Spektakl słowno-muzyczny z okazji obchodów 95. urodzin Güntera Grassa. Obierając cebulę - Dorota Androsz, Mikołaj Trzaska i Olo Walicki.
Spektakl słowno-muzyczny bazujący na cytatach zaczerpniętych z książki Güntera Grassa Przy obieraniu cebuli, w której autentyczność góruje nad fikcją, a pamięć nad wyobraźnią. Głównymi motywami książki są: bolesny rozrachunek z własną przeszłością, miłość do matki i spotkanych kobiet, rodzinnego Gdańska, walka o przetrwanie na froncie, w obozie jenieckim, w kopalni, wśród powojennych ruin i przemożna pasja tworzenia.
Projekt dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.
Mikołaj Trzaska saksofonista, klarnecista basowy i kompozytor muzyki filmowej, wyrósł z yassu ruchu społeczno-artystycznego, który bezczelnie kwestionował sztywność zinstytucjonalizowanego głównego nurtu polskiego jazzu lat 80 i 90 ubiegłego wieku. Wolni od jakiejkolwiek doktryny i otwarci na wszelkie formy artystycznej ekspresji muzycy, z powodzeniem wpłynęli na scenę jazzową w kraju.
Trzaska był współzałożycielem najważniejszej grupy yassowej kultowego zespołu Miłość, który trwał z przerwami od 1988 do 2002 roku oraz równie kreatywnej grupy Łoskot, który powstał w 1993 roku. Trzaska stał się jednym z głównych liderów polskiej sceny, ale także współpracował z czołową rzeszą międzynarodowych improwizatorów. Po okresie yassowym nagrał kilka skoncentrowanych, cichszych albumów ze znanym duetem basowo-bębnowym braci Oleś. Towarzyszył także poetom takim jak Marcin Świetlicki i Jurij Andruchowycz oraz tworzył projekty muzyczno-literackie ze znanym polskim pisarzem,dziennikarzem i krytykiem Andrzejem Stasiukiem.
Obecnie współpracuje z wieloma zespołami, w tym z własnym międzynarodowym trio Volumen, Resonance Ensemble Kena Vandermarka, Magic z Joe McPhee czy wyjątkowym trio Shofar z Raphaelem Rogińskim i Macio Moretti, które eksploruje nowe, wyjątkowe perspektywy improwizacji w tradycyjnej muzyce żydowskiej. Ugruntował swoją pozycję jako wielokrotnie nagradzany kompozytor muzyki filmowej, współpracując z reżyserem Wojciechem Smarzowskim. Ale jego główny cel samorealizacji jest zakorzeniony w radykalnym free jazzie: podróżuje po świecie współpracując z niektórymi z największych światowych improwizatorów, takimi jak Peter Brötzmann, Joe McPhee czy Ken Vandermark
Olo Walicki - kontrabasista, kompozytor, producent, Gra muzykę improwizowaną, komponuje do spektakli teatralnych i do filmu. Związany ze środowiskiem trójmiejskich i warszawskich artystów sceny offowej. Realizuje spektakle i projekty z teatrami tańca.
Współpracuje z Gabą Kulką, Maćkiem Szupicą, Maciem Morettim, Wacławem Zimplem, Piotrem Pawlakiem, Kubą Staruszkiewiczem, Wojtkiem Mazolewskim, Kalle Kalimą, Tomkiem Ziętkiem, Teatrem Dada von Bzdülöw.
Debiutował jako szesnastolatek grając w awangardowym zespole Niebieski Lotnik, z Jerzym Mazzollem i Jackiem Olterem. Uczestniczył w nurcie określanym jako scena yassowa i współpracował z jej twórcami, Tymonem Tymańskim, Mikołajem Trzaską, Tomaszem Gwincińskim. Przez wiele lat grał w zespołach Leszka Możdżera. W latach 1996-2004 Walicki występował i nagrywał z Kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego. Współtworzył free-jazzowy Łoskot, a także popowo-alternatywną Szwagierkolaskę, grupę Oczi Cziorne i późny skład zespołu Miłość. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu różnorodnych stylistycznie albumów. Od ponad dziesięciu lat autorskie projekty Walickiego publikowane są nakładem jego własnego wydawnictwa.
Dorota Androsz- aktorka, performerka, reżyserka. Absolwentka PWST w Krakowie, filia we Wrocławiu oraz podyplomowych studiów na kierunku zarządzanie innowacją na Uniwersytecie SWPS.
W latach 2004-2007 związana była z Teatrem Polskim w Bydgoszczy. Od 2007 jest aktorką Teatru Wybrzeże w Gdańsku, gdzie grała m. in. w spektaklach Adama Orzechowskiego, Marcina Libera, Eweliny Marciniak, Jana Klaty oraz Radosława Rychcika. W 2018 roku debiutowała jako reżyserka w Teatrze Polskim w Bydgoszczy spektaklem Koniec miłości Pascala Ramberta. W 2019 roku przygotowała dyplom Love & Information Caryl Churchill w Studium Wokalno Aktorskim w Gdyni. Asystowała przy spektaklu Hunger w reż. Luka Percevala w Thalia Theater w Hamburgu. Zrealizowała niezależnie spektakle Nad czarnym jeziorem Dei Loher i fetish.wtf.
Jako performerka i autorka tekstów współpracowała m.in. z Anną Kalwajtys, Katarzyną Lewandowską, Jackiem Staniszewskim, Dorotą Chlińską, Teatrem Amareya, Arturem Lisem, Mikołajem Mikołajczykiem i Grupą Spektaklową GS Zakrzewo oraz z dramaturżką Ritą Jankowską.
Patronat medialny: Gazeta Wyborcza / Trojmiasto.pl / Prestiż Magazyn Trójmiejski / Radio Kaszëbë
Organizatorzy: Stowarzyszenie Inicjatyw Artystycznych JANTAR / Akademickie Centrum Kultury UG ALTERNATOR / Uniwersytet Gdański
Partnerzy: Stowarzyszenie Güntera Grassa w Gdańsku / Pracownia Badań nad Narracjami Pogranicza / Wydział Filologiczny UG / Instytut Filologii Germańskie