stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

28 października - 29 listopada 2024, g. 10:00

Wstęp wolny
gru 8

niedziela, g. 18:30

Gdańsk,
bilety 119,99 zł
przedsprzedaż 89,99 - 99,99 zł
PROGRAM:
17-18.05.2007, g. 19.00
Bonsai – tańczy LESZEK BZDYL
Karnacja – PREMIERA – tańczy KATARZYNA CHMIELEWSKA
19.05.2007, g. 19.00
Good Girl Killer - taneczno-muzyczny performance – reaktywacja !

Bilety:
20,- normalny, 15,- ulgowy; 10,- zniżka na kartę klubową i dla posiadaczy biletu okresowego SKM
Sprzedaż i rezerwacja biletów - tylko w Klubie ŻAK.
Kasa czynna codziennie: g.15.00 - 21.00, w sb od g.16.00, w nd od g.14.30
(kasa@klubzak.com.pl; 58 344 05 73 w.117)
Rezerwacje należy odebrać nie później niż pół godziny przed przedstawieniem i koncertem. Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca są numerowane.


Po ostatnich sukcesach zagranicznych w USA, Indiach i Izraelu, Teatr Dada von Bzdülöw wraca na trójmiejską scenę! Wiosenne nowalijki taneczne w odcieniach inspirowanych kulturą Wschodu będzie można zobaczyć już w drugi weekend maja.
W programie trzech wieczorów: premiera Teatru Dada von Bzdülöw - KARNACJA w wykonaniu Katarzyny Chmielewskiej i przygotowana we współpracy z japońską tancerką Chiharu Mamiya. Będzie także można zobaczyć spektakl BONSAI w wykonaniu Leszka Bzdyla, który ostatnio nie może narzekać na brak wyróżnień (Maiden International Theatre Award 2007, Nagroda Teatralna Marszałka woj. Pomorskiego za rok 2006, Sztorm Roku 2006).
Natomiast 19 maja 2007 - GOOD GIRL KILLER – czyli taneczno-muzyczny performance niezależnego kolektywu artystycznego, który w 2006 r. otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta Gdańsk dla Młodych Twórców.


O spektaklach i wykonawcach:


KARNACJA
Pomysł i wykonanie - Katarzyna Chmielewska
Choreografia – Katarzyna Chmielewska i Chiharu Mamiya
Muzyka – Wojtek Mazolewski
Światła – Michał Kołodziej
Czas trwania: ok. 40 min.

Najnowsza premiera Teatru Dada von Bzdülöw to solowy projekt w wykonaniu Katarzyny Chmielewskiej. Spektakl ”Karnacja” inspirowany jest kulturą azjatycką. W założeniu ma on poruszać kwestię wpływu innych kultur na człowieka, jego zachowanie i percepcję otaczającego go świata. ”Karnacja” to również kolor egzystencji, obszar styku wewnętrznego i zewnętrznego ja, na którego powierzchni ożywa ciało rozpoczynając taniec sensu bądź nonsensu.

„Ciała nie mają miejsca ani w dyskursie, ani w materii. Ich siedzibą nie jest duch ani ciało. Ciała mają miejsce na granicy (choć samo to powiedzenie jest już idealizacją), o ile ich miejscem jest linia graniczna: granica - zewnętrzna krawędź, przecięcie tego, co obce z tym, co ciągłe w obszarze sensu, rozłam w ciągłości materii. (…). Ciało jest miejscem, które otwiera, rozsuwa, rozpościera phallos i kephalos, i daje im miejsce, pozwalając na tworzenie zdarzeń (odczuwanie radości, cierpienie, myślenie, narodziny, umieranie, seks, śmiech, kichanie, drżenie, płacz, zapominanie.” [Jean-Luc Nancy]

BONSAI
Choreografia: Katarzyna Chmielewska
Tańczy: Leszek Bzdyl
Reżyseria światła: Michał Kołodziej
Produkcja: Klub Żak - Gdańsk
Czas trwania: 25 min.

On, bezgłowy posąg ubrany w dżinsowe spodnie, poprzez ruch i bezruch próbuje znaleźć formę, próbuje wydobyć się z formy, próbuje się zdeformować, niepostrzeżenie stawia pytanie o istotę bycia. „Bonsai to opowieść o formowaniu się wbrew własnej woli. albo też.... Bonsai to opowieść o formowaniu się w zgodzie z własną wolą. Nadać nowy kształt - uzyskać nowy kształt, choćby za pomocą obwiązywania drutem (w przenośni oczywiście...). Nadać nowy kształt - uzyskać nowy kształt choćby na chwilę. Ubawić się i zapomnieć.
Spełniamy się w deformacjach.” [Leszek Bzdyl]


Recenzje:
„Bonsai w wykonaniu Leszka Bzdyla to minimalistyczny układ, który ujął widzów swoim zdystansowaniem i ironią. Choreografię tę stworzyła Katarzyna Chmielewska. Wykorzystanie dadaistycznej gry z formą jakże celnie prowadzi do korzeni nazwy założonego przez wykonawcę i choreografkę teatru - Dada von Bzdülöw. […] Przedostatni spektakl Dada von Bzdülöw - Kilka błyskotliwych spostrzeżeń (á la Gombrowicz) pozostawał w orbicie filozofii i twórczości Gombrowicza, na co zresztą wskazywał podtytuł. Spektakl Bonsai podobnie, a nawet wyraziściej niż poprzednie przedstawienie nawiązuje do zagadnienia formy w sztuce i życiu. […] Leszek Bzdyl wprowadza do tańca intelektualne pytania, w europejskim tańcu współczesnym to nurt od dawna bardzo modny. Ponadto jak Xavier Le Roy czy Sasha Waltz (w Körper) buduje obrazy, w którym ciało ludzkie odkształca się, staje się inną trudną do zdefiniowana formą.” [Anna Królica, www.NowyTaniec.pl, 03.07.2006]


O zespole:
Teatr Dada von Bzdülöw założony został w 1993 roku w Gdańsku przez choreografa i reżysera - Leszka Bzdyla oraz tancerkę i choreografkę - Katarzynę Chmielewską, absolwentkę gdańskiej szkoły baletowej i szkoły tańca współczesnego w Brukseli. Jest to niezależna grupa profesjonalnych tancerzy i aktorów realizujących poszczególne spektakle w kooperacji z instytucjami kultury i stowarzyszeniami (m.in.: Klub Żak w Gdańsku, Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku, wolna strefa w Warszawie, FREE.C, Teatr Miejski im. Gombrowicza w Gdyni). Teatr Dada von Bzdülöw działa na przecięciu tańca i teatru, łącząc elementy aktorstwa i tanecznej ekspresji. Dotychczasowy dorobek teatru obejmuje ponad trzydzieści przedstawień. Teatr brał udział w najważniejszych przeglądach teatru tańca w Polsce, a także wielokrotnie występował za granicą, gdzie realizował międzynarodowe produkcje i wydarzenia artystyczne. Do najważniejszych zaliczyć należy: Landscape X w Sztokholmie (przedstawienie The Rape of Europew reżyserii Piotra Cieplaka, 1998) oraz SEAS (spektakl ODYS-SEAS); reżyseria Leszek Bzdyl, 2004). W latach 2004-2006 Teatr Dada von Bzdülöw uczestniczy w projekcie Trans Danse Europe. Od 2000 roku Teatr Dada związany jest ze Scena Teatralną Klubu Żak w Gdańsku, gdzie w 2002 roku zainicjował nowy festiwal teatrów tańca i tańca współczesnego pod nazwą Gdańska Korporacja Tańca.
Tourne 2006-2007 w takich krajach jak: Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Irlandia, Islandia, Słowenia, Szwajcaria, USA, Indie, przyniosło Leszkowi Bzdylowi i Teatrowi Dada von Bzdülöw duży rozgłos. W 2007 roku Leszek Bzdyl odebrał prestiżowe nagrody Maiden International Theatre Award 2007, Nagrodę Teatralną Marszałka woj. Pomorskiego za rok 2006 oraz Sztorm Roku 2006.

Leszek Bzdyl - na zawodowej scenie teatralnej od 1987 roku (Wrocławski Teatr Pantomimy Henryka Tomaszewskiego 1987 1990; Teatr Ekspresji Wojciecha Misiuro 1990-92). W 1993 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Laureat nagród za działalność artystyczną Prezydenta Miasta Gdańska w 1998 i Prezydenta Miasta Gdyni w 1999. W 1999 roku otrzymał również Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. W roku 2002 był stypendystą miasta Gdańska. Jako choreograf i twórca ruchu scenicznego współpracuje z teatrami dramatycznymi w Polsce. Dotychczas uczestniczył w realizacji ponad 40 przedstawień, m.in.: Testament psa (reż. P. Cieplak - Teatr Rozmaitości, Warszawa), Władza (reż. Jan Englert - Teatr Narodowy), Anioł zstąpił do Babilonu (reż. J. Wernio, Teatr Miejski w Gdyni), Słomkowy Kapelusz (reż. P. Cieplak - Teatr Powszechny, Warszawa), Hamlet (reż. J. Głąb, Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy). W Teatrze Miejskim w Gdyni występował w rolach dramatycznych, z których najważniejsze to: Kaliban (Burza, William Szekspir), David (Niezidentyfikowane Szczątki Ludzkie, Brad Fraser), Clarin (Życie jest snem, Calderon de la Barca). Brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in: The Rape of Europe - Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body (Bałtycki Uniwersytet Tańca - Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre / Anglia). W 2004 wyreżyserował spektakl ODYS-seas na terenach Stoczni Gdańskiej w ramach europejskiego projektu SEAS.
W latach 1997-2000 był promotorem cyklicznych spotkań artystycznych pod nazwą Dzień Pięknego Towarzystwa realizowanych na scenie Teatru Miejskiego w Gdyni. Od 2002 roku koordynuje program festiwalu Gdańska Korporacja Tańca. Od 1990 prowadzi warsztaty teatralne i lekcje tańca w Polsce i za granicą (Anglia, Niemcy, Finlandia etc). Uczył między innymi w Państwowej Szkole Baletowej w Gdańsku i w Studium Wokalno-Aktorskim przy Teatrze Muzycznym w Gdyni.

Katarzyna Chmielewska - po uzyskaniu dyplomu tancerza klasycznego w Państwowej Szkole Baletowej w Gdańsku (1993) tańczyła w zespole Baletu Gdańskiego Opery Bałtyckiej, w 1993 roku Katarzyna Chmielewska zaczęła współpracować z teatrami tańca współczesnego: Gdańskim Teatrem Tańca (do 1995) i Teatrem Dada von Bzdülöw (od 1993), który zakładała wraz z Leszkiem Bzdylem. Stypendystka Flemish Community i Unii Europejskiej; studiowała taniec współczesny w Brukseli w ramach P.A.R.T.S - Performing Arts Research and Training Studios, pod dyrekcją Anny Teresy De Keersmaeker. W 1997 r. nagrodzona na Festiwalu Teatralnym Zderzenie w Kłodzku za rolę w przedstawieniu "Nie było, nie będzie, czyli nie ma" w reżyserii Leszka Bzdyla, rok później została zaproszona do udziału w międzynarodowym projekcie teatralnym "Eurallen" w Sztokholmie (spektakl "Porwanie Europy"). W latach 1997-2000 występowała gościnnie w Teatrze Miejskim w Gdyni, w którym grała role w przedstawieniach "Na krawędzi życia", "Baśnie japońskie", "Nie przerywajcie zabawy", "Dziesięć obrazów naturalnej wielkości" i "Burza". Od stycznia do lipca 2000 r. pracowała w Brukseli nad autorską choreografią "enter" w ramach międzynarodowego projektu pod nazwą X-group dla młodych twórców tańca współczesnego. Od lat realizuje autorskie choreografie, m.in. "Sonatę", "Łapiti kontra reszta świata", "enter" czy duet z Magdą Reiter "Wszystkie Apropos". Premierę "Karnacja" przygotowywała we współpracy z tancerką i choreograf Chiharu Mamiya-Jędrzejewską.


Chiharu Mamiya-Jędrzejewska - urodzona w Sapporo (Japonia) w 1977. Edukację taneczną rozpoczęła w wieku 5 lat. W 1996 wyjechała do Francji, by studiować taniec w Centre International de la Danse Rosella Hightower w Cannes. W 1997 uczestniczy w projekcie z Nicole Caccivio w Berlinie i rozpoczyna stałą pracę w zespole Kubilai Khan Investigations z którym występowała w takich spektaklach i projektach jak: “Tanin No Kao”, “Mecanica Popular”, “Sorrow Love Song”, “As Long As It Blossoms”. Od 2006 mieszka na stałe w Montpellier. Współpracuje m.in. z Anne Lopez i jej zespołem Les gens du quai (Montpellier), z grupą Gilles Jobin (Genewa) oraz z Teatrem Dada von Bzdülöw. Razem z Katarzyną Chmielewską zrealizowała spektakl solowy Chmielewskiej pt.: “Karnacja”.


GOOD GIRL KILLER
Choreografia: Magda Jędra, Anna Steller
Występują: Magda Jędra, Anna Steller, Zbigniew „Zibi” Bieńkowski, Grzegorz Welizarowicz
Muzyka i sample: Zbigniew „Zibi” Bieńkowski, Grzegorz Welizarowicz
Wizualizacje: Jarosław „Max” Szwoch
Kostiumy: Tomasz Bergman Lewandowski
Czas trwania: 50 min.

Wychodząc od tematu śmierci kasety magnetofonowej artyści odbywają podróż do zakamarków własnej i zbiorowej pamięci. Spektakl jest celowo niejednorodny. Prezentuje cykl obrazów i dźwięków, które w ironiczny i rozbrajający sposób odzwierciedlają tożsamość artystów. Po premierze w marcu 2005 spektakl był prezentowany na polskich scenach i międzynarodowych festiwalach (min.: Biennale Tańca w Poznaniu, BodyMind w Warszawie, Heineken Open'er w Gdyni). W 2006 roku spektakl został nagrodzony prestiżową nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska. Zespół pracuje aktualnie nad nowym przedstawieniem, który widzowie będą mogli obejrzeć na jesieni 2007.

Recenzje:
„W swoim założeniu „Good Girl Killer” miał być niczym nieskrępowanym zapisem gestów, rozmów, przeżyć, spotkań i sytuacji, w którym kaseta magnetofonowa staje się metaforą ludzkiego ciała i umysłu. Doskonale zobrazowała to scena, w której Anna Steller i Magda Jędra kreślą własnym ciałem okręgi, jakby same były magnetofonowymi szpulami. (...) Trójmiejski spektakl uderzał mnogością motywów i zdarzeń. I rzeczywiście dzięki temu spektakl stawał się bliższy widzom.” [Katarzyna Stech, Gazeta Wyborcza, Trójmiasto]

O zespole:
Zespół Good Girl Killer został założony na początku 2005 roku przez trójmiejskich artystów: Magdę Jędrę, Zbigniewa Zibiego Bieńkowskiego, Annę Steller i Grzegorza Welizarowicza. Ich pierwszy projekt: taneczno, muzyczno, wizualny performance Good Girl Killer, który miał premierę w marcu 2005 roku, zapoczątkował działalność kolektywu, którego zakres obejmuje: teatr, warsztaty tańca i multimedialne, realizacje filmowe, teledyski, koncerty i happeningi.
Grupa podejmuje działania artystyczne i nie tylko, które formalnie i ideowo zacierają granice pomiędzy sztukami, nie czynią rozgraniczenia na kulturę "wysoką" i "popularną", korzystają z wynalazków technologii i z sentymentem odwołują się do przeszłości.
Mówią o sobie: „Stylistyka, którą się posługujemy, określa nas samych, nasze doświadczenia, przemyślenia; jest szczerym odbiciem naszych fascynacji i różnorodnych eksperymentów, którym poddawaliśmy się i nadal poddajemy”. Do współpracy GGK zaprosiło m.in. Jarosława [Max'a] Szwocha, artystę video, grafika, twórcę teledysków dla m.in. zespołów Mordy, Panika, Eldo.

Anna Steller - aktorka, tancerka i choreograf, ur. W 1979 w Gdańsku. W latach 1993- 2000 aktorka i tancerka w teatrze Dada von Bzdülöw. Od 1997 roku gościnna tancerka w teatrze im Gombrowicza w Gdyni, występuje także w Teatrze Wybrzeże. W 2003 roku stypendystka prestiżowego "Dance web scholarship", w ramach którego wzięła udział w cyklu warsztatów i festiwali tańca współczesnego Impulstanz w Wiedniu. W 2003 założycielka (wraz z Bożeną Eltermann i Katarzyną Chmielewską) studia tańca "Grawitacja". Obecnie występuje z teatrem Patrz Mi Na Usta. Od 2000 roku realizuje własne projekty sceniczne, m.in.: "O!"- duet z Mileną Rewińską, "Kochanek z akordeonem nie dożył premiery" (we współpracy z Anną Haracz z "Kino Variatino"), "La luta continua” (solowa choreografia).

Magdalena Jędra - tancerka, choreograf, aktorka. Współpracowała z Gdańskim Teatrem Tańca, Joe Alter Dance Group, Made Inc., Teatrem Sfere, nad.or, Rafałem Dziemidokiem, Teatrem Patrz Mi Na Usta, Anną Steller.
Współzałożycielka grupy PLASTIYQUE dod.- artystycznej formy przemieszczającej się swobodnie pomiędzy kreacją ruchu, dźwięku oraz wideo. Jest autorką wszystkich choreografii PLASTIYQUE dod. W swojej twórczości poszukuje wszystkiego co nowe, całkowicie odrzucając stereotypowe myślenie o tańcu współczesnym i poszukując nowej relacji pomiędzy ekspresją ciała a tańcem. Jej spektakle zmuszają widza do interaktywnego uczestniczenia w tym, co dzieje się na scenie.

Zbigniew Zibi Bieńkowski - muzyk, performer, twórca spektakli wizualnych i multimedialnych, realizator dźwięku. Założyciel śląskich zespołów muzycznych- G'ROY oraz URODZINY. Twórca zespołów muzyczno- wizualnych "PROM" oraz "U nited W ith A ngels". Od 2000 roku związany z trójmiejską sceną muzyczną jako muzyk i realizator koncertów od strony dźwiękowej.
W swoich solowych koncertach wykorzystuje mieszankę stylów (balansuje pomiędzy nu jazzem, post rockiem, a współczesną muzyką improwizowaną i elektro z pogranicza "nowych brzmień"), brzmień gitary oraz elektroniki, szczególną uwagę zwracając na barwę i natężenie dźwięku oraz atmosferę przestrzenną, jaką wywołuje podczas koncertu. Jako realizator dźwięku współpracował na stałe z zespołem Kury- współtworząc brzmienie zespołu zarówno na koncertach, jak i podczas realizacji ostatniej płyty zespołu "100 lat undergroundu". Współzałożyciel (wraz z Magdą Jędrą) grupy PLASTIYQUE dod.

Grzegorz Welizarowicz - gitarzysta basowy, bębniarz, aktor, anglista. W latach 1993- 1998 (wraz z Grzegorzem Nawrockim- obecnie Kobiety, Poganie) współtworzy zespół EGO. Od 1994 muzyk i twórca w zespole MORDY (wraz z Tomaszem P. Lewandowskim, Marcinem Dymiterem i Bartkiem Adamczakiem). W latach 1998- 1999 współpracuje z zespołem Croffessima (z min. Tomaszem Szwelnikiem z Szwelas & Rogulus Project). Od 1998 roku stale gra w zespole Chlupot Mózgu z min. Jackiem Staniszewskim i Przemkiem Dyakowskim. W latach 2000 i 2001 uczeń African Drum Class w San Diego prowadzonej przez Nana Yaw Asiedu, afro- amerykańskiego muzyka współpracującego wcześniej z min. Herbie Hancockiem (płyta This is the Drum) i Quincy.