Koncert ma charakter szczególny, będzie wykonywany na kopiach instrumentów dawnych. Oratorium Na Boże Narodzenie jest wykonywane niezwykle rzadko, a tym bardziej na tego typu instrumentarium.
wystąpi:Cappella Gedanensis - pod dyrekcją Paul'a Esswooda'a
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
soliści:Hanna Kwiatkowska - sopran
Mirosław Małecki - alt
Karol Kozłowski - tenor
Artur Janda - bas
Informacja o twórcach:Paul Esswood - pochodzi z Wielkiej Brytanii. Jest jednym z wiodących światowych kontratenorów. Pracował w teatrach operowych na terenie Europy i Ameryki. Był też pierwszym kontratenorem, który wystąpił w mediolańskiej La Scali. Brał udział w historycznym wystawieniu cyklu Monteverdiego w operze w Zurychu pod kierunkiem Harnoncourta i Ponnelle. W operze w Kolonii wykonywał partię Oberona w tamtejszej inscenizacji "Snu nocy letniej" Brittena. W tytułowych handlowskich rolach występował zaś w "Admeto" na festiwalu Handla w Karlsruhe oraz w "Riccardo Primo" w Royal Opera House, Covent Garden podczas festiwalu English Bach.
Jako śpiewak koncertowy i recitalowy, Paul Esswood pracuje w najważniejszych światowych centrach muzycznych: Londynie, Edynburgu, Berlinie, Frankfurcie, Paryżu, Wiedniu, Amsterdamie, Sztokholmie, Nowym Jorku, Waszyngtonie, Los Angeles oraz występuje na prestiżowych festiwalach takich jak: Salzburg, Graz, Aix-en-Provence, Three Choirs i na Londyńskich Koncertach Promenadowych.
Jego repertuar jest bardzo obszerny - zawiera główne dzieła Bacha, Handla, Purcella, Monteverdiego, Mozarta, Haydna, Schuberta i Schumanna, jak i kompozytorów współczesnych, np. Alfreda Schnittkego "Faust Canatata" (światowa premiera w Wiedniu) i II Symfonia "św. Florian" (światowa premiera w Londynie) oraz Krzysztofa Pendereckiego "Magnificat" i "Raj utracony".
Paul Esswood uczestniczył w ponad stu pięćdziesięciu nagraniach płytowych, w tym oper Monteverdiego, utworów Bacha: "Pasja wg. św. Mateusza", "Oratorium bożonarodzeniowe", "Magnificat".
Paul Esswood jest profesorem wokalnej interpretacji barokowej w Royal Academy of Music, udziela też kursów mistrzowskich na całym świecie. Jest gościnnym profesorem interpretacji wokalnej w gdańskiej Akademii Muzycznej. Jest honorowym członkiem Royal Academy of Music (Królewskiej Akademii Muzycznej), a w 1992 otrzymał niemiecką nagrodę im. Handla.
Regularnie występuje z męskim zespołem wokalnym Pro Cantione Antiqua (którego jest członkiem i założycielem), jak i z zespołem The Musicke Companye. Często współpracuje z klawesynistką Helen Rogers i światowej sławy lutnistą Jungenem Hubscherem.
Wykorzystując swoje znaczne doświadczenie na polu barokowej wokalistyki, Paul Esswood rozpoczął też karierę jako dyrygent. W Anglii prowadził wykonania oper Purcella "The Fairy Queen", "Król Artur" i "Dydona i Eneasz", oratoria Handla "Mesjasz" i "Jephta", Mszę h-moll Bacha oraz Requiem Mozarta. W Rosji dyrygował barokową orkiestrą Pratum Integrum na pierwszym Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w Petersburgu w inscenizacji "Dydony i Eneasza" Purcella prezentowanej w teatrze Hermitage. Kierował też wykonaniem "Water Music" Handla na międzynarodowym festiwalu muzycznym "Antiquarium" w Moskwie. Dyrygował współczesną premierą opery Francesco Cavalli "Pompeo Magno" w 2002. Projekt ten otrzymał nagrodę im. Ivana Lukacica. W 2003 występował z męskim zespołem Pro Cantione Antiqua oraz dał recital Vivaldiego i Scarlattiego z orkiestrą Zagreb Soloists. W 2009 - razem z polską sopranistką Jolantą Kowalską - występował z recitalami włoskich i angielskich pieśni barokowych.
Paul Esswood osiągnął znaczne sukcesy na terenie Polski swoją działalnością dyrygencką i nauczycielską. W Krakowie dyrygował m. in. zespołem Capella Cracoviensis w wykonaniu "The Fairy Queen" Purcella, "Glorii" Vivaldiego i Handla "Izraela w Egipcie", "Glorii" i "Dixit Dominus". W 2011 dyrygował scenicznymi inscenizacjami "The Fairy Queen" Purcella, która była też prezentowana w bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego. Natomiast w 2013 kierował scenicznymi wykonaniami "Rodelindy" Handla, która była też wystawiana w operze Nova w Bydgoszczy.
W Bydgoszczy kierował zespołem Capella Bydgostiensis w różnych programach, m.in. "Mesjasza" Handla i fragmenty jego oratoriów i oper - w tym wykonania Zamku Królewskim i Filharmonii Warszawskiej. Dla Akademii Muzycznej dyrygował Purcella "Dydonę i Eneasza" oraz "Mesjasza" Handla.
Jako gościnny profesor barokowej muzyki wokalnej w gdańskiej Akademii Muzycznej, dyrygował "Pasją wg. św. Mateusza" Bacha w 2009, a w 2010 "Magnificatem" Bacha i "Stabat Mater" Pergolesiego. W 2009 kierował operą Handla "Giulio Cesare" w Teatrze Wielkim w Łodzi - w projekcie będącym kooperacją pomiędzy Teatrem Wielkim i Akademią Muzyczną w Łodzi. W 2012 dyrygował łódzkim Chórem i Orkiestrą Akademicką w tamtejszej filharmonii w wykonaniu Wielkiej mszy c-moll Mozarta.
Od 2008 Paul Esswood jest głównym dyrygentem Polskiej Orkiestry XVIII w. i prowadził ich w koncertach chóralnej muzyki sakralnej kompozytorów takich jak: Mielczewski, Stachowicz, Ivancic, Biber and J.Engel. W 2012 dyrygował orkiestrą w Giżycku w wykonaniu utworów Handla "Water Music" (Muzyka na wodzie) i "Music for the Royal Fireworks" (Muzyka ogni sztucznych).
Cappella Gedanensis - twórcą i założycielem Cappelli Gedanensis jest prof. dr Alina Kowalska-Pińczak, pedagog, wokalista i była dziekan Wydziału Teorii i Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jest laureatką licznych nagród i odznaczeń m.in. Ministra Kultury i Sztuki, Prezydenta Miasta Gdańska, za całokształt twórczości uzyskała Pomorską Nagrodę Artystyczną - 2000, Medal Edukacji Narodowej - 2002, Zasłużony Kulturze - Gloria Artis - 2007. Otrzymała także tytuł Radiowej Osobowości Roku - 2005 i Kobiety Sukcesu - 2008 w plebiscycie czytelników tygodnika "Twój Wieczór". Jest autorką licznych publikacji naukowych z dziedziny kształcenia słuchu, pedagogiki specjalnej i wokalistyki.
W dorobku repertuarowym zespołu znajdują się dzieła gdańskich kompozytorów - F. de Rivulo, P. Sieferta, C. Fórstera, C. Bűthnera, Ch. Wernera, N. Zangiusa, J.V. Medera, T.A. Volckmara, M.D. Freislicha, J.B.Ch. Freislicha oraz utwory J.Th. Roemhildta. Poza repertuarem gdańskim zespół wykonuje również wielkie dzieła oratoryjno - kantatowe - G.F. Händla, J.S. Bacha, A. Vivaldiego, G.B. Pergolesiego, W.A.Mozarta, F. Schuberta, J. Hydna. Część tego bogatego dorobku artystycznego została wydana na płytach analogowych i kompaktowych - 34 CD.
Zespół ma w swym dorobku dwie Platynowe Płyty - Antoniego Vivaldiego, Pory roku - 2000 oraz kolędy Nowy Rok u Ojca Świętego - 2002.
Płyta L. Boccheriniego, Stabat Mater z udziałem A. Tomaszewskiej została nominowana do NAGRODY FRYDERYK 2008.
Cappella koncertowała niemal na całym świecie - w USA, Chinach, Izraelu oraz większości państw europejskich. Uczestniczyła w licznych festiwalach międzynarodowych, m.in. zespół wziął udział w - Festiwalu Radiowym WDR w Herne i Schwabisch Gmünd (Spalt, Niemcy), Festiwalu Muzyki Sakralnej w Abu Gosh (Izrael) Wratislavia Cantans, Festiwalu Muzyki Dawnej (Bruksela), Festiwalu Muzyki Barokowej (Niemcy, Litwa, Polska), Royal Music Festiwal (Sztokholm), Festiwalu Chóralnym (Brema).
Zespół obok działalności koncertowej i nagraniowej zrealizował także widowiska poetycko-muzyczne "Kantata na urodziny Króla Augusta III" wspólnie z Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiuro oraz spektakle "Katharsis", "Solidarni z historią i tradycją", "Znaki czasu" w reżyserii Wiesława Janasza.
Zespół otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. srebrny medal Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Zasłużony Kulturze Gloria Artis", Medal św. Wojciecha Rady Miasta Gdańska, nagrodę św. Brata Alberta, tytuł "Solidna Firma". Cappella Gedanensis jest zwycięzcą plebiscytu Czytelników Gazety Wyborczej Trójmiasto "Sztorm Roku" w kategorii: muzyka klasyczna.
-------------------
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.