stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

7 grudnia 2024 - 28 lutego 2025

Gdańsk,
Wstęp wolny
Konkurs o Nagrodę im. Daniela Chodowieckiego jest przedsięwzięciem artystycznym adresowanym do polskich twórców grafiki i rysunku, wybieranych przez krytyków sztuki i profesorów akademickich. Do udziału w tegorocznej VI edycji Konkursu zaproszeni zostali: Elżbieta Banecka, Agnieszka Cieślińska-Kawecka, Mateusz Dąbrowski, Małgorzata Dmitruk, Agnieszka Gewartowska, Piotr Gojowy, Grzegorz Keczmerski, Marta Lech, Adam Romaniuk, Anna Sadowska, Rafał Strent, Jacek Strzelecki, Krzysztof Szymanowicz, Tomasz Tobolewski i Marek Wrzesiński. Laureatką Nagrody im. Daniela Chodowieckiego 2006 została Małgorzata Dmitruk. Po raz pierwszy w historii Konkursu przyznano stypendium, którego zdobywcą jest Mateusz Dąbrowski.

Nagrodę przyznaje międzynarodowe jury, w skład którego wchodzą znaczące postaci życia kulturalnego Niemiec i Polski. Fundatorem Nagrody im. Daniela Chodowieckiego jest powołana w 1992 roku przez Güntera Grassa Fundacja im. Daniela Chodowieckiego z siedzibą w Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie. Celem Fundacji jest pielęgnowanie współpracy artystycznej pomiędzy twórcami z Polski i Niemiec. Za patrona przyjęto postać Daniela Chodowieckiego, znanego zwłaszcza w Gdańsku i Berlinie rysownika i grafika, żyjącego w latach 1726 – 1801. Zasłynął nie tylko jako rysownik, ale też jako ważna postać Oświecenia, działająca na pograniczach tradycji i kultur kilku narodów. Podczas swych licznych podróży, wykonywał wiele szkiców, będących doskonałą i wierną kroniką osiemnastowiecznej obyczajowości. Daniel Chodowiecki jest pozytywnym przykładem budowania wartości uniwersalnych na gruncie wielokulturowym oraz tworzenia wzorów przyjaznego obcowania i współpracy, a nawet wzajemnej inspiracji twórczej ludzi o różnych rodowodach. Jak pisze w katalogu wystawy Magdalena Olszewska:
„Kiedy przyjrzymy się jego działalności na polu reformy wyższego szkolnictwa artystycznego, zobaczymy, że Daniel Chodowiecki jako dyrektor Akademii Sztuk w Berlinie dokonał przeprowadzenia gruntownej reformy Akademii w duchu Oświecenia. Pod jego rządami Akademia podniesiona została do rangi stowarzyszenia artystycznego, które miało skupiać i wykorzystywać swoje wysokie kompetencje artystyczne w służbie sztuki i dla kształtowania gustów pruskiej społeczności. W nowym statucie uczelni z roku 1790 Chodowiecki pisał: <>
Jakże bliska wydaje się być ta idea opowiadaniu Grassa: Spotkanie w Telgte, w którym tytułowe spotkanie, odbywa się małej westfalskiej mieścinie, w XVII wieku, u schyłku wojny trzydziestoletniej. Do Telgte zjeżdża kilku poetów niemieckiego baroku, żeby apelować o pokój i ład moralny, żeby przywrócić w słowie pisanym piękno i refleksję, których wydaje się brakować w świecie pełnym zniszczeń i okrucieństwa.
Grass udowadnia, że piękno i refleksja są temu światu niezbędnie potrzebne, że w świecie – czy to minionym czy obecnym - artyści pragną dążyć do doskonałości.

Właśnie dlatego nie dziwi fakt, iż Chodowiecki – gdańszczanin, artysta-grafik, a także reformator pruskiej Akademii Sztuk – jest idealnym patronem powstałej z inspiracji Güntera Grassa Fundacji, jak i nagrody konkursowej przez nią fundowanej (...). Tegoroczna edycja konkursu otwiera przed nami ogromną rozpiętość światów ewokowanych przez artystów. Różnorodność tematyczna poparta jest różnorodnymi propozycjami formalnymi, dzięki odmiennym środkom wyrazu czy też poprzez stosowaniu technik, bliskich klasycznemu warsztatowi graficznemu lub realizacjami zupełnie od nich dalekimi”.


Wystawę i towarzyszący jej obszerny katalog w językach polskim i niemieckim zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Kuratorzy konkursu: Magdalena Hniedziewicz, Anna Strycharska i Maria Targońska.
Kurator wystawy: Gabriela Kurowska