stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Zapraszamy na kolejną serię wykładów organizowanych w ramach projektu Art+Science Meeting. Tym razem w CSW Łaźnia gościć będą dr Martha Blassnigg, prof. Michael Punt, Prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński, Dmitrij Bułatow oraz Marius Kwint.

lis 24

niedziela, g. 12:00 - 13:30

Wstęp wolny
lis 30

sobota, g. 17:00

Online
Wstęp wolny
12 października

18.00 - 19.15 Martha Blassnigg i Michael Punt
Wykład dr Marthy Blassnigg i prof. Michaela Punta poświęcony będzie kulturowej recepcji medycyny i zmianom w sposobie, w jaki medycyna i biologia były ukazywane w sztuce i mediach od okresu Oświecenia aż po czasy współczesne.

19:30 - 21:30 Dmitrij Bułatow - Ewolucja Haute Couture: sztuka i nauka w epoce post-biologicznej
Narodowe Centrum Sztuki Współczesnej (Oddział Bałtycki, Rosja) prezentuje kolekcję filmów dokumentalnych dotyczących niedawno stworzonych prac powstałych za pomocą najnowszych XXI-wiecznych technologii: informatyki, robotyki i biomedycyny. Medium tych prac stanowi żywa lub żywopodobna materia, a cechy żywych organizmów i technologicznie wyprodukowanych artefaktów połączone są, by stworzyć nową metodę. Sztuka stworzona w owych nowych post-biologicznych warunkach - to znaczy w warunkach sztucznie wygenerowanego życia - z konieczności obiera ową sztuczność za swój przewodni temat. W ten sposób ponownie mierzymy się z pytaniem dotyczącym związków pomiędzy sztuką a życiem w całkiem nowym kontekście określanym przez twory biologiczne i nie-biologicznie, dzieła i istoty. Przedstawiany zbiór stanowi pierwszy całościowy przegląd obecnego stanu współczesnej techno-biologicznej sztuki. Ukazuje panoramę strategii artystycznych służących przekazywaniu i odbieraniu daru autentyczności. Analiza tych strategii otwiera nowe możliwości w zakresie produkcji artystycznej i krytyki kulturowej.

13 października

15:00 - 16:15 Marius Kwint - Brains: the mind as matter
Wykład Mariusa Kwinta poświęcony będzie kulisom tworzenia wystawy Brains: the mind as matter, która przyciągnęła w zeszłym roku przeszło sto tysięcy zwiedzających do londyńskiej Wellcome Collection, a obecnie jest pokazywana w Manchester. Wystawa przybliża sposoby, za pomocą których w przeszłości próbowaliśmy pojąć, czym jest mózg.

16:30 - 18:00 Ryszard W. Kluszczyński - W stronę kreacji post-ludzkiej. Od sztuki kinetycznej do bio-robotycznej
W latach 50. minionego wieku, za sprawą Nicolasa Schöffera, wyłoniła się tendencja artystyczna oparta na ideach cybernetyki. Rzeźby cybernetyczno-spacjodynamiczne Schöffera to dzieła, które cechuje pewien zakres autonomii, pozwalający im, w granicach wyznaczanych przez ich konstrukcję, reagować na zachowania publiczności czy też, szerzej to ujmując, na zmiany zachodzące w ich otoczeniu. Proces autonomizacji artefaktów rozwijał się dalej, za sprawą takich artystów, jak Edward Ihnatowicz czy Jean Tinguely, dając podstawy pod rozwój sztuki robotycznej. Ryszard W. Kluszczyński chce skupić się na jednym z nurtów opisywanej tu tendencji, w ramach którego tworzone dzieła stają się podmiotami czynności twórczych. Omawiając wybrane prace, m.in. Akiry Kanayamy, Jeana Tinguely, Patricka Tresseta oraz grupy SymbioticA i Guy'a Ben-Ary, profesor Kluszczyński pokaże, jak zmieniała się ta tendencja, w jakie konteksty wchodziła i do jakich konsekwencji doprowadzała.


Wykłady tłumaczone będą symultanicznie na język polski.


Prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński - kierownik Katedry Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Zajmuje się problematyką sztuki nowych mediów, filmem awangardowym, teorią sztuki, kulturą alternatywną oraz zagadnieniami cyberkultury i społeczeństwa informatycznego. W latach 1990 - 2001 był kuratorem filmu, wideo i sztuk multimedialnych w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Kurator międzynarodowego Biennale Sztuki Współczesnej w Poznaniu w 2010 r. Jest dyrektorem artystycznym projektu Art+Science Meeting.

Dmitrij Bułatow - artysta, teoretyk, badacz. Jego praca koncentruje się wokół różnych aspektów działań interdyscyplinarnych w obrębie sztuki i nauki (robotyka, bioinżynieria, genetyka, nanotechnologia itp.). Jest autorem ponad 30 artykułów na temat sztuki współczesnej. Jego prace prezentowane były na ponad 100 wystawach, w tym Bunker Poetico (49. Biennale w Wenecji, 2001), Davaj! Russian Art Now (Berlin, Wiedeń, 2002), Brain Academy Apartment (50. Biennale w Wenecji, 2003), 3durch3 (Kassel, 2004), Art of Tortures and Executions (Kaliningrad, 2005), Eastern Neighbours (Utrecht, 2006), Victory over the Sun (Moskwa, 2007).

Marius Kwint - historyk kultury, kurator i wykładowca na Uniwersytecie w Portsmouth. Jego głównym obszarem zainteresowań jest relacja sztuki, nauki i kultury wizualnej. Bada zmieniające się postawy wobec świata, w szczególności jak kultura zmienia się na przestrzeni czasu i w różnych miejscach. Wraz z Lucy Shanahan był kuratorem wystawy Brains: the mind as matter prezentowanej w Wellcomme Collection w Londynie. Jest także autorem książki towarzyszącej wystawie "The Mind As Matter".

Michael Punt
Profesor na Wydziale Sztuki i Technologii Uniwersytetu w Plymouth, gdzie zwołuje zebrania grupy badawczej Transtechnology. Jest także redaktorem naczelnym "Leonardo Reviews". Doktorat obronił na Uniwersytecie w Amsterdamie (Wczesne kino i świat obrazów technologicznych). Jest współautorem dwóch książek na temat mediów audiowizualnych i świadomości. Opublikował ponad 80 artykułów na temat historii kina i technologii cyfrowej w najważniejszych pismach naukowych. Od kwietnia 2010 roku przewodzi dużemu projektowi badawczemu finansowanemu poprzez HERA i skupiającemu się na kreatywnej wymianie pomiędzy eksperymentalnymi i komercyjnymi filmowcami.

www.trans-techresearch.net

Martha Blassnigg - jest antropologiem kultury i mediów oraz teoretykiem filmu i kina z doświadczeniem w tworzeniu filmów dokumentalnych i w renowacji filmu. Jest asystentem w Transtechnology Research na Uniwersytecie w Plymouth oraz redaktorem "Leonardo Reviews". Podejmuje badania historyczne, które mają na celu umiejscowienie metafizycznego wymiaru technologii i sztuki w ramach dyskursów filozofii umysłu, ze szczególnym uwzględnieniem doświadczenia percepcji mediów audiowizualnych. Obecnie współpracuje przy tworzeniu projektu HERA UE Technology, Exchange and Flow: Artistic Media Practices and CommercialApplication.

www.trans-techresearch.net