stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Noc Naukowców to czas, gdy nauka wychodzi z laboratoriów, warsztatów i pracowni do każdego chętnego, który chce się dowiedzieć, jak wpływa ona na jego życie.

lis 22-24

piątek - niedziela, g. 10:00

Wstęp wolny
Czy nauka jest tylko dla profesjonalnych naukowców? Oczywiście, że nie! Przyjdź do Hevelianum i przekonaj się, jak można bawić się i uczyć jednocześnie.

W tym roku wyruszysz w nostalgiczną podróż do początków ery komputerów. Równo 50 lat temu powstała legendarna firma Atari, która zapoczątkowała zbiorowe szaleństwo na punkcie gier video, takich jak PAC-MAN czy PONG. Przekonaj się, co siedzi w komputerze i jak zaczęły się internety.
PROGRAM:

SCENA

majdan - główny plac na Górze Gradowej

18:00-18:30 | science show, Rubber Duck Show, Heweliusze Nauki
Służą do zabawy i wywołują uśmiech. Niektórzy, tak jak my, je kolekcjonują. Kochamy je i uwielbimy używać w naszych eksperymentach. O czym mowa? O gumowych kaczuszkach! Wykorzystując ich niesamowite właściwości oraz szeroką gamę form i kolorów zaprezentujemy wam niezapomniane widowisko fizyki, matematyki, magii i nie tylko!

18:30-19:00 | science show, Podróż przez układy scalone, Hevelianum
Co dzieje się wewnątrz naszego komputera? Czego sprzęt potrzebuje, żeby w ogóle działać? Jak się z nami komunikuje? Te i inne zagadki elektroniki postaramy się rozwikłać w trakcie pokazu - wykorzystamy do tego doświadczenia z użyciem elektryczności, światła i dźwięku!

19:00-19:30 | science show, Let's improvise a show!, Heweliusze Nauki
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak powstaje pokaz naukowy? Masz niepowtarzalną okazję doświadczyć tego na własnej skórze! Wspólnie z widownią przebrniemy przez główne element pokazu naukowego. Zdecydujemy, jak rozpocząć i jak zakończyć. Zastanowimy się, jak angażować widownię oraz jak pracować z ochotnikiem. Wybierzemy temat, rekwizyty oraz narracje. Na koniec, połączymy wszystko w jeden improwizowany pokaz naukowy. Zostań nie tylko członkiem naszej widowni, ale również współtwórcą scenariusza!

Sceniczny pokaz naukowy, obejmujący przeprowadzanie doświadczeń naukowych przy aktywnym udziale widowni. Scenariusz zostaje przygotowany na żywo razem z widownią, a następnie jest w całości improwizowany przez prowadzącego.

19:30-19:40 | retrokino: Komputery (1967), reż. Krzysztof Zanussi
Jak działa komputer? To proste! Film edukacyjny obrazowo wyjaśniający zasady systemu dwójkowego, który jest podstawą działania maszyn cyfrowych. W roli wykładowcy - Marek Piwowski. Puenta optymistyczna: w razie nagłej potrzeby można zawsze zbić szybę, za którą znajduje się stare drewniane liczydło...

19:45-20:00 | Rozmowa z cyklu Nauka Mówi IT
Kobiety w historii komputerów, Karolina Wasielewska - dziennikarka i autorka bloga Girls Gone Tech, autorka książki "Cyfrodziewczyny"

Najbardziej znaczące kobiety w historii komputerów - Ada Lovelace, szóstka programistek ENIAC, Margaret Hamilton. Jak zaczęła się komputeryzacja Polski? Skąd wzięły się kobiety w polskiej informatyce i dlaczego było ich tak dużo? Czego mogą nas nauczyć historie kobiet w informatyce PRL?

20:00-20:15 | Nauka Mówi IT
Szafa z grami, Łukasz Unterschuetz - od ponad trzydziestu lat zapalony gracz komputerowy. Autor cyklu Retro Stories w którym rozmawiał z twórcami polskich gier z lat 90-tych

Kalifornijskie Marzenia, czyli historia polskiej firmy, która podbiła świat gier video zanim to było modne.

Lucjan Daniel Wencel może nie być najbardziej znanym nazwiskiem dla polskich graczy, jednak to dzięki niemu w latach osiemdziesiątych w polskich domach pojawiły się kupowane w Pewexach małe Atarynki. Po pierwszym sukcesie postanowił pójść za ciosem i założyć w Polsce profesjonalne studio programistyczne, które miało tworzyć gry z myślą o zachodnich graczach. Gry te były tak dobre, że prawie nikt z graczy nad Wisłą nie zdawał sobie sprawy z tego, że gra w rodzimą grę. W przeciwieństwie do innych produkcji w których za grafikę, muzykę i program odpowiadała przeważnie jedna osoba, firma Wencla stawiała na specjalizację. Nad każdą produkcją czuwał ZESPÓŁ ludzi, więc wszystkie aspekty gry były na najwyższym poziomie. To właśnie California Dreams wydało kultowe na całym świecie Street Rod czy Blockout - klon Tetrisa o którego ponoć zazdrosny był sam Aleksiej Pażytnow.

20:15-20:30 | Nauka Mówi IT
Czy pójdzie na tym Doom? Piotr Gaczkowski
Krótka historia gry wszech czasów oraz jak stała się inspiracją dla hackerów na całym świecie.

20:30-20:45 | Nauka Mówi IT
Typografia i liternictwo w grach wideo na przestrzeni lat, Paweł Schulz
Freelancer specjalizujący się w projektowaniu marek, typografii, oraz projektowaniu krojów pisma. Absolwent University of Reading Masters course in Type Design. Okazjonalnie ilustrator i animator. Opowie o rozwoju technologii, pierwszych przykładach reprezentacji liter na ekranach konsol i automatów do gier, a także trendach na przestrzeni lat, o tym jak lata 90. oraz zdolność reprezentacji typografii za pomocą wektorów zmieniły estetykę gier i jak scena Indie gier retro reinterpretuje minione trendy.

20:45-21:30 | Nauka Mówi IT
DEBATA; moderator: Kacper Kostecki
Uczestnicy: Karolina Wasielewska, Paweł Schulz, Łukasz Unterschuetz, Piotr Gaczkowski

21:30-22:00 | Retrokino: Sztuka przekraczania (2017), reż. Michał Barański
Film Sztuka przekraczania dotyczy eksploracji zjawiska demosceny w Polsce, a także przybliżenia początków subkultury, która przetrwała pomimo ogromnych zmian, jakie zaszły w dziedzinie technologii cyfrowej, w oparciu o którą przecież scena się tworzyła. To próba zrozumienia fenomenu, który doprowadził do tego, że ludzie nie porzucili lub wrócili i wracają do maszyn z poprzedniej epoki i mało tego - tworzą na nich sztukę audiowizualną o charakterystycznej estetyce funkcjonującej poza obiegiem galeryjnym. To również chęć zrozumienia tego, jakie cechy dawnych komputerów powodowały możliwości ich twórczego wykorzystania pomimo ograniczeń jakie w sobie zawierały, oraz jak one stopniowo znikały wraz z rozwojem technologii.

RETROGAMING

18:00-22:00

Namiot sferyczny na majdanie - głównym placu Góry Gradowej

Retrogaming to coraz szerzej pojawiające się zjawisko we współczesnej kulturze medialnej. Na początku lat 70-tych gry wideo były jeszcze w powijakach i składały się głównie z instalacji komputerowych, niedostępnych na rynku masowym. Musiało upłynąć trochę czasu, zanim gry wideo weszły w "złote lata", ale już w 1971 roku zaczęły się pojawiać istotne wydarzenia. Stało się to za sprawą wprowadzenia dwóch pierwszych maszyn arcade: Computer Space i Galaxy Game. Automaty, te były zazwyczaj uruchamiane za pomocą monet i instalowane zwykle w restauracjach, barach i salonach gier. Sprawdź swoje umiejętności i zagraj w kultowe gry, tj. Pac-Man, Street Fighter czy Mortal Kombat.

Koszary Schronowe, I piętro

Retrokonsole i retrokomputery z ostatnich 40 lat, to nostalgiczna podróż do początków ery komputerów. Macintosh'e, Amstrad'y, Pegasus'y, Zx'y czy Atari - jeżeli te słowa wywołują w Tobie miłe wspomnienia, to jest to wydarzenie dla Ciebie. Spędź czas z kultowymi grami, tj. Adventure czy Prince of Persia!

WARSZTATY

Interaktywne warsztaty z robotami, Hevelianum - wejściówki do pobrania w punkcie info w dniu wydarzenia (od godz. 18:00)
18:15-19:00 | 19:15-20:00 | 20:15-21:00
sala Pitagorasa
8-14 lat + dorośli

Zapraszamy do udziału w interaktywnych warsztatach robotycznych z elementami programowania. Na zajęcia uczestnicy poznają różne roboty i możliwości ich programowania oraz zapoznają się z programowaniem z użyciem puzzli.

Druk 3D, Mirosław Pałysiewicz
18:00-22:00
namiot na majdanie - głównym placu Góry Gradowej

Otwarte spotkanie ze specjalistą od druku 3D, Mirosławem Pałysiewiczem. Zobacz na własne oczy, jakie są możliwości druku 3D. Jak i z czego drukować? Czy druk 3D może być ekologiczny? Przekonaj się, w jakich dziedzinach druk 3D ma zastosowanie. Bez ograniczeń wiekowych, testowane na dzieciach.

LEDowy DIY, warsztaty dla dzieci - Hevelianum
18:00-22:00

namiot na majdanie - głównym placu Góry Gradowej
Warsztat skierowany do miłośników prostego majsterkowania. Wykorzystując diodę LED, baterię oraz folię bąbelkową można stworzyć ciekawy rodzaj latarki a przy tym dowiedzieć się jak działa prosty obwód elektryczny.

Gra terenowa Na ścieżce nauki, Hevelianum
18:00-21:00
Start gry: punkt info
Pasjonaci zagadek będą mogli wziąć udział w grze terenowej "Na ścieżce nauki". Dla każdego, kto ukończy grę i odkryje tajemne hasło, czekać będzie upominek (do wyczerpania zapasów).

WYSTAWY
18:00-22:00
| 5 zł/wystawa

Dookoła Świata
7 kontynentów i 90 interaktywnych stanowisk czeka na wszystkich ciekawych świata, niezależnie od wieku. Poznaj miejsca, zwyczaje i zjawiska charakterystyczne dla każdego z nich.

Łamigłówka
Wejdź do magicznego świata matematyki, gdzie abstrakcja staje się rzeczywistością. Poznaj królową nauk i przekonaj się, że możesz ją spotkać wszędzie wokół siebie.

Uwaga! Program może ulec zmianie z uwagi na pogodę.

Wydarzenie jest bezpłatne, a bilety na wystawy stałe tego wieczoru będą kosztowały tylko 5 zł.