Requiem Verdiego i Dworzaka, VII Symfonia Mahlera, Czarodziejska miłość De Falli). Ogromny sukces przyniosło artystce wykonanie songów Kurta Weilla, najpierw w przedstawieniu w Teatrze Stu u boku Jana Peszka, a potem w przygotowanym przez Operę Ślaską spektaklu Zagraj mi melodię z dawnych lat. Których reżyserem był Józef Opalski. Ostatni sukces tego gatunku to znakomita kreacja Aldonzy-Dulcynei w musicalu Człowiek z La Manchy M. Leigha, wystawionym w Łódzkim Teatrze Muzycznym i Operze Krakowskiej.
Karierę poprzedziła rzetelnymi studiami w Studium Wokalno-Aktorskim D. Baduszkowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Studium kierowała wówczas jego legendarna założycielka Danuta Baduszkowa. Pierwsze lata swojej scenicznej pracy związała z Gdyńskim Teatrem Muzycznym, a następnie rozpoczęła współpracę z Operą Bałtycką, gdzie debiutowała w roli Olgi w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego. Od 1988 roku jest solistką Opery Krakowskiej.
Oprócz wymienionych ról głośnymi sukcesami Bożeny Zawiślak-Dolny w Operze Krakowskiej była kreacja Romea w operze Belliniego Capuletti i Montecchi, przygotowanej pod kierownictwem wielkiego mistrza batuty Richarda Bonynga. Ostatnim zaś, Hrabina w Damie Pikowej P. Czajkowskiego, Śmierć w Pastorałce L. Schillera, Evelin Huck w prapremierze operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów, Cześnikowa w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Łarina w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego w głośnej i nagradzanej wielokrotnie inscenizacji Michała Znanieckiego z tytułową rolą w wykonaniu Mariusza Kwietnia.
Oprócz wymienionej nagrody, została uhonorowana w 1997 roku Nagrodą Wojewody Małopolskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki, z tych samych powodów przyznano jej statuetkę Ariona przez ZASP oraz Złoty Krzyż Zasługi i ostatnio srebrny medal Gloria Artis przyznawany przez Ministra Kultury Sztuki i Dziedzictwa Narodowego.