stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Noc Naukowców w Gdańsku Opinie (2)

paź 12-13

sobota - niedziela, g. 11:00 - 19:00

Wstęp wolny
paź 18

piątek, g. 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Europejska Noc Naukowców (European Researchers Night), zainicjowana przez Komisję Europejską w 2005 roku, odbywa się zawsze w ostatni piątek września, równocześnie we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Jej celem jest przybliżenie wszystkim zainteresowanym trudnego i zawiłego świata nauki.

W 2009 roku Centrum Hewelianum po raz pierwszy włączyło się w obchody Europejskiej Nocy Naukowców. W gdańskim wydaniu Nocy Naukowców na młodszych i starszych miłośników nauki czekały pokazy popularnonaukowe oraz warsztaty z robotyki. Podstawę ubiegłorocznego programu stanowiły, prowadzone w atmosferze zabawy, zajęcia z dziedziny fizyki, których tłem była interaktywna wystawa "Energia, Niebo i Słońce". Tegoroczna edycja imprezy zostanie wzbogacona o kolejne dziedziny nauki, tj. pokazy i warsztaty z astronomii, biologii oraz chemii.
Wstęp na wystawę oraz wszystkie pokazy i warsztaty jest wolny!

Termin/godzina: 24.września 2010, 18.00-22.00.

Miejsce: Fort Góry Gradowej (Grodzisko) w Gdańsku.

Program:

Wystawa interaktywna "Energia, Niebo i Słońce", 18.00-22.00; wstęp wolny

"Melodia Nocy, czyli świat zmysłami nietoperzy", 18.00, 20.00; wstęp wolny
Warsztaty; sala 29 B w poternie do Niskiego Czoła Kurkowego
Warsztaty wprowadzające w świat nietoperzy, pokazujące zwyczaje, życie oraz niezwykłe cechy tych wyjątkowych ssaków. Prowadzący zajęcia zaprezentują warsztat badacza, m.in. detektory wykorzystywane do "obserwacji", a właściwie "nasłuchu" nietoperzy. Przy odrobinie szczęścia będzie można samemu podziwiać te fascynujące zwierzęta. Osoby zainteresowane udziałem w części plenerowej prosimy o przygotowanie wygodnego, sportowego obuwia oraz zabranie ze sobą latarek.

"Astronomia w pełni", 18.00-22.00; wstęp wolny
Warsztaty; plac na Niskim Czole Kurkowym
Warsztaty prezentujące wszystkie ciekawe zjawiska, które przy użyciu profesjonalnych teleskopów można zaobserwować na wrześniowym niebie. Kratery i morza na powierzchni Księżyca lub Jowisz oraz jego najjaśniejsze Księżyce - to wszystko będzie można zobaczyć, jeśli tylko dopisze pogoda.

"Powietrze bez tajemnic", 18.00-22.00 (pokazy co 30 min.), wstęp wolny
Pokaz popularnonaukowy; wystawa Energia, Niebo i Słońce, Kaponiera Południowa
Pokaz ciekawych eksperymentów fizycznych prezentujący podstawowe właściwości gazów. Czym jest atmosfera, co to jest ciśnienie atmosferyczne, jak latają samoloty i dlaczego świeczkę można zdmuchnąć z daleka - tego dowiedzą się uczestnicy gościnnych pokazów fizycznych.

"Domowe laboratorium chemiczne", 18.00-22.00 (pokazy co 30 min.); wstęp wolny
Pokaz popularnonaukowy; sala 36, Niskie Czoło Kurkowe
Czy aby odkryć fascynujący świat chemii wystarczy połączyć produkty, których używamy codziennie? Jakie prawa nauki można odkryć wykorzystując składniki z naszych kuchni i łazienek? Pokazy zaprezentują najbardziej widowiskowe eksperymenty chemiczne przy wykorzystaniu powszechnie znanych i dostępnych produktów.

"Fizyka - nauka z zasadami", 18.00-22.00 (pokazy co 30 min.); wstęp wolny
Pokaz popularnonaukowy; sala 36, Niskie Czoło Kurkowe
Pokaz prezentujący podstawowe prawa rządzące fizyką. Poznanie takich pojęć jak pęd, moment bezwładności lub rodzaje energii przerodzi się w ciekawe odkrycie dzięki wykorzystaniu interaktywnych zabawek.

Kilka rad praktycznych:
• Wszystkim osobom zainteresowanym udziałem w części plenerowej warsztatów polecamy przygotowanie wygodnego, sportowego obuwia oraz zabranie ze sobą latarek.
• Z uwagi na remont dróg w obrębie Góry Gradowej, ulica Dąbrowskiego jest ulicą jednokierunkową - polecamy objazd ulicami: 3 Maja, Nowe Ogrody, Bema i Dąbrowskiego.

Zapraszamy do spędzenia tej wyjątkowej nocy w Centrum Hewelianum!

Przeczytaj także