stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

W roku 2022 wspominamy rocznicę 150-lecia śmierci polskiego kompozytora, autora oper narodowych - Stanisława Moniuszki (1819-1872). To wyśmienita okazja, aby przedstawić i promować w Gdańsku to, co oprócz oper, okazało się mieć największy potencjał, czyli muzykę sakralną kompozytora. Dlatego w dniach 27-30 maja w ramach wiosennej edycji festiwalu ORGANy PLUS+© pod hasłem MONIUSZKO_150 przedstawimy Państwu cztery monograficzne koncerty poświęcone twórczości tego wybitnego artysty.

sty 25

sobota, g. 20:00

bilety 139 zł
Kup bilet
sty 26

niedziela, g. 16.00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Premiera nowatorskich opracowań Litanii Stanisława Moniuszki na dawnych instrumentach na festiwalu ORGANy PLUS+® 2022.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


W tym roku upamiętniamy 150 rocznicę śmierci Stanisława Moniuszki, wielkiego polskiego kompozytora epoki romantyzmu. Ten czas to wyjątkowa okazja, by móc zaprezentować Państwu twórczość sakralną artysty, która dotychczas pozostawała w cieniu powszechnie znanych, wielkich oper narodowych. To zbiór muzyczny dzieł, które zawierają w sobie olbrzymi ładunek emocjonalny, wynikający z potrzeb wewnętrznych artysty, zdające się dotykać najgłębszych i najważniejszych dziedzin życia.

W niedzielę 29 maja o godz. 19.00 w Centrum św. Jana w międzynarodowej obsadzie usłyszymy wielkie dzieła kompozytora. Będą to Litanie Ostrobramskie, hymny, Requiem Aeternam oraz Marsz Żałobny w zupełnie nowym opracowaniu bazującym na materiałach źródłowych przygotowanych przez Polskie Wydawnictwo Nutowe. Wśród wykonawców słowacka sopranistka Ingrida Gapova, niemiecka alcistka Marion Eckstein, polski tenor Sebastian Mach oraz niemiecki bas baryton Maximilian Argmann. Solistom towarzyszyć będzie gdański zespół Goldberg Baroque Ensemble poszerzony o instrumentalistów z Litwy i Niemiec grających na romantycznych instrumentach oraz chór kameralny z Lipska Gellert Ensemble. Koncert poprowadzi Andrzej Szadejko.
Światowej sławy wykonawcy, oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, unikatowe wnętrze kościoła Św. Jana, wreszcie muzyka nie słyszana nigdzie indziej w Polsce sprawią, że wejdziemy w sytuację uczestnika wydarzeń muzycznych sprzed wieków.

Pozwólmy sobie na krótką podróż w czasie!

Zapraszamy do Gdańska! Zapraszamy do Centrum św. Jana!

+ Ingrida Gapova - sopran
Urodziła się na Słowacji. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku sześciu lat, grając na fortepianie. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W repertuarze operowym artystki znajdują się m.in. partie: Zuzanna Wesele Figara W.A. Mozarta (Opera Bałtycka Gdańsk, Warszawska Opera Kameralna - WOK), Pamina Czarodziejski flet W.A. Mozarta (Opera Bałtycka Gdańsk, WOK), Zerlina Don Giovanni W.A. Mozarta (Słowacka Opera Narodowa SND, WOK), Despina Cosí fan tutte W.A. Mozarta (WOK, Wrocławska Opera), Barbarina Wesele Figara W.A. Mozarta (Teatr Wielki Warszawa, Opera Bałtycka Gdańsk), Semiramide Semiramide riconosciuta L. Vinciego (II Festiwal Oper Barokowych 2016 Warszawa), Mařenka Sprzedana narzeczona B. Smetany (Divadlo Moravsko-Slezké Ostrava), Małgosia Jaś i Małgosia E. Humperdincka (Opera Nova Bydgoszcz), Xenia z Borysa Godunowa M. Musorgskiego (Teatr Wielki Warszawa), Belinda z Dydony i Eneasza H. Purcella (Opera Nova Bydgoszcz), SHE The Sudden Rain A. Nowaka (Teatr Wielki Warszawa - prawykonanie). W marcu 2016 zadebiutowała w Finlandii z zespołem Helsinki Baroque Ensemble Orchestra (HEBO) pod batutą Aapo Häkkinena i w październiku 2015 wzięła udział w tournée po Europie z orkiestrą Filharmonii Narodowej, podczas którego wykonywała partię solową z IV Symfonii G. Mahlera pod batutą Jacka Kaspszyka. W sezonie 2019/2020 artystka wystąpiła jako Susanna oraz Pamina podczas tournée po Japonii z Warszawską Operą Kameralną i między innymi w Tokyo Bunka Kaikan.

+ Marion Eckstein - alt
Kontralcistka Marion Eckstein urodziła się w Bernkastel-Kues. Studiowała śpiew pod kierunkiem Julii Hamari i Dunji Vejzovic na Uniwersytecie Muzycznym w Stuttgarcie.
Regularnie występuje gościnnie na przełomowych festiwalach, takich jak Bachfest Leipzig, Konzerthaus Berlin, Alte Oper Frankfurt, Salzburger Festspiele, Suntory Hall Tokyo, Tonhalle Zürich, Royal Concertgebouw Amsterdam i Konzerthaus Wien. Gościła także w Teatro Real Madrid, Ludwigsburger Schlossfestspiele, Tiroler Festspiele Erl, Theatre Aachen i Staatstheater Wiesbaden. Eckstein śpiewała pod batutą takich dyrygentów, jak Ivor Bolton, Rafael Frühbeck de Burgos, Thomas Hengelbrock, René Jacobs, Helmuth Rilling, Yutaka Sado, Jukka-Pekka Saraste i Christoph Spering. Występowała z Gewandhausorchester Leipzig, European Chamber Orchestra, Staatskapelle Dresden, Tonhalle-Orchester Zürich, WDR Sinfonieorchester, Concerto Köln, Freiburger Barockorchester, Bach-Collegium Stuttgart i Balthasar-Neumann-Ensemble. Jej twórczość została udokumentowana licznymi wydawnictwami płytowymi i nagraniami koncertów na żywo, m.in. Kindertotenlieder G. Mahlera i Altenberg-Lieder A. Berga z Linos-Ensemble (Capriccio) i Lotti-Zelenka-Bach (deutsche Harmonia Mundi), który otrzymał Nagrodę Gramofonową w kategorii "Barok-Wokal". Od 2019 roku Marion Eckstein jest profesorem śpiewu w HMDK Stuttgart.

+ Sebastian Mach - tenor
Ukończył studia wokalne na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu prof. Bogdana Makala. Od 2019 roku jest uczestnikiem Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademii Operowej Teatru Wielkiego w Warszawie, gdzie doskonali swoje umiejętności pod okiem znakomitych pedagogów, jak: Eytan Pessen, Matthias Rexroth, Olga Pasiecznik, Izabela Kłosińska. Artysta pracował z wieloma wybitnymi dyrygentami tj. Paul McCreesh, Stephen Layton, Jacek Kasprzyk, Adrian Kelly, Joseph Swensen, Bob Chilcott. Doskonalił swoje umiejętności wokalne na kursach mistrzowskich u takich pedagogów, jak: Gerald Finley, Michelle Wegwart, Andrew Owens, Mariusz Kwiecień, Artur Ruciński. Stale współpracuje m. in. Z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Wielkim w Łodzi, Polską Operą Królewską, Operą Bałtycką, Narodowym Forum Muzyki. W 2021 roku brał udział w prestiżowym projekcie "Young Singers Project" organizowanym przez największy festiwal muzyczny w Europie w Salzburgu. W 2019 roku Międzynarodowym Konkursie Wokalnym "Iuventus Canti" we Vrablach (Słowacja) otrzymał I Miejsce oraz Nagrodę Specjalną Opery w Bańskiej Bystrzycy za najlepszą interpretacje utworów. W tym też roku otrzymał II Nagrodę Publiczności za Najciekawszą Osobowość Artystyczną 12. Międzynarodowego Operowego Forum Młodych w Bydgoszczy. W 2017 roku otrzymał Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie pieśni polskiej na IV ogólnopolskim konkursie wokalnym w Drezdenku.

+ Maximilian Argmann - bas baryton
Pochodzący z Berlina Tobias Berndt swoją edukację muzyczną rozpoczął w Drezdeńskim Chórze Kościoła Świętego Krzyża. Studiował u Hermanna Christiana Polstera w Lipsku i kontynuował naukę u Rudolfa Piernaya w Mannheim. W czasie dalszych studiów współpracował także z Dietrichem Fischer-Dieskau i Thomasem Quasthoffem. Jest zdobywcą I nagrody na Konkursie Brahmsa w Pörtschach i Konkursie Pieśni Cantilena w Bayreuth, a także wygranym konkursu "Das Lied" zainicjowanego przez Thomasa Quasthoffa. Jako śpiewak koncertowy współpracował z takimi dyrygentami jak Philippe Herreweghe, Sir Roger Norrington, Hans Christoph Rademann, Helmuth Rilling, Herbert Bloomstedt i Teodor Currentzis. Jest stałym gościem festiwali takich jak Salzburg Festival, Praska Wiosna, Festival de la Chaise-Dieu, Festival d'Aix-enProvence, Leipzig Bach Festival, Händel Festivals w Halle i Musikfest Stuttgart. Jego wszechstronny repertuar koncertowy obejmuje kompozycje Monteverdiego, dzieła XX wieku, a także ważne utwory Bacha, Händla, Brahmsa i Mendelssohna. Oprócz licznych występów operowych Tobias Berndt koncentruje się również intensywnie na śpiewaniu piosenek. Jego liczne występy koncertowe zaprowadziły go przez Europę, Stany Zjednoczone, Rosję, Amerykę Południową, RPA, Chiny, Japonię i Koreę Południową. Świadectwem jego twórczości są nagrania radiowe i CD.

+ Goldberg Baroque Ensemble
Goldberg Baroque Ensemble, założony przez Andrzeja Szadejkę w 2008 roku, specjalizuje się w interpretacjach muzyki wokalno-instrumentalnej dawnego Gdańska i Pomorza. Repertuar barokowo-klasyczny zespołu wykonywany jest w oparciu o historyczną praktykę wykonawczą na odpowiednich instrumentach. Orkiestrę tworzą polscy i zagraniczni muzycy, absolwenci renomowanych europejskich ośrodków muzyki dawnej (Schola Cantorum Basiliensis, Królewska Akademia Muzyczna w Londynie, Królewskie Konserwatorium w Hadze). Zespół wykonuje koncerty w Polsce i za granicą. Pośród dokonań dominuje 14 nominowanych do nagród FRYDERYK i OPUS KLASSIK premierowych płyt CD i SACD z wykonaniami muzyki pomorskiej dla polskich wytwórni Dux i Sarton, a obecnie dla niemieckiej wytwórni MDG.

+ Gellert Ensemble
"Format, który jest rozpaczliwie potrzebny!" - stwierdza Ton Koopman, mówiąc o twórczości Gellert Ensemble. Od 2015 roku pod kierownictwem muzycznym Andreasa Mitschke i kierownictwem kultur_nah młodzi barokowi muzycy ze środkowych Niemiec regularnie występują, aby realizować historyczną praktykę wykonawczą na najwyższym poziomie i inspirować swoją radością z grania. Podstawowy repertuar zespołu stanowią utwory kompozytorów środkowoniemieckich. Deklarowanym celem Gellert Ensemble jest utrzymanie tego bogatego dziedzictwa kulturowego na najwyższym możliwym poziomie oraz zaprezentowanie go poprzez nagrania i występy dla publiczności. Ostatni czas poświęcony został przez zespół na nagrania i wykonania utworów Georga Philippa Telemanna, Gottloba Harrera i Georga Antona Bendy. Na Dzień Reformacji 2018 zespół został zaproszony przez kościół św. Tomasza w Lipsku do wykonania Mesjasza George'a Friderica Haendla. Wykonali zupełnie nowe wydanie, które zostało wydane przez Breitkopf & Härtel i zredagowane przez Malcolma Bruno. Na rok 2022 Gellert Ensemble otrzymał zaproszenia na koncerty w ramach Niemieckiego Festiwalu Chóralnego, Muzycznego Lata MDR, Łużyckiego Lata Muzycznego oraz na tournée koncertowe do Gdańska, Wilna i Berlina.

+ Andrzej Szadejko - dyrygent
Kompozytor, dyrygent, organista, organizator życia muzycznego. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie i i Hochschule für Alte Musik Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei/Szwajcaria. Uczestniczył w 30 mistrzowskich kursach organowych, klawesynowych i na pianoforte w Polsce, Niemczech, Holandii i Szwajcarii. Finalista i laureat wielu konkursów organowych w Polsce i za granicą. Profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku. Profesor wizytujący uczelni w Niemczech, Finlandii i USA. Laureat i stypendysta wielu instytucji polskich i zagranicznych. Od roku 1994 regularnie koncertuje w Polsce, Europie, a także w USA jako solista, kameralista i dyrygent. Oprócz organowej działalności koncertowej zajmuje się także komponowaniem. Ekspert w dziedzinie historycznego budownictwa organowego. Jest konsultantem, bądź sprawuje nadzór nad wieloma projektami organowymi w Polsce, a także na Litwie i w Belgii. Jest kuratorem organów w Centrum Św. Jana w Gdańsku. Założyciel i szef zespołu Goldberg Baroque Ensemble, z którym nagrywa premierowe wykonania kantat kompozytorów z Pomorza. Jako solista i dyrygent ma na swoim koncie 28 wydawnictw płytowych dla wytwórni polskich i niemieckich wielokrotnie nominowanych do nagrody FRYDERYK oraz OPUS KLASSIK. Obecnie jest szefem artystycznym serii MUSICA BALTICA i GDAŃSK ORGAN LANDSCAPE w renomowanej wytwórni niemieckiej MDG. Autor wydawnictw monograficznych, a także opracowań naukowych i artykułów drukowanych w periodykach polskich i zagranicznych. Autor audycji "Organy Nieograne" w Programie Drugim Polskiego Radia. Organizator i autor wielu formatów artystycznych i festiwali w Gdańsku i Warszawie: Festiwal ORGANy PLUS+®, cykl Koncerty dla Gdańszczan, happeningi dla dzieci Popiszczmy Razem, konkurs plastyczny "...i zagrały organy", Pomerania 2008 - międzynarodowe spotkania budowniczych organów, GdO Tagung 2018 - Międzynarodowy Zlot Miłośników Organów, festiwal "Moniuszko w Kościołach Warszawy".


Koncert realizowany we współpracy z Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Materiały muzyczne udostępnione w ramach programu PWM Dziedzictwo Muzyki Polskiej.

Współorganizatorzy: Klasztor Franciszkanów w Gdańsku, Fundacja Trinitas Artis, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Parafia pw. św. Jana Bosko, AMRS Production
Partnerzy: Drukomania.pl, Ruch Muzyczny, Hotel Gryf, PWM, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, Gminy Miasta Gdańska, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Samorządu Województwa Pomorskiego.

Festiwal ORGANy PLUS+ jest członkiem European Festival Associacion EFFE.

Bilety w cenie 30/60 PLN do nabycia na godzinę przed koncertem. Rezerwacje biletów na bilety@organyplus.com do odebrania najpóźniej na pół godziny przed rozpoczęciem koncertu.

Szczegóły na stronie www.organyplus.com

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    30 - 60 zł
Bilety w cenie 30/60 PLN do nabycia na godzinę przed koncertem.
Rezerwacje biletów na bilety@organyplus.com do odebrania najpóźniej na pół godziny przed rozpoczęciem koncertu.

Przeczytaj także