Zapraszamy na koncert "Muzyka liturgiczna renesansowej Polski" w ramach festiwalu ORGANy PLUS+.
Andrzej Szadejko - organy
Agnieszka Budzińska-Bennett (Polska/Szwajcaria) - kantor
Schola Cantorum Katedry Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
W programie:
Preambulum super D
Tabulatura Jana z Lublina
Missa votiva de Beata Maria Virgina
Rorate celi - introitus
z Tabulatury Jana z Lublina; chorał: graduał Piotrkowczyka, Kraków 1629
Kyrie cum iubilo
z Tabulatury Jana z Lublina; chorał: Kraków, Biblioteka Klasztoru św. Andrzeja, Ms. 205, XV w.
Gloria Spiritus et alme
z Tabulatury Jana z Lublina; chorał i trop: graduał Olbrachta, Kraków 1506
Graduale (instrumentalne) Sancta Maria 1540
z Tabulatury Jana z Lublina
Credo
z Tabulatury a Jana z Lublina; chorał: graduał Olbrachta, Kraków 1506
Offertorium (instrumentalne) Ave rosa sine spinis (Ludwig Senfl ca. 1486 -1543)
z Tabulatury Jana z Lublina
Sanctus solemne
z Tabulatury Jana z Lublina; chorał: graduał Olbrachta, Kraków 1506
Agnus solemne
graduał Olbrachta, Kraków 1506
***
Nicolaus Cracoviensis
Tańce: Jeszcze Marcinie, Veschol, Ad novem saltus, Italica, Hayduczky, Schephczyk ydzye po ulyczy
z Tabulatury a Jana z Lublina
***
Dies est letitie/Wacław z Szamotuł - Pieśń o Narodzeniu Pańskim
monodia łacińska/Tabulatura Jana z Lublina/Łazarz Andrysowic, Kraków, b.r. [ok. 1550-1556?]
Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Gminy Miasta Gdańska i Samorządu Województwa Pomorskiego
Tak jak festiwal ORGANy PLUS+ rozpoczął się od mocnego uderzenia i historycznego wykonania mszy h-moll Bacha, tak też zakończy się mocnym akcentem i premierową prezentacją polskiej renesansowej muzyki liturgicznej. Jan z Lublina, prawdopodobny autor wielu kompozycji, a na pewno też kopista pozostawił po sobie drugi największy europejski zbiór muzyki na instrumenty klawiszowe w szesnastym stuleciu zwany od jego imienia Tabulatura Jana z Lublina. Większa była w owym czasie tylko Tabulatura Watykańska, co świadczy o wielkiej kulturze muzycznej Polski Jagiellonów. Z tego zbioru znane i grywane bywają tańce, ale większość repertuaru stanowią utwory liturgiczne. Andrzej Szadejko, niestrudzony propagator muzyki nieznanej z Agnieszką Budzińską-Bennett, która mieszka i wykłada w szwajcarskiej Schola Cantorum Basiliensis oraz Scholą Cantorum Katedry Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku wprowadzą nas w muzyczny świat renesansowej liturgii i zrekonstruują obszerne jej fragmenty, które były wykonywane w polskich kościołach w szesnastym wieku. Będzie to pierwsza próba przywrócenia w naszym kraju tego dziedzictwa muzyki polskiej. Czeka nas więc z pewnością dużo emocji i niespodzianek.