Zapraszamy na ostatnią odsłonę cyklu czytań w tym roku. Spotkania performatywne przy Długiej 35 w Gdańsku to próba znalezienia nowego formatu prezentacji literackiej.
Lektura prywatna pozostaje najbardziej oswojoną konwencją spotkania z zapisaną opowieścią, ale to publiczna prezentacja tekstu tworzy sytuację społeczną, która pozwala doświadczyć go inaczej. Charakter tej odmienności trudno zdefiniować. Stąpamy po granicy tego, co prywatne, i tego, co wspólne.
Materiał do naszych spotkań wybieramy przekornie. Tym razem sięgniemy po współczesną prozę, a punktem wyjścia czytania będzie najnowsza powieść
Izabeli Morskiej pt. Trojka.
Reżyseria:
Aleksandra JakubczakScenografia:
Elżbieta SzurpickaDramaturgia:
Krystyna BednarekAktorki:
Maria Maj, Agata WoźnickaZ koncepcji reżyserskiej:Jeśli chcesz mieć romans z osiemdziesięciolatką, to pewne rzeczy trzeba wcześniej uzgodnić: zrezygnować z niezapowiedzianych gestów, spontanicznych, nieokiełznanych działań. Rozbieranie wymaga czasu, ona nie wyśliźnie się z ciuchów. Jeśli chodzi o miejsce akcji niespodzianki wykluczone: bez zlewu, bez parapetu, bez osuwania się po ścianie. Łóżko. Bokiem. Czy bardzo jest krucha? Czy przyjmie na siebie ciężar twojego ciała?
Jeśli chcesz mieć romans z niewyoutowaną ikoną słoweńskiej kultury, to pewne rzeczy trzeba z góry zaakceptować: rezygnację ze wspólnych wizyt u przyjaciół, publicznego, czułego okazywania uczuć. Kiedyś były inne czasy, a starych nawyków trudno się oduczyć.
Ona mówi: jesteś domem. I znaczy to: istniejesz dla mnie tylko w domu. Długo tak wytrzymasz?
Jeśli chcesz mieć ten romans, to musisz troszkę się wymazać. Ze swojej ulotnej, uchodźczej osoby troszkę jeszcze wytrzeć, rozetrzeć, rozcieńczyć.
Gdyby to życie w jakikolwiek sposób należało do ciebie, to nie wychodziłabyś od niej na mróz, żeby czekać na taksówkę. Nie co wieczór". Jak we współczesnej polskiej prozie emancypują się wątki lesbijskie i co zmieniło się na tym polu od lat 90.? Proza Izabeli Morskiej skupia w sobie te procesy jak w soczewce. Gdzie przebiega granica tabu kobiecej bliskości i intelektualnej fascynacji, dla której barierą nie jest różnica wieku? Ośmiornica to opowieść o głębokiej i wymykającej się schematom relacji dwóch dojrzałych kobiet - między autorytetem, symboliczną władzą a pochłaniającą cielesnością.