stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

W roku 2022 wspominamy rocznicę 150-lecia śmierci polskiego kompozytora, autora oper narodowych - Stanisława Moniuszki (1819-1872). To wyśmienita okazja, aby przedstawić i promować w Gdańsku to, co oprócz oper, okazało się mieć największy potencjał, czyli muzykę sakralną kompozytora. Dlatego w dniach 27-30 maja w ramach wiosennej edycji festiwalu ORGANy PLUS+© pod hasłem MONIUSZKO_150 przedstawimy Państwu cztery monograficzne koncerty poświęcone twórczości tego wybitnego artysty.

sty 25

sobota, g. 20:00

bilety 139 zł
Kup bilet
kwi 12

sobota, g. 17:00, 20:00

bilety 99-209 zł
Kup bilet
Wyjątkowa kolekcja pieśni sakralnych Stanisława Moniuszki na festiwalu ORGANy PLUS+® 2022.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


W tym roku upamiętniamy 150 rocznicę śmierci Stanisława Moniuszki, wielkiego polskiego kompozytora epoki romantyzmu. Ten czas to wyjątkowa okazja, by móc zaprezentować Państwu twórczość sakralną artysty, która dotychczas pozostawała w cieniu powszechnie znanych, wielkich oper narodowych. To zbiór muzyczny dzieł, które zawierają w sobie olbrzymi ładunek emocjonalny, wynikający z potrzeb wewnętrznych artysty, zdające się dotykać najgłębszych i najważniejszych dziedzin życia.

W ramach drugiego koncertu festiwalu ORGANy PLUS+® 2022 po raz kolejny odkryjemy przed Państwem dotychczas mało znaną twórczość Stanisława Moniuszki. 29 maja o godz. 19.00 w kościele św. Jana Bosko zaprezentujemy zbiór pieśni sakralnych, które swoją niezwykłą melodyką bez wątpienia wzbudzą szereg emocji. Młodym śpiewakom Nikolinie Gąsior - sopran, Karolinie Borowczyk - alt, Adamowi Brusznickiemu - tenor i Dominikowi Mazanowi - bas będzie towarzyszył wybitny i doświadczony organista ze Śląska, rektor Akademii Muzycznej w Katowicach - Władysław Szymański, który okrasi występ wokalny kompozycjami organowymi z czasów Moniuszki.

Światowej sławy wykonawcy, oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, nie zmieniona od stu lat akustyka neogotyckiego kościoła Św. Jana Bosko, wreszcie muzyka nie słyszana nigdzie indziej w Polsce sprawią, że wejdziemy w sytuację uczestnika wydarzeń muzycznych sprzed wieków.

Pozwólmy sobie na krótką podróż w czasie! Zapraszamy do Gdańska! Zapraszamy do kościoła św. Jana Bosko!

+ Władysław Szymański - organy
W latach 1975-78 studiował muzykologię w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Następnie w latach 1978-83 studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach, którą ukończył w klasie organów oraz na Wydziale Teorii i Kompozycji Muzyki. Od 1979 roku jest organistą bazyliki św. Wojciecha w Mikołowie, od 1985 wykładowcą Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2001 roku w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego obronił z wyróżnieniem pracę doktorską o konstrukcji zabytkowych organów Górnego Śląska, w 2009 roku otrzymał stopień doktora habilitowanego, w 2015 roku tytuł profesora. W latach 2008 do 2016 był dziekanem Wydziału Wokalno-Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 2016 roku jest rektorem tej uczelni. Jako koncertujący organista występował niemal we wszystkich krajach Europy. Nagrał pięć płyt CD w tym trzy na zabytkowych XIX wiecznych organach bazyliki św. Wojciecha w Mikołowie. W. Szymański jest także kompozytorem, w tej dziedzinie dwukrotnie otrzymał wyróżnienia na konkursach kompozytorskich: w 1983 roku za Toccatę na dwa fortepiany i w 1985 roku za Hymn na organy. Jego kompozycje były wykonywane w Amsterdamie, Berlinie, Warszawie, Genewie, Turynie, Londynie, Helsinkach, Lahti, Sztokholmie, Pradze, Walencji, Tokio, Wiedniu. Jest jednym dyrektorem Mikołowskich Dni Muzyki odbywających się od 1991 roku. Odznaczony brązową odznaką Gloria Artis.

+ Nikolina Gąsior - sopran
Studentka pierwszego roku studiów magisterskich na kierunku śpiew solowy na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie dr hab. prof. AM Aleksandry Kucharskiej-Szefler. W swoim repertuarze posiada partię Konstancji z Uprowadzenia z Seraju W.A. Mozarta, Cleopatry z opery Juliusz Cezar G. F. Handela, Giulietty z opery I Capuletti e i Montecchi V. Belliniego, Noriny z Don Pasquale G. Donizettiego, Jolanty z opery Jolanta P. Czajkowskiego, pieśni kompozytorów XIX i XX wieku oraz partie oratoryjno-kantatowe począwszy od epoki baroku po czasy współczesne. Występowała na wielu scenach w Polsce i zagranicą. Debiutowała na deskach Opery Bałtyckiej w rolach Ognia i Księżniczki z opery Dziecko i czary M. Ravela. W kwietniu 2022 r. zaśpiewała partię solową w Stabat Mater J. Haydna pod kierunkiem George Tchitchinadze - dyrektora artystycznego Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Współpracuje z zespołem wokalno-instrumentalnym Goldberg Baroque Ensemble pod kierunkiem prof. Andrzeja Szadejko, z kompozytorem Adamem Diesnerem (Kaszubskie Te Deum) oraz współtworzy duet z pianistą prof. Piotrem Nowickim, z którym występuje w repertuarze pieśniarskim i operowym.

+ Karolina Borowczyk - alt
Absolwentka studiów magisterskich Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie dr hab. Ewy Marciniec. W maju 2015 roku w ramach swojego recitalu dyplomowego zorganizowała i wystawiła koncertową wersję opery Orlando G.F. Haendla, w której zaśpiewała tytułową rolę. W 2016 roku, po zakończonych sukcesem przesłuchaniach, dołączyła do zespołu Internationale Chorakademie Lübeck pod batutą Rolfa Becka, z którym wykonała oratorium Messaiah G.F.Haendla oraz Petite Messe Solennelle G. Rossiniego. W obu projektach wykonywała wybrane partie solowe. Dzięki współpracy z zespołem z Lubeki miała możliwość uczestniczenia w warsztatach z zespołem Calmus Ensemble o międzynarodowej sławie oraz udziału w klasach mistrzowskich, prowadzonych przez Margreet Honig oraz Marcela Boone. Podczas kursu w Dusznikach-Zdroju otrzymała dyplom uznania za wyróżniające się wykonanie utworu podczas finałowego koncertu uczestników (2015). Od początku 2018 r. współpracuje na stałe z zespołem Cappella Gedanensis jako muzyk doangażowany w głosie altowym. Z zespołem tym występuje zarówno w partiach chóralnych, jak i solowych. Koncertuje w kraju i za granicą. Najważniejszym wydarzeniem ostatniego czasu był koncert Piękny Haendel w Filharmonii Gorzowskiej (2021) oraz uzyskanie Stypendium Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu na projekt pt. Mickiewicz. (2021).

+ Adam Brusznicki - tenor
Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu solowego Prof. Ryszarda Minkiewicza. Studia magisterskie kontynuuje w Staatlichen Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie śpiewu Prof. Marion Eckstein. Występował m.in. na scenach Arrison Center of the Arts in Tel Aviv, Wilhelma Theater w Stuttgarcie, Teatru Muzycznego w Gdyni, Teatru Miejskiego w Gdyni. Jako solista brał udział w wielu koncertach muzyki oratoryjno-kantatowej. Na swoim koncie ma m.in. partie solową Petite Messe Solennelle G. Rossiego, którą wykonuje z powodzeniem zarówno w Polsce jak i za granicą.

+ Dominik Mazan - bas
Absolwent studiów licencjackich Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich w klasie śpiewu prof. Daniela Kotlińskiego. Od 2019 roku studiuje również dyrygenturę chóralną w klasie prof. Marka Rocławskiego. Brał udział w seminariach wokalnych pedagogów takich jak: Fulvio Bettini, prof. Bogdan Makal oraz prof. Jadwiga Rappé. Debiutował na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej w 2014 roku partią Bombala w spektaklu Nocleg w Apeninach Stanisława Moniuszki, w reż. Małgorzaty Kaczmarskiej. W 2021 roku wystąpił w premierze akademickiego spektaklu operowego L'importuno strepitar - collage (reż. Magdalena Boć) oraz powrócił na scenę WOK jako Colas w Bastien i Bastienne W. A. Mozarta (reż. Tomasz Cyz). W czasie studiów współpracował z pomorskimi instytucjami kultury takimi jak: Polska Filharmonia Bałtycka - prawykonanie wersji operowej Królewny Śnieżki autorstwa Piotra Staniszewskiego, Opera Bałtycka - udział w spektaklu z serii Pomoposo i...., czy Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie - seria koncertów poświęconych liryce kaszubskiej.


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, Gminy Miasta Gdańska, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Samorządu Województwa Pomorskiego.

Współorganizatorzy: Klasztor Franciszkanów w Gdańsku, Fundacja Trinitas Artis, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Parafia pw. św. Jana Bosko, AMRS Production

Partnerzy: Drukomania.pl, Ruch Muzyczny, Hotel Gryf, PWM, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

Festiwal ORGANy PLUS+ jest członkiem European Festival Associacion EFFE.

Bilety w cenie 20 PLN do nabycia na godzinę przed koncertem. Rezerwacje biletów na bilety@organyplus.com do odebrania najpóźniej na pół godziny przed rozpoczęciem koncertu.
Szczegóły na stronie www.organyplus.com

Zapraszamy!

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    20 zł
Bilety w cenie 20 PLN do nabycia na godzinę przed koncertem.
Rezerwacje biletów na bilety@organyplus.com do odebrania najpóźniej na pół godziny przed rozpoczęciem koncertu.

Przeczytaj także