Oratorium "Requiem Piaśnickie" - epos regionalny w hołdzie pomordowanym w Lasach Piaśnickich w 1939 r.
Muzyka i kierownictwo muzyczne -
Andrzej NanowskiPomysł, scenariusz i reżyseria -
Dariusz S. Wójcikmuzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Utwór nominowany był do Pomorskiej Nagrody Artystycznej w kategorii "muzyka" /Andrzej Nanowski / i "kultura regionalna" /Dariusz S. Wójcik/.
Prawykonanie "Requiem Piaśnickiego" odbyła się 1 grudnia 2001 r. w Kościele p.w. Chrystusa Króla w Wejherowie gdzie znajduje się kaplica poświęcona męczennikom Piaśnicy. Jako pomnik wiary i miłości ludzi do Ojczyzny, którzy oddali życie w Piaśnicy, kościół ten stał się Sanktuarium Męczeństwa.
11 listopada (wtorek) 2014 r., godz. 19:00Kościół p.w. św. Jadwigi Śląskiej,
Gdańsk - Nowy Port, ul. Ks. Mariana Góreckiego 18
wykonawcy:
Magdalena Nanowska - sopran
Beata Koska - mezzosopran
Jacek Szymański - tenor
Dariusz S. Wójcik - bas / narracja / recytacja
Andrzej Nanowski - organy
Elżbieta Grot - słowo wprowadzające
"Z pokolenia niech głos nasz idzie w pokolenie:
O pamięć, nie o zemstę proszą nasze cienie!
Los nas dla was przestrogą ma być - nie legendą.
Jeśli ludzie zamilkną, głazy wołać będą".Franciszek Fenikowski
Piaśnica była sprawą polityczną. Zginął tam m. in. kwiat przedwojennej inteligencji Kaszubsko - Pomorskiej, dlatego też, przy preferowaniu przez socjalistyczne państwo modelu społeczeństwa robotniczo-chłopskiego, mówienie o Piaśnicy było niemile widziane. Po okresie przełomu roku 89 nekropolia piaśnicka doczekała się swojej literatury, filmów dokumentalnych, pomnika, ma błogosławionych wyniesionych na ołtarze jak siostra Alicja Kotowska, wreszcie w 2001 r. stworzony został wyjątkowy utwór muzyczny "Requiem Piaśnickie". Szybko stał się on eposem regionalnym, poruszającym dokumentem muzycznym, artystycznym dopełnieniem obrazu krwawych dni jesieni 1939 roku, który poruszył mieszkańców Kaszub.
Kolejnym krokiem w odkrywaniu prawdy o tamtych czasach jest powstanie słuchowiska radiowego "Piaśnica przeklęty las" zrealizowanego w studio Radia Gdańsk.
Scenariusz słuchowiska, na podstawie "Oratorium "Requiem Piaśnickie" Dariusz S. Wójcika napisał młody gdyński poeta Szymon Wróblewski.
Słuchowisko prezentowane było na Ogólnopolskim Festiwalu "Dwa Teatry" w Sopocie i otrzymało wyróżnienie za muzykę autorstwa Andrzeja Nanowskiego.
Znana gdańska dziennikarka muzyczna Stanisława Grażyńska (Radio Gdańsk) recenzując płytę CD "Requiem Piaśnickie" wydaną w 2002 roku nakładem sopockiej firmy fonograficznej "SOLITON" napisała:
...Utwór upamiętnia tragiczne wydarzenia z 11 listopada 1939 roku kiedy naziści rozstrzelali siostrę Alicję Kotowską wraz z żydowskimi dziećmi.
Warstwę literacką opracował Dariusz Wójcik w oparciu o poezję autorów z Pomorza m.in. fragmenty tekstów Jerzego Sampa, Franciszka Fenikowskiego, Jana Piepki.
Oratorium składa się z 7 części: Internowanie, Przed egzekucją, Siostra Alicja Kotowska, Więzienie, Egzekucja i Piaśnica.
Andrzej Nanowski skomponował Requiem na organy i czterech solistów...
Wokaliści stanęli przed trudnym zadaniem, gdyż nie tylko śpiewają ale i recytują... Kompozytor bardzo pięknie połączył teksty świeckie z muzyką religijną. Melodia wstępu Requiem aeternam w dalszym przebiegu powtarza się. Andrzej Nanowski potrafił z połączenia organów z poszczególnymi głosami stworzyć zaskakujące płaszczyzny brzmieniowe. Instrument nie tylko towarzyszy wokalistom, ale też współtworzy dramatyczny nastrój.
Requiem Piaśnickiego słucha się niemal jak muzycznego dokumentu. Zastosowanie wielu efektów pozamuzycznych, ilustrujących wstrząsające wydarzenia. Słuchacz zostaje przeniesiony w czasie i wciągnięty w mroczny klimat tragedii, okropności wojny od pierwszych taktów.. Pięciu zaledwie wykonawców wnosi potężny ładunek dramatyczny, jak również oddaje koloryt liryki, modlitwy, refleksji. Nie sposób przejść obok tego utworu obojętnie. Jest on też artystycznym upamiętnieniem miejsca martyrologii...
Wieszcz narodowy Adam Mickiewicz napisał "Pamięć o zmarłych odradza żywych".
Z tych słów wypływa główny i najważniejszy cel realizacji tego zadania, czyli kontynuacja szlachetniej misji Teatru Otwartego polegającej na dalszym zaangażowaniu się w szerzenie prawdy o piaśnickiej nekropolii, świątyni konsekrowanej krwią 12 tysięcy istnień ludzkich.
DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MIASTA GDAŃSKA
MECENAT:
Fundacja Stefczyka
PARTNERZY:
Miasto Gdańsk
Parafia p.w. św. Jadwigi Królowej w Gdańsku - Nowy Port