stat
Impreza już się odbyła

Oprowadzanie w języku angielskim po wystawie Nicolae Grigorescu. Malarz rumuńskiego etosu

Nicolae Grigorescu (1838-1907) jest powszechnie uznawany za narodowego malarza Rumunii. Dzięki studiom w Paryżu i przynależności do nowatorskiej szkoły w Barbizon, stał się artystą, który w największej mierze wprowadził rumuńskie malarstwo na drogę nowoczesności. Artysta spędził we Francji, z przerwami, blisko trzydzieści lat. Powróciwszy ostatecznie do Rumunii po roku 1890, przywiózł ze sobą cały nowy artystyczny świat, wypełniony tematami i problemami, obecnymi w ówczesnej sztuce francuskiej.

7 grudnia 2024 - 9 marca 2025, g. 10:00 - 17:00

Gdańsk,
bilety 20 zł
ulgowy 12 zł

14 grudnia 2024 - 30 września 2025, g. 10:00 - 17:00

bilety 15 zł
ulgowy 8 zł
Atmosfera panująca wśród artystów skupionych wokół szkoły z Barbizon zrodziła u Grigorescu zainteresowanie pejzażem, a także życiem zwykłych ludzi, a więc problematyką znamienną dla dwóch czołowych nurtów sztuki francuskiej i europejskiej w drugiej połowie XIX wieku - realizmu i impresjonizmu.

W drugiej połowie XIX wieku Rumuni, jak pozostałe narody europejskie, przechodzili proces utrwalania narodowej tożsamości, a ważną rolę odegrali w nim ludzie kultury. Narodową odrębność odnajdywano w świecie wsi - w ludowej twórczości, tradycjach, strojach i chłopskiej duchowości. Tendencja ta ujawnia się również w twórczości Grigorescu. Jego współcześni odnosili się do niej z entuzjazmem, odnajdując w tych obrazach nie tylko odwzorowanie rumuńskiej wsi i duchowości narodu, ale także wyraz rozleglejszych aspiracji.

Prezentowane na ekspozycji prace ukazują Nicola Grigorescu jako piewcę narodowego etosu, co w jego twórczości cenili zarówno współcześni rumuńskiego malarza, jak i późniejsze pokolenia. Krytycy zarzucali niekiedy artyście, że przedstawia jedynie piękną stronę życia na wsi, unikając jakichkolwiek odniesień do realnych problemów społecznych. Malarz jednak świadomie ukazywał te motywy, w których jego rodacy mogli dojrzeć istotę narodowego ducha. Stąd w jego twórczości wyobrażenia bujnej natury, piękna chłopskich strojów i wiejskich scen, współbrzmiących ze zbiorową świadomością rumuńskiego narodu. 

Grigorescu zyskał w Rumunii miano malarza narodowego, zajmując ważne miejsce także w powszechnej historii sztuki, nie tylko wszakże dzięki ludowej tematyce, ale również w wyniku uznania jego wyjątkowego talentu i biegłości, które wyniosły go na artystyczne wyżyny. 

INFORMACJE PRAKTYCZNE: 
- kiedy: 19.10.2024 (sobota)
- czas: godz. 13:00-14:00
- miejsce: Oddział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku (Pałac Opatów), ul. Cystersów 18, Gdańsk Oliwa
- prowadzenie: Sara Rokicka
- koszt: bilet wstępu na wystawę 
- nie obowiązują zapisy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach zadania: Wystawa czasowa Nicolae Grigorescu

Guided tour in English of the exhibition Nicolae Grigorescu: Painter of the Romanian Ethos

Nicolae Grigorescu (1838-1907) is considered to be the national painter of Romania. Through studying art in Paris and adhering to the Barbizon art movement, he became the artist who, to the highest degree, brought the modernity in the Romanian painting.

Returning definitively to Romania after 1890, Nicolae Grigorescu brought with him an artistic universe populated with the themes practiced in France where, starting from 1861, he spent intermittently almost 30 years.

The atmosphere among Barbizon artists sparked Grigorescus interest in the landscape and in the life of simple people, which also constituted the foundation for two artistic currents of French origin in the second half of the 19th century: Impressionism and Realism.

In the spirit of the Barbizon painters, the landscape was to be approached on the ground, in nature and not in the workshop - as the Academic painters did, giving it a rigid, artificial grandeur. Impressionists added the subjective vision of the motif, this subjectivity then becoming essential in the constitution of originality, a defining element of artistic value. The Realist current privileged paintings of social character, bringing to the fore themes of a daily life in which the peasantry or the proletariat occupied the first place.

Grigorescu used to paint outdoors, in France, then in Romania, on small, easily transportable canvases, capturing the dynamics of nature and the flashing character of light.

Although it was animated by a modernizing effort, Grigorescus homeland, called the Kingdom of Romania since 1881, was still a predominantly rural country, agricultural activities being the main occupation of over 90% of the active population.

Like other European nations in the second half of the 19th century, Romania was going through the stage of national consolidation: people of culture were involved in identifying national specificity, to which the expressions of the rural world were predominantly associated, whether by the folklore creation and traditions, by the image of the peasant costumes or by their spirituality.

Thus, the painting that Grigorescu practiced reflects this trend. His contemporaries enthusiastically adhered to what seemed not only an image of the Romanian village and of the national spirit but also a projection of aspirations to what these should be.

The evaluation of his artistic heritage selected this time the works associated with the expression of a national ethos that both contemporaries and the following generations noticed and appreciated.

Although he was sometimes criticised for painting only the beautiful part of life in the countryside while lacking all reference to social problems, Grigorescus choice is motivated by the identification of themes in which his compatriots found the essence of the national spirit, expressed in the rendering the generous nature, the beauty of the peasant costumes and the countryside scenes resonating with the collective consciousness of the Romanian people.

His designation as a national painter is not only related to these themes that won him a place as an artist in the history of Romanian and universal art, but also to the recognition of the talent and craftsmanship that reached a peak through him. 

PRACTICAL INFORMATION:
- When: October 19, 2024 (Saturday)
- Time: 1:00 PM - 2:00 PM
- Location: Department of Modern Art, National Museum in Gdańsk (Abbots Palace), ul. Cystersów 18, Gdańsk Oliwa
- Guide: Sara Rokicka
- Cost: Exhibition admission ticket
- No registration required

Co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage of the Republic of Poland under the project: Nicolae Grigorescu temporary exhibition