Prelekcja z cyklu Opera? Si!
"Masoni, Żydzi i komuniści "
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Bilety: 15 zł (normalny), 5 zł (ulgowy)
(dla widzów, którzy wykupili bilet na spektakl w dniu prelekcji - wstęp wolny)
Wykonawcy:
Anna Fabrello - sopran
Edyta Piasecka - sopran
Paweł Skałuba - tenor
Piotr Lempa - bas
Liana Krasyun-Korunna - fortepian
Scenariusz i prowadzenie -
Jerzy Snakowski
Nie każda banalna i mdła historia musi oznaczać, że jest to historia operowa. Wiadomo oczywiście, że wiele intryg operowych jest płaskich jak stół, inne tak skomplikowane, że trzeba je rozrysować, by zorientować się, kto na kogo czyha, a w jeszcze innych wszystko byłoby w porządku, gdyby bohaterowie nie nazywaliby się jak tabletki albo maść na schorzenia dermatologiczne (Przykłady? Proszę bardzo - Farasmane, Arsamene, Nitocris, Arbace).
Z pewnością rację mają Ci, którzy uważają, że operowe libretta są przeważnie błahe, z czego to "przeważnie" oznacza jakieś 90%. Ale podczas kolejnej prelekcji z cyklu "Opera? Si!" pokażę, że opera potrafi poruszając też tematy z grupy "kłopotliwych", niemniej całkiem poważanych, pokazując, że gatunek ludzki nosi w sobie pierwiastki podłości. I sama może tez sprawiać kłopoty... Komu? Decydentom, operowym twórcom, wykonawcom i publiczności. Czy operę można zmanipulować? I czym można manipulować nią? W końcu - czy można mówić o tolerancji poprzez pryzmat opery. Będzie więc mowa o "mitycznych symbolach" lub "tematach wywołujących niezdrowe emocje" jak: Żydzi czy komuniści. "Dostanie się" też masonom.
I niech Państwa czujności nie uśpią piękne arie z "Żydówki", "Życia za cara" i "Czarodziejskiego fletu", w wykonaniu Anny Fabrello, Edyty Piaseckiej, Piotra Lempy i Pawła Skałuby. które mają zamydlić Państwu uszy. W niedzielne, majowe popołudnie szykujcie się Państwo na operowy spisek, opinie, które wytrącą Was z mieszczańskiej drzemki, pytania których nie cichlibyście usłyszeć, a tym bardziej na nie odpowiadać. I nie czujcie się bezpiecznie. Opera potrafi być groźna!