stat
Impreza już się odbyła

w każdy piątek (do 29.11), g. 20:00

Gdańsk,
bilety 50 zł
Piotr Sułkowski dyrygent
Katarzyna Oleś–Blacha sopran
Orkiestra Symfoniczna PFB

GIUSEPPE VERDI Nabucco – Uwertura
GIOACCHINO ROSSINI Cyrulik sewilski – aria Rosiny z I aktu „Una voce poco fa…”
GIOACCHINO ROSSINI Cyrulik sewilski – Uwertura
GIACOMO PUCCINI La Boheme – Walc Musette
JACQUES OFFENBACH Opowieści Hoffmanna – aria Olimpii z I aktu „Les oiseaux dans la charmille”
GEORGES BIZET Carmen - Suita I i II (fragmenty)
GIUSEPPE VERDI Rigoletto – aria Gildy z I aktu „Caro nome…“
W.A.MOZART Don Giovanni – Uwertura
JOHANN STRAUSS Zemsta nietoperza – aria Adeli z II aktu „Taki pan jak pan”
JOHANN STRAUSS Annen Polka
GEORGE GERSHWIN Porgy and Bess – kołysanka Klary „Summertime”
JOHANN STRAUSS Feuerfest Polka
LEONARD BERNSTEIN Candide – Aria Kunegundy „Glitter and be gay”
JOHANN STRAUSS Nad Pięknym modrym Dunajem
JACQUES OFFENBACH Perichola - „Aria ze śmiechem”
JOHANN STRAUSS Radecki Marsz


W ostatnim dniu Jarmarku Dominikańskiego AD 2007 zapraszamy na koncert plenerowy w Amfiteatrze nad Motławą. Z amfiteatru na Ołowiance popłyną w niedziele o godz. 20.00 dźwięki najpiękniejszych arii wszechczasów takich mistrzów jak Rossini, Puccini, Bizet, Verdi, Strauss, Offenbach, Gershwin czy Bernstein. W roli solistki wystąpi Katarzyna Oleś-Blacha, znakomity sopran koloraturowy Opery Krakowskiej. Pomimo tylko 6-letniego stażu scenicznego magnetyzuje słuchaczy wielu teatrów europejskich piękną barwa głosy i techniką. Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi Piotr Sułkowski - dyrektor artystyczny i pierwszy dyrygent Opery Krakowskiej, dyrektor muzyczny Opera Wildwood Festival w Little Rock AR (USA), założyciel i dyrektor Orkiestry Kameralnej Forum Sinfonia, pierwszy gościnny dyrygent Signature Symphony Orchestra Tulsa OK (USA).
W przypadku nie sprzyjającej aury zapraszamy do Sali Koncertowej, co zostanie wcześniej zaanonsowane.

KATARZYNA OLEŚ-BLACHA sopran
Sopran koloraturowy – solistka Opery Krakowskiej

W 2001 roku ukończyła Wydział Wokalno – Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie. Od października 2001 r. pracuje jako asystent przy Katedrze Wokalistyki AM w Krakowie. We wrześniu 2006 roku został jej nadany tytuł doktora w dziedzinie sztuk muzycznych – wokalistyka.

Jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów i festiwali. W 1998 roku otrzymała pierwszą nagrodę na VII Międzynarodowym Festiwalu Wokalnym w Powell River w Kanadzie, w kategorii młodych solistów poniżej 25. roku życia. Na VI Międzyuczelnianym Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju (2000) otrzymała wyróżnienie; jest laureatką Nagrody Publiczności na VIII Międzynarodowym Seminarium Wokalnym w Beeskow k. Berlina (1999). Otrzymała Nagrodę Twórczą Miasta Krakowa (2000) oraz III nagrodę i nagrodę publiczności na Kursie Interpretacji Muzyki Włoskiej, prowadzonym przez prof. Ryszarda Karczykowskiego (2000). W sezonie 1999/2000 była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki.

Kunszt wokalny doskonaliła podczas licznych kursów mistrzowskich i interpretacyjnych u tak znamienitych pedagogów i śpiewaków jak Paul Esswood, Anne Raynolds, Lioba Brown, Christian Elssner, Ryszard Karczykowski.

Jest solistką Opery Krakowskiej, gdzie debiutowała w 2001 roku partią Królowej Nocy (Czarodziejski flet – W.A. Mozart). Rolę Królowej artystka wykonywała wielokrotnie w różnych teatrach i realizacjach. Podczas tournées z zespołem agencji „Pro Musica” z Wrocławia pod dyr. Marka Tracza spotkała się z żywiołową reakcją publiczności niemieckiej między innymi w Hannoverze, Monachium, Stuttgarcie, Wolfsburgu i Berlinie. Za kreację Królowej Nocy w realizacji Opery na Zamku w Szczecinie otrzymała nominację do nagrody Bursztynowego Pierścienia dla najlepszego aktora 2003. W tej partii gościła również w spektaklu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Najnowsza realizacja Czarodziejskiego fletu z jej udziałem, to prezentowana publiczności holenderskiej realizacja Opery Nova w Bydgoszczy, której polska premiera miała miejsce podczas XIII Bydgoskiego Festiwalu Operowego w maju 2006 r, natomiast premiera holenderska odbyła się w Eindhoven 6 kwietnia 2006 r.

Kolejne jej role to Małgosia (Jaś i Małgosia – E.Humperdinck), Hanna (Straszny dwór – S.Moniuszko), partia sopranowa w scenicznej realizacji oratorium „Mesjasz” (G.F.Haendel), Adela (Zemsta nietoperza – J. Strauss), Ewa (Hrabina – S.Moniuszko), Amor (Orfeusz i Eurydyka – Ch.W.Gluck), Despina (Cosi fan tutte – W.A.Mozart).

Za szczególnie ważne w dorobku młodej sopranistki należy uznać następujące role: Rosina (Cyrulik sewilski – G.Rossini), Lucia (Gwałt na Lukrecji – B.Britten, Opera Krakowska, polska prapremiera), Gilda (Rigoletto – G.Verdi), Olympia (Opowieści Hoffmanna – J.Offenbach), Sophie („Kawaler srebrnej róży” – R.Strauss) oraz oczywiście Królowa Nocy (Czarodziejski flet – W.A.Mozart).

Ostatnia premiera z jej udziałem to „Ptasznik z Tyrolu” Carla Zellera, spektakl Opery Krakowskiej, w którym kreowała postać Krysi.

Z zespołami Opery Nova w Bydgoszczy, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Teatru Muzycznego w Lublinie, Opery Krakowskiej, a także Agencji „Pro Musica” z Wrocławia oraz „Supierz Artist Management” z Amersfoort odbyła kilka tournées po Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Holandii i Belgii, Francji, goszcząc w tak znakomitych salach jak: Festspiel und Kongresshaus – Bregenz, Theater am Aegi – Hannover, Philharmonie – Berlin, Philharmonie – München, Gewandhaus – Leipzig, Rotterdamse Schouwburg – Rotterdam.

W kręgu zainteresowań artystycznych Katarzyny Oleś – Blacha znajduje się również muzyka oratoryjno – kantatowa oraz kameralna. Dowodem na to są liczne koncerty na terenie kraju i za granicą (m.in. Kraków, Warszawa, Wrocław, Szczecin, Katowice, Stuttgart, Wolfsburg, Innsbruck, Linz, Hannover, Berlin, München, Regensburg, Fulda, Graz, Strasburg, Shang-hai). W 2005 roku dokonała z Polską Orkiestrą Radiową nagrania „Koncertu na sopran i orkiestrę” T.Z.Kasserna, wielokrotnie prezentowanego w programie II Polskiego Radia.

Sopranistka gościła w wielu filharmoniach oraz salach koncertowych wykonując dzieła J.S.Bacha, H.Purcella, G.F.Haendla, W.A.Mozarta, C.Orffa. Na szczególne wyróżnienie zasługują jej interpretacje pieśni F.Schuberta, F.Liszta, R.Straussa, S.Rachmaninowa, K.Szymanowskiego, I.Strawińskiego. O wszechstronności wokalistki świadczy również fakt, iż chętnie wykonuje utwory współczesnych kompozytorów, a także muzykę Gospel i Negro Spiritual.

PIOTR SUŁKOWSKI dyrygent
dyrektor artystyczny i pierwszy dyrygent Opery Krakowskiej, dyrektor muzyczny Opera Wildwood Festival w Little Rock AR (USA), założyciel i dyrektor Orkiestry Kameralnej Forum Sinfonia, pierwszy gościnny dyrygent Signature Symphony Orchestra Tulsa OK (USA).

Od początku swej artystycznej działalności zaliczany przez krytykę do grona wybijających się talentów dyrygenckich. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie najpierw na Wydziale Wychowania Muzycznego (1993), później dyrygentury (1996) w klasie prof. Jerzego Katlewicza. Podczas studiów doskonalił swoje umiejętności jako stypendysta Internationale Bachakademie na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Helmutha Rillinga i Johna Eliota Gardinera w Niemczech, a także w USA, jako stypendysta Oregon Bach Festival.

Już w czasie studiów aktywnie uczestniczył w życiu muzycznym miasta Krakowa współtworząc festiwal „Forum Młodych Kompozytorów” oraz zakładając orkiestrę kameralną „Sinfonietta” (obecnie Forum Sinfonia). Wraz z orkiestrą zdobył wówczas prestiżową I nagrodę „za najlepsze wykonanie” utworów, przyznawaną przez kapitułę dziennikarzy i krytyków muzycznych. Odbył z tym zespołem liczne tournee zarówno w kraju jak i zagranicą (m.in. USA, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Hiszpania, Belgia) i nadal kontynuuje aktywną działalność koncertową. W uznaniu sukcesów otrzymał Stypendium Twórcze Prezydenta Miasta Krakowa. Współpracuje z wieloma orkiestrami a także zajmuje się pracą dydaktyczną. Od 1993 roku prowadzi chór i orkiestrę Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. F. Chopina w Krakowie, z którą co roku odbywa tournee do Francji, gdzie realizuje programy edukacyjne dla francuskiej młodzieży.

Miłośnik i propagator muzyki Wojciecha Kilara wykonał wraz z licealną orkiestrą i chórem wiele jego dzieł, wśród których na szczególną uwagę zasługuje wykonanie „Missa pro pace” w Katedrze Berlińskiej z okazji 65 rocznicy wybuchu II wojny światowej w roku przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004r.
Jako dyrektor artystyczny Opery Krakowskiej rozpoczął stałą współpracę Opery Krakowskiej z Akademią Muzyczną w Krakowie realizując w sezonie 2006/2007 dwie pełne produkcje operowe: „Orfeusz i Eurydyka” Glucka i „Dydona i Eneasz” Purclla. Pomysłodawca letnich koncertów Opery Krakowskiej w zabytkowym XIII wiecznym Barbakanie.
Wraz z zespołem Opery Krakowskiej wykonał światowe prawykonanie oratorium krakowskiego kompozytora D. Reguckiego „Cracovia est” będącego kulminacją obchodów Jubileuszu 750-lecia Lokacji Miasta Krakowa. W listopadzie 2007 podczas Festiwalu Muzyki Polskiej, w ramach obchodów Roku Szymanowskiego we współpracy z PWM dokona światowego prawykonania nieznanej operetki K. Szymanowskiego „Loteria na mężów”.

Posiada w swoim repertuarze bardzo bogaty zbiór utworów symfonicznych, od wczesnego baroku do utworów współczesnych oraz około 30 oper i baletów. Jeszcze jako asystent współpracował przy realizacji opery „Montecchi e Capuleti” z Richardem Bonynge. Zrealizowany przez P. Sułkowskiego w 2004 r. w Krakowie „Gwałt na Lukrecji” został uznany na Bydgoskim Festiwalu Operowym za najlepszy spektakl roku. Współtwórca Krakowskiej Opery Kameralnej, z którą zrealizował kilka produkcji. Honorowy członek jury XII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Ady Sari w Nowym Sączu.

W 2007 r. został zaproszony do prowadzenia dyrygenckich letnich kursów mistrzowskich organizowanych przez Konserwatorium Krakowskie im. W. Lutosławskiego. Współorganizator i manager Międzynarodowego Konkursu Dziecięcych Zespołów Kameralnych „Wiosna Młodych Kameralistów” odbywającego się od 2001 roku w Krakowie.

Bilety w cenie: Normalny - 30 zł Ulgowy - 20 zł wejściówka - 10 zł

Zapraszamy również na przeciwległy brzeg Motławy - na Plac Rakowy, gdzie dowolnie i bezpłatnie można wybrać miejsce, aby wysłuchać koncertu.
W przypadku niekorzystnej pogody zapraszamy do Sali Koncertowej PFB.


Filharmonia Bałtycka uruchomiła system sprzedaży i rezerwacji biletów bezpośrednio przez internet.
Bilet na dowolny koncert można zarezerwować i wykupić w internecie.
Bilet można wydrukować na dowolnej drukarce. Po zakończeniu transakcji, bilet zostanie przesłany na wcześniej wskazany adres e-mail.
Aby skorzystać z nowoczesnego i dogodnego systemu zapraszamy do działu bilety.

więcej informacji: Dział Obsługi Widza, tel. 58/320-62-52 kasy biletowe: 58/320-62-62