stat
Impreza już się odbyła

Nienawidzę to portret frustrowanego inteligenta - nauczyciela, który zmaga się z otaczającą go rzeczywistością trochę jak Don Kichot z wiatrakami, nie widząc źródła tychże frustracji w sobie.
Monodram jest intymnym zwierzeniem nadwrażliwca, który pogubił się gdzieś w nowej rzeczywistości. Jedną nogą tkwi jeszcze w zaszłościach komunizmu, drugą w dzikim kapitalizmie. Ten szpagat okazuje się być dla niego niewygodny, wręcz bolesny.

gru 14-15

sobota - niedziela, g. 17:00

Gdynia,
bilety 70 zł
ulgowy 55 zł
Kup bilet
sty 22-23

środa - czwartek, g. 19:00

Gdynia,
bilety 80 zł
ulgowy 70 zł
Kup bilet
W sztuce usłyszeć można wyraźne echa kultowych filmów Koterskiego, a bohater to nikt inny jak znany z filmu "Dzień świra" Adaś Miauczyński:
"Niezborny i przegrany, dosyć nawet sympatyczny mazgaj i nieudacznik, będący bardziej produktem zdarzeń niż ich kreatorem, (...) bierny, ale pełen pretensji do życia." tak charakteryzuje swego bohatera autor.
 
Najtrudniej jest przeżyć następne pięć minut.
Życie - to jest następne pięć minut.
Najczęściej trzeba coś przełożyć z miejsca na miejsce,
a potem z powrotem na to samo miejsce, wstać, usiąść, pójść, zareagować.
A jednak nie ma innego życia, jak tylko najbliższe pięć minut. Reszta to wyobraźnia.
- Sławomir Mrożek, "Małe listy".
 
Tomasz Miłkowski tak pisał o spektaklu w artykule Adaś Miauczyński jest Słowakiem:
https://e-teatr.pl/adas-miauczynski-jest-slowakiem-14125
 
autor: Marek Koterski
przekład: Peter Čižmár
adaptacja i reżyseria: Klaudyna Rozhin
gra: Peter Čižmár
premiera: Divadlo Kontra, Spisska Nova Ves, maj 2012
Spektakl grany jest w języku słowackim z napisami w języku polskim.
 
Nagroda Specjalna Stana Radiča "Artysta Roku" dla Petera Čižmára na festiwalu Kremnickie Gagi 2013 w Kremnicy
Divadlo Kontra - Nagroda DOSKY - Teatr Sezonu 2018 i 2019
 
KLAUDYNA ROZHIN - reżyser, tłumacz, pedagog, współzałożyciel i dyrektor artystyczny Divadla Kontra Absolwentka Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i University of Hull w Wielkiej Brytanii. Od ponad 25 lat mieszka w Wielkiej Brytanii, gdzie związana była z wieloma teatrami m.in Plymouth Theatre Royal, Royal National Theatre, Bristol Old Vic i Bath Theatre Royal, a także z uniwersytetami i uczelniami artystycznymi, m.in. Exeter University, Bath Spa University, Dartington College of Arts, University of the West of England i Bretton Hall College. Współpracowała również z GITIS Scandivania w Danii i Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzienice Włodzimierza Staniewskiego.
Ma w swoim dorobku wielokrotnie nagradzane realizacje sztuk Williama Shakespearea, Samuela Becketta, Sama Sheparda, Martina McDonagha, Marka ORowea, Conora McPhersona, Endy Walsha, Marie Jones, Rona Hutchinsona, Nicka Reeda, Willyego Russella, a także Marka Koterskiego, Witolda Gombrowicza, Sławomira Mrożka, Tadeusza Różewicza i Bernarda-Marii Koltesa.

Prowadzi seminaria i warsztaty z reżyserii, technik aktorskich, pracy nad wierszem Shakespearea, współczesnego dramatu irlandzkiego, storytellingu i dramaturgii. W 2007 założyła i prowadzi w Słowacji niezależną kompanię Divadlo Kontra, która przebojem weszła na rynek, zdobywając uznanie krytyków i stając się jednym z najciekawszym zjawisk artystycznych w kraju. Jest reżyserem i pomysłodawcą wszystkich spektakli Kontry, które cieszą się niezwykłym powodzeniem wśród publiczności i regularnie zdobywają nagrody na słowackich i zagranicznych festiwalach.
W latach 2018 i 2019 Divadlo Kontra zwyciężyło plebiscyt na Teatr Sezonu zdobywając prestiżowe nagrody DOSKY i pokonując wszystkie działające w Słowacji teatry, zarówno państwowe jak i niezależne.

Klaudyna tłumaczy sztuki najwybitniejszych angielskich, irlandzkich, amerykańskich i kanadyjskich dramatopisarzy m.in. Martina McDonagha, Conora McPhersona, Marka ORowe, Franka McGuinnessa, Sarah Kane, Martina Crimpa, Endy Walsha, Simona Stephensa, Jordana Tannahilla, Lucy Prebble, Polly Stenham, Liz Lochhead, Shelagh Stephenson, Lucy Kirkwood, Lucindy Coxon, Suzie Miller, Nicka Reeda, Rona Hutchinsona, Tracy Lettsa, Davida Mameta i innych. Sztuki w jej przekładach można oglądać na scenach teatrów w całej Polsce.
 
PETER ČIŽMÁR
- współzałożyciel, główny aktor i spiritus movens Divadla Kontra.
Laureat licznych nagród w Słowacji i za granicą m.in. 3 prestiżowych nagród słowackich krytyków DOSKY: Wydarzenie Sezonu 2007 za Howie i Rookie i Teatr Sezonu 2018 i 2019 dla Divadla Kontra, nagrody Prekvapenie Novej Dramy na festiwalu Nova Drama 2007 w Bratysławie za kreację w Howie i Rookie; Głównych Nagród Aktorskich na festiwalach: Albamono 2017 w Albanii za Makbeta i Kopriva w Czechach za Kamienie w kieszeniach (2010) i Hamleta (2012), Nagrody Publiczności za Kobietę w czerni (Kopriva 2014), Nagrody Miasta Wrocławia na festiwalu WROSTJA 2015 za Makbeta, Nagrody dla Najlepszego Duetu za Kamienie w kieszeniach na festiwalu Sankryza 2018 na Litwie, oraz 3 Złotych Czaszek i Złotego Wyróżnienia na 17. i 21. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku za Hamleta.
Za kreację w monodramie Nienawidzę otrzymał na festiwalu Kremnickie Gagi 2013 nagrodę Stana Radiča - Wydarzenie Roku. Peter jest "monodramowym rekordzistą" - obecnie w repertuarze ma 5 "pełnometrażowych" monodramów, w tym Wódkę z Rumem Conora McPhersona, którą zagrał już ponad 300 razy!
 
Złota Czacha za świetną zabawę w czasie spektaklu Hamlet, za niezwykłych aktorów, którzy, przeobrażali się z chwili na chwilę w kolejnych bohaterów i wreszcie - za zachowanie granicy dobrego smaku w oscylacji między poważną treścią egzystencjalnego dramatu a jego komediową adaptacją. - Gazeta Szekspirowska, 21. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku (Hamlet) Złote Wyróżnienie za Hamleta, a konkretnie za dojmującą serię aktorskich wyładowań energetycznych na (prawie) nagiej scenie.- Gazeta Szekspirowska, 21. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku (Hamlet). Jeśli reżyser ma jako wspólnika w swej teatralnej drodze aktora kameleona, mimikrę, plastycznego do bólu rezultat jest zaskakujący. Peter Čižmár sam na scenie, szczery i dynamiczny w swym aktorskim wcieleniu, z całym dobytkiem mieszczącym się w kilku plastikowych worach" - Teatr dla Was, 18. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku (Makbet).
Złota Czaszka za niebywały warsztat aktorski i ekspresję" - 17. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku (Hamlet)
Aktorski majstersztyk." ***** Tyždeň (Kobieta w czerni)
Próżno szukać na naszych scenach spektaklu zagranego z taką pasją i energią. - SME (Kamienie w kieszeniach)
Popis aktorskiego kunsztu. - Tyždeň (Św. Mikołaj)
Niebywała siła, prawda i autentyzm - Tyždeň (Wódka z Rumem)
Wyśmienite aktorstwo Kod (Howie i Rookie)