One w Sztuce Wyboru! Zapraszamy na otwarcie wystawy grafik Katarzyny Łukasik i Agaty Stępień. One, czyli autorki, to ważne nazwiska współczesnej polskiej serigrafii: znane, cenione, chętnie nagradzane i oglądane. Dr Katarzyna Łukasik prowadzi pracownię sitodruku na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, dr hab. Agata Stępień opiekuje się identyczną pracownią w ASP w Łodzi. Obydwie artystki ukształtował prof. Andrzej Smoczyński, legenda polskiej serigrafii.
One, czyli prace, to dwa ulubione cykle autorek, czyli
Portrety-Głowy Agaty Stępień oraz Kobiety Katarzyny Łukasik, uzupełnione o wiele nowych, dotychczas nie pokazywanych prac. Zbiory idealnie się uzupełniają, dając nie tylko niezwykły obraz refleksji, ale i możliwości warsztatowych. One, czyli sztuka i serigrafia, gwarantują bogactwo doznań.
Katarzyna Łukasik - absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W latach 1996-1998 studiowała na Wydziale Edukacji Wizualnej, a w latach 1998-2002 na Wydziale Grafiki i Malarstwa. Dyplom w Pracowni Fotografii Użytkowej prof. Grzegorza Przyborka oraz w Pracowni Sitodruku prof. Andrzeja Smoczyńskiego.
Od 2012 roku związana z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie prowadzi Pracownię Serigrafii na Wydziale Grafiki. Zajmuje się szeroko pojętą fotografią, grafiką warsztatową oraz scenografią filmową. Laureatka wielu nagród m.in. na Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach (2000, 2009),w Konkursie im. Władysława Strzemińskiego (2000), Pomorskiej Grafice Roku (2013). Prezentowała prace na wielu wystawach indywidualnych, zbiorowych w kraju i zagranicą.
- Prezentowane grafiki wzięły się z podróży z Łodzi do Gdańska autobusem, w którym na ekranie laptopa oglądałam filmy, a w filmach kobiety. Autobus czasem przyśpieszał, a czasem hamował - tak jak moje refleksje, służące jednemu celowi: Uchwycenia chwil, które słychać. Kadrów, które mówią. Prawd, które da się zatrzymać. Nasze opinie o kobietach budują klatki: pseudosocjologicznych schematów, psudofilozoficznych bredni, pseupsychologicznych analiz, poglądów i definicji, które nie wiadomo kto wymyślił. Klatki filmowe, z których powstały te grafiki, są zaprzeczeniem tamtych klatek. Zostały wyjęte i pokazane. Saute. Bez sosów i przypraw. Z zachowaniem autentycznego smaku. Nie ma klatek przed nimi i klatek za nimi. Są refleksje i ich własne byty.
Agata Stępień - studia w w Akademii Sztuk Pięknyc im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. Dyplom z wyróżnieniem w 1998 roku zrealizowany w Pracowni Tkaniny Dekoracyjnej prof. Krystyny Górskiej, Pracowni Sitodruku prof. Andrzeja Smoczyńskiego i Pracowni Rysunku i Malarstwa prof. Tadeusza Śliwińskiego.
Od 1997 roku pracuje w łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych w Pracowni Sitodruku prof. Andrzeja Smoczyńskiego w Katedrze Grafiki Warsztatowej na Wydziale Grafiki i Malarstwa. W 2003 roku obroniła doktorat w zakresie sztuk plastycznych (grafika artystyczna), a w 2011 r. otrzymała habilitację w dyscyplinie sztuki piękne nadany uchwałą Rady Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Twórczość w zakresie grafiki, rysunku, rzeźby i tkaniny .
- W cyklu prac Portrety - Głowy odchodzę od geometrii na rzecz tematyki przedstawiającej. Geometria, która przez wiele lat była obecna w moich pracach i która stanowiła spójny element mojej twórczości oraz była źródłem i punktem wyjścia do tworzenia. Pojawiały się zatem złożone struktury materii graficznej, jak i te uproszczone, statyczne, budowane miękkością formy i symetrią. Dążyłam do tego by jeden kształt był widoczny poprzez drugi. Nadal realizuję swoje prace w technice sitodruku, która daje nieograniczone możliwości realizacyjne. Nie zrywam z moimi upodobaniami do wielokrotnego nakładania poszczególnych warstwa w celu uzyskania najbardziej zadowalającego efektu i nadal w procesie tworzenia akceptuję pojawiający się element przypadku.
W odniesieniu do własnych działań artystycznych wysoko cenię wieloznaczność, niedopowiedzenie, tajemnicę. Technika sitodruku, z jej możliwościami wielokrotnego nakładania poszczególnych warstw oraz uzyskiwania różnorodnych struktur doskonale realizuje moje potrzeby artystycznego wyrazu. Istotne jest dla mnie to, co przynosi sama praca w trakcje realizacji.
O cyklu "Portrety-Głowy":
Dr Marta Anna Raczek- Karcz: "...Sitodruki z cyklu Portrety nie są po prostu przedstawieniami portretowymi przeniesionymi w obraz serigraficzny. Zostają umieszczone za zasłoną z drobnych kresek, ich jedność zostaje rozbita, ich czytelność zatarta. To już nie odwzorowanie indywidualnych rysów twarzy, lecz swoiste powidoki - obrazy, które są i jednocześnie nie są portretem"."... Balansuje ona na granicy abstrakcji i figuracji, a istotną rolę odgrywa w nich, podobnie jak we wcześniejszych grafikach artystki, korelacja barwna".