stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Nowe Horyznoty x IKM - pokazy specjalne

Kino Repertuar wszystkich kin w Trójmieście

Od 9 listopada zapraszamy na nowy cykl filmowy! Ostatnie seanse w czwartki. 6 wyselekcjonowanych tytułów z festiwalu Nowe Horyzonty. Pokazy specjalne. Dlaczego? Filmy prezentowane w cyklu nie mają regularnej dystrybucji kinowej. To wyjątkowa okazja, aby zobaczyć je na dużym ekranie. 

7 - 13 czerwca 2024, g. 15:45

Gdańsk,
bilety 20 zł
ulgowy 10 zł
lip 1

poniedziałek, g. 21:30

bilety 19 zł
PROGRAM:

9.11 godz. 20:30 "BLUE JEAN"
Wielka Brytania 2022 / 97

Debiut Brytyjki Georgii Oakley, zdobywca aż czterech Independent British Film Awards. Blue Jean brawurowo queeruje lata 80. w rytm ejtisowych przebojów, ale ten filmowy hit wybrzmiewa szczególnie nad Wisłą zaskakująco współcześnie. Oto bowiem zatroskany o młodzież rząd zakazuje promowania homoseksualizmu, a główna bohaterka, nauczycielka WF-u Jean, codziennie trenuje ukrywanie swojej orientacji. Wychodzi z szafy dopiero w lesbijskim barze, dokąd zagląda ze swoją dziewczyną. Napięcie, w jakim żyje zmuszona do prowadzenia podwójnego życia Jean, sięga zenitu, gdy w jej szkole pojawia się nowa uczennica. Kipiący rebeliancką energią film Oakley z elektryzującą Rosy McEwen bezlitośnie piętnuje homofobiczną Wielką Brytanię czasów Margaret Thatcher i sprytnie hakuje plan lekcji zmieniając Blue Monday na Tęczowy Piątek.
autorka tekstu: Małgorzata Sadowska

Bilety: https://ikm.gda.pl/filmy/nowe-horyzonty-x-ikm-blue-jean/

16.11 godz. 20:15 "SAMSARA"
Hiszpania 2023 / 114

Zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na Berlinale, najnowszy film Loisa Patiño, którego Czerwony księżyc prezentowaliśmy w nowohoryzontowym konkursie w 2020 roku. Magiczna, przepełniona współczuciem, łagodna, a przy tym przeszywająca Samsara na początek zabiera nas do Laosu i zostawia na łonie oszałamiającej bujnej natury w towarzystwie młodziutkich buddyjskich mnichów. Widzimy, jak u łoża Mony pewien chłopiec czyta Tybetańską księgę umarłych, by pomóc jej przeprawić się na tamten świat. Laotański rozdział tej opowieści, obfitujący w zachwycające obrazy, których nie powstydziłby się Apichatpong Weerasethakul, też kończy się przeprawą: zaskakującym reżyserskim gestem, który zamienia seans w przeżycie spoza kinowego banału, w doświadczenie immersyjne, dowodzące, że czasem najwięcej widać, gdy zamknie się oczy. A gdy je otworzymy, będziemy już w zupełnie innym miejscu.

UWAGA: w filmie pojawiają się efekty świetlne, które mogą wpłynąć na odbiór u osób nadwrażliwych na światło lub cierpiących na epilepsję.
autorka tekstu: Małgorzata Sadowska

Bilety: https://ikm.gda.pl/filmy/nowe-horyzonty-x-ikm-samsara/

23.11 godz. 20:00 "EUREKA"
Argentyna, Francja, Portugalia 2023 / 146

Pierwszy od dziewięciu lat film Lisandro Alonso miał premierę w Cannes w ramach pokazów specjalnych. Enigmatyczne, oniryczne dzieło Argentyńczyka płynnie przemieszcza się pomiędzy kilkoma epokami, gatunkami i konwencjami. Czarno-biały western (z Chiarą Mastroianni i Viggo Mortensenem w obsadzie), skąpany w czerwono-niebieskich światłach radiowozu współczesny kryminał, którego akcja rozgrywa się w rezerwacie Indian w Dakocie, i wreszcie zanurzona w latach 70. przypowieść o winie, karze i gorączce złota w amazońskiej dżungli. Eureka skupia się na kwestii reprezentacji. Jej bohaterowie, rdzenni mieszkańcy obu Ameryk, zamknięci są w narzuconych im ramach, a ucieczką przed przesądzonym przez kolonizację (także artystyczną) losem jest nieustanny ruch, przemieszczenie w stronę tego, co nieuchwytne, radykalna przemiana. Tym procesom podlega także sam film, który nie przywiązując się do żadnej narracji, uwalnia od ich kategoryczności zarówno bohaterów, jak i widzów. To, co łączy wszystkie części Eureki, to hipnotyczny rytm, gęstość i uroda obrazów. Jednym z producentów filmu jest wybitny amerykański dokumentalista Roberto Minervini.   
autorka tekstu: Małgorzata Sadowska

Bilety: https://ikm.gda.pl/filmy/nowe-horyzonty-x-ikm-eureka/

30.11 godz. 20:00 "PRZETRWANIE"
Australia 2022 / 95

Przetrwanie wygląda jak odcinek specjalny serialu The Last of Us zrealizowany na zamówienie festiwalu Nowe Horyzonty. Alegoryczny film Rolfa de Heera (m.in. Tajemnica Aleksandry, 3. NH) przedstawia świat, w którym bliżej nieokreślona katastrofa zdziesiątkowała populację Ziemi, ale nie zachwiała rządzącymi nią hierarchiami. Cieszący się przywilejami biali wciąż eksploatują przedstawicieli innych ras, surowo każąc ich za niesubordynację. Bezimienna czarna kobieta ma dosyć takiego traktowania i ucieka z umieszczonego na pustyni prowizorycznego więzienia. Pełna determinacji rozpoczyna twardą walkę o przetrwanie. W trakcie wielokilometrowej wędrówki, podczas której nie wypowie ani jednego słowa, będzie musiała stawić czoła ekstremalnym warunkom i polującym na nią przeciwnikom. Na swojej drodze spotka jednak innych outsiderów, mogących okazać się w zależności od przyjętej optyki zarówno jej sojusznikami, jak i rywalami. Czy pomiędzy uciśnionymi wytworzy się poczucie wspólnoty, które sprawi, że prowokacyjny oryginalny tytuł filmu przestanie brzmieć w naszych uszach wyłącznie ironicznie?
autor tekstu: Piotr Czerkawski

Bilety: https://ikm.gda.pl/filmy/nowe-horyzonty-x-ikm-przetrwanie/

7.12 godz. 19:00 "WŚRÓD WYSCHNIĘTYCH TRAW"
Turcja, Francja, Niemcy, Szwecja 2023 / 197

Mistrz kina tureckiego Nuri Bilge Ceylan, autor Uzaka, Pewnego razu w Anatolii i Zimowego snu, ponownie zachwycił publiczność festiwalu w Cannes (nagroda aktorska dla Merve Dizdar) kinem melancholijnym i epickim w metrażu (ponad trzy godziny). Główny bohater Samet wraca do zanurzonej w śniegu anatolijskiej wioski, gdzie jest nauczycielem plastyki. Czuje się lepszy niż wszyscy wokół niego, czeka na awans, tymczasem zostaje oskarżony przez dwie uczennice o niewłaściwe zachowanie Ceylan kreśli portret człowieka zapatrzonego w puste ideały, kogoś kategorycznie wierzącego w system wartości, który sam stworzył wiecznie oskarżającego, miotającego się, oślepionego swoim egoizmem. Wśród wyschniętych traw to studium narcyzmu cierpliwie zbudowane z impresji, fenomenalnych dialogów, emocjonalnych starć i prostych, choć przemyślanych statycznych ujęć. To kino piękne wizualnie, zatopione w dygresjach, pełne przenikliwych sformułowań. Ceylan pozostaje wierny sobie i dobrze!
autor tekstu: Marcin Pieńkowski

Bilety: https://ikm.gda.pl/filmy/nowe-horyzonty-x-ikm-wsrod-wyschnietych-traw/

14.12 godz. 19:00 "DELIKWENCI"
Argentyna, Brazylia, Luksemburg, Chile 2023 / 189

Delikwenci Rodrigo Moreno (jego Cień prezentowaliśmy w 2006 roku w przeglądzie Nowe Kino Argentyńskie) to jeden z niekwestionowanych przebojów ostatniego Cannes. Ta przezabawna, nieprzewidywalna, pełna fantazji i uroku opowieść rozpoczyna się jak dramat obyczajowy o sfrustrowanym monotonną egzystencją urzędniku, by nieoczekiwanie zamienić się w rasowy kryminał o napadzie na bank. A to dopiero początek! Moreno przekonuje nas bowiem, że prawdziwe życie i prawdziwe kino zaczyna się wtedy, kiedy ściągamy uniformy, radykalnie zrywamy z kieratem codzienności, iluzją zawodowego i artystycznego bezpieczeństwa i z egzystencjalną i kinową rutyną. Jego bohaterowie, kasjerzy Román i Morán, wkraczają więc na terytorium przygody, gdzie w towarzystwie bohemy będą poznawać wartość (i cenę) wolności. Prezentowana w sekcji Un Certain Regard arthouseowa komedia kryje w sobie niczym sejf, którego zawartość plądrujemy z zachwytem mnóstwo niespodzianek. Począwszy od nawiązania do klasyki, czyli Apenas un delincuente (1949) Hugona Fregonese, przez zabawę w anagramy (Román, Morán, Norma), po podwójną rolę bankiera/gangstera w wykonaniu Germána De Silvy.
autorka tekstu: Małgorzata Sadowska

Bilety: https://ikm.gda.pl/filmy/nowe-horyzonty-x-ikm-delikwenci/

Kino IKM
Targ Rakowy 11, Gdańsk
https://ikm.gda.pl/kino-kunszt-wodny/