stat
Impreza już się odbyła

Otwarty Kurort Kultury: Miejskie Opowieści - Urban Tales

Wydarzenie w ramach

24 października - 2 grudnia 2024

Wstęp wolny

24 maja 2024 - 1 lutego 2025, g. 10:00

Wstęp wolny
Artyści biorący udział w projekcie: Angelika Fojtuch | Good Girl Killer [Magda Jędra + Anna Steller] | Michał Jacaszek | Alicja Karska | Kasia Krakowiak | Duo LDEO | Loco Star | Patrycja Orzechowska | Dominika Skutnik | Krzysztof Topolski aka Arszyn | Aleksandra Went | Paul Wirkus | Ania Witkowska | Joanna Zastróżna | Ula Zerek | Konrad Ziętara

WYSTAWA: ul. Haffnera
Wernisaż:
18.07 | poniedziałek | przy Bookarni na ul. Haffnera 7/9
godz. 14.00 otwarcie części dziennej
godz. 21.00 otwarcie części nocnej

Wystawa otwarta codziennie od 18.07 do 24.07:
godz. 14.00-20.00 część dzienna
godz. 21.00-23.00 część nocna

Crossactions: Urban Tales to wystawa site specific, wykorzystująca zastaną infrastrukturę miejską do stworzenia artystycznych obiektów. Tematem przewodnim wydarzenia jest hasło Urban Tales czyli Miejskie Opowieści, które budują złożone mikroświaty i jako nośniki historii z czasem powstaje z nich lokalna, niesamowita tożsamość. Ten proces konstruowania-opowiadania chcemy pokazać jako twórczą inspirację dla artystów z różnych dziedzin sztuki. W projekcie udział biorą uznani artyści młodego pokolenia: Alicja Karska i Aleksandra Went, Kasia Krakowiak, Patrycja Orzechowska, Dominika Skutnik, Ania Witkowska, Joanna Zastróżna, Michał Jacaszek, Konrad Ziętara, Duo LDEO, którzy realizując prace z nurtu "site specific", mogą w mocno subiektywny sposób oddać napięcia pomiędzy lokalnym-uniwersalnym, moim-innym, ukrytym-jawnym, pomiędzy historią miejsca a historią, która dopiero zostanie napisana, która tworzy się na naszych oczach bez ograniczeń formalnych. Efekt wielorakości, różnorodności i multiplikacji jest jednym z elementarnych założeń projektu, który przekłada to, co miejskie, lokalne, oswojone, czasami zapomniane i ukryte na uniwersalny język sztuki. Pragniemy, aby artyści odnieśli się do historycznego charakteru wybranych lokalizacji, stworzyli nowe konteksty dla istniejących opowieści, a także sami spróbowali wykreować współczesną, miejską legendę/opowieść, która wybrzmi dzięki zastosowaniu cyfrowych, jak i analogowych technik i technologii. Rozłożona na kilka lokalizacji wystawa wykorzysta różne formy artystyczne i powiązane z nimi działania [instalacje przestrzenne i multimedialne, interwencje architektoniczne, performance, mini koncerty, obiekty specjalne, działania video-artowe]. Część z nich będzie miała charakter krótkotrwały, efemeryczny i ukryty, skłaniając odbiorców projektu do twórczej interakcji i zabawy wieloznacznym językiem sztuki.

Uzupełnieniem tej niezwykłej wystawy będzie seria działań performatywnych i bezpośrednich ingerencji artystycznych w przestrzeń - teatralnych, tanecznych i muzycznych, dla których naturalną scenografią będą zaaranżowane przestrzenie i "wpisane" w nie historie. Do stworzenia dodatkowego programu weekendowych akcji specjalnych zaprosiliśmy m.in. artystów muzycznych z nietypowymi występami na żywo: Michała Jacaszka, zespół Loco Star i Krzysztofa Topolskiego aka Arszyna ze specjalnie przygotowaną instalacją dźwiękową dla Baru Mlecznego Bursztynowego oraz artystów zajmujących się szeroko pojętym performancem i teatrem: Angelikę Fojtuch, Ulę Zerek i grupę Good Girl Killer w składzie: Magdalena Jędra i Anna Steller.

Projekt jest finansowany ze środków Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011 "UWAGA NA KULTURĘ!"

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!

OPISY PROJEKTÓW + ARTYŚCI:

W wystawie Crossactions udział biorą:
Michał Jacaszek | Alicja Karska | Kasia Krakowiak | Patrycja Orzechowska | Dominika Skutnik | Aleksandra Went | Ania Witkowska | Joanna Zastróżna | Konrad Ziętara

DECORUM
Interwencja architektoniczna
ul. Haffnera 24 | boczna ściana budynku
autorka: Dominika Skutnik

Interwencja architektoniczna. Projekt inspirowany różnorodnością, eklektyzmem, żeby nie powiedziec´ chaosem architektury Sopotu, okraszonym jeszcze masa? elementów obcych - dziko puszczonych kominów, kabli, rynn. Czynnik architektoniczny i ludzki w usiłowaniu postawienia na swoim. Da?z˙enie do pie?kna, choc´by w wydaniu kurortowym skontrastowane z bezwzgle?dna? praktycznos´cia? innej epoki. Projekt zakłada udekorowanie bocznej ściany budynku sztukateria? (podobna? do tej, która występuje na innych budynkach np. na willi Kubacza) tak, aby dodane dekoracyjne elementy - rozety, łuki, motywy ros´linne współistniały i współgrały - kontrastowały z elementami przemysłowymi obecnymi na s´cianie - wywietrznikami wentylacji, rurami, skrzynka gazowa?.

FUTURE PERFECT
Instalacja
ul. Haffnera 11 | weranda
autorka: Patrycja Orzechowska

Future Perfect jest zabawą w przewidywanie niedalekiej i odległej przyszłości, jest próbą postawienia horoskopu dla miasta i jego mieszkańców. Instalacja jest kolekcją fikcyjnych obiektów i dokumentów związanych z historią miasta, zarazem dowodzących jego wspaniałej przyszłości. Jest także wymyślonym zbiorem osobistych rzeczy osób, których los przeplata się w jakiś sposób z losem Sopotu. Jest wreszcie fragmentem nieistniejącego muzeum przyszłości w przeszłości, w którym rolę kustosza odgrywa przepowiadający głos prowadzącego.
Porzucając wszelkie poważne prognozy gospodarcze, ekonomiczne i polityczne puśćmy do siebie oko i zabawmy się w wróżenie z fusów, przewidywanie końca świata i w zaglądanie wewnątrz kryształowej kuli.

TECHNOPAJĄK CYNAMONOWY (łac.: Aranea Techno Cinnamomae, pop.: ~ gość)
Instalacja
ul. Haffnera 31 | ściana boczna i dach budynku
autor: Konrad Ziętara

Nazwa wywodzi się z pomyłki badacza, gdyż dziwny ten gatunek mechanicznych pająków został przywieziony około roku 1908 do Sopotu wraz z transportem cynamonu dla sklepu kolonialnego. Początkowo mierzące zaledwie 8 do 12 cm pająki rozrastały się wraz z mechanizacją życia codziennego. W roku 2011 zaobserwowano pierwszy przepadek utkania przez technopająka świecącej pajęczyny, której światło wabi nocnych przechodniów zmierzających z lub do któregoś z lokalnych klubów jak i wścibskich koneserów sztuki nowoczesnej biorących sieć tego sprytnego pająka za instalację artystyczną. Rozmnaża się na ciepłych liniach montażowych lub w pobliżu miejsc z dostępem do bezprzewodowego internetu. Zdarza się, że jakiś osobnik sam rozsyła bezprzewodową sieć lokalną w celu komunikacji z innymi pająkami oraz zdobycia pokarmu, gdyż obecnie gatunek ten odżywia się głównie istotą szarą mózgów osób często korzystających z portali społecznościowych, bitami transferu plików graficznych (zwłaszcza XXX) oraz zasięgiem telefonii komórkowych.

UKRYTE - mały hommage dla Oliviera Messiaena
Instalacja dźwiękowa
drzewo na rogu ul.Haffnera i ul. Mokwy
autor: Michał Jacaszek

Z punktu widzenia poszukiwań artystycznych, miasto jest dla mnie interesujące jako rodzaj kurtyny kryjącej subtelniejsze rzeczywistości: małe enklawy w niesprzyjającym otoczeniu, oazy pośród opresyjnego środowiska, ukryte światy w narzucającej się rzeczywistości.
Spacerując kameralną uliczką Haffnera półświadomie odwracałem się od architektury, szukając czegoś co funkcjonuje poza historią, społeczeństwem, jest oderwane od bieżącej rzeczywistości.
Ptaki, ich egzystencja w mieście, tworzą alternatywą, rządzącą się własnymi prawami rzeczywistość; są wolne i funkcjonują niezależnie wg. własnych odmiennych praw, innego rytmu. Zewnętrzną manifestacją ptasiego rytmu jest m.in. ich śpiew: stały rytuał układający się w regularne sekwencje ponawiane o stałych porach. Również sam śpiew: jego rytm i barwa, to muzyka stricte "niezależna", posiadająca własne nieregularne przybiegli, atonalną melodykę, kierująca się własną regułą. Ten właśnie aspekt niezależności i totalnej wolności ptasiego śpiewu zainteresował francuskiego kompozytora Oliviera Messiaena (1908-1992), który w roku 1952 rozpoczął metodyczne studia nad śpiewem poszczególnych ptasich gatunków i po czym transponował je na fortepian. W efekcie tego powstał zbiór kompozycji na fortepian pt "Catalogue d'oiseaux" - kilkadziesiąt utworów z charakterystyczną, wolną od reguł harmoniką i rytmem. Moją pracą chciałbym w sposób prosty i mało inwazyjny zwrócić uwagę mieszkańców czy "użytkowników" miasta, na ten równoległy ptasi świat: jego subtelność i niezależność, poprzez odwołanie się do "ornitologicznych" utworów Messiaena. Ideą pracy nie jest rodzaj ekologicznej misji w mieście, raczej jest to próba skłonienia do obserwacji i wytropienia ukrytego mikroświata w inwazyjnej "makro" rzeczywistości.

DOM
Instalacja wideo
ściana ul. Haffnera 24
godz. 21.00-23.00 [tylko wystawa nocna]
autorka: Anna Witkowska

Przy ulicy Haffnera 6 stoi Krzywy Domek - obiekt zachwytu wielu osób spragnionych nieoczywistej architektury w Polsce. Nowa sopocka ikona. Reklamowany jako konkurencja dla słynnego molo, hołd dla Gaudiego, dedykacja dla Marcina Szancera, uosobienie dzięcięcej nieskrępowanej fantazji i radości.
Jednocześnie straszy niezrozumiałą grozą - trochę taka chatka na kurzej nóżce.

Krzywy Domek to pretekst mojej realizacji - literniczej projekcji na elewacji innego domu
przy Haffnera 24. Stawiam wielkimi literami pytanie o kondycję naszych domów,
o ich strukturę, nie architekturę. Stwierdzenie NIE KAŻDY DOM JEST KRZYWY płynie jak mantra.
Czy Twój dom też się przechyla? Czy coś nim zachwiało?
Czy nie jest wyłącznie ładną elewacją dla innych?
Czy jest jeszcze domem czy już tylko równią pochyłą? (tu nawiązuję do formalnego rozwiązania projekcji)
Pytania nasuwają się różne, jak różne są nasze domy, jak liczne są Urban Tales - opowieści z Sopotu,
historie, które budują tożsamość nie tylko tego miejsca, lecz przede wszystkim nas.

Czy Sopocianie byli aż tak autoironiczni i zdiagnozowali własną kondycję, stawiając Krzywy Domek - karykaturę?

KOŃ
Instalacja
ul. Haffnera
godz. 14.00-20.00 [tylko wystawa dzienna]
autorka: Joanna Zastróżna

Projekt ma na celu zapoznanie się z koniem. Koń mieszka na Haffnera. Pan koniuszy opowiada co koń lubi, czego nie lubi co je, jak go pielęgnować i jak zwracać się do konia. Projekt ma też charakter estetyczny.

ŚCIANY
Fotografia
klatka schodowa na ul. Haffnera 25
autorki: Alicja Karska + Aleksandra Went

SYSTEM MK
Instalacja
ul. Haffnera 11
godz. 14.00-20.00 [tylko wystawa dzienna]
autorka: Kasia Krakowiak

Mobilny SYSTEM LUSTEREK umieszczonych w oknie. Instalacja funkcjonuje jako rodzaj analogowego monitoringu, podsłuchu wizualnego. Wielofunkcyjna instalacja lusterek umożliwia użytkownikowi jednoczesne uczestnictwo w wielu wymiarach.

Opis funkcji:
Instalacja lusterek umożliwia jednoczesne obserwowanie ulicy przez okno, obraz telewizyjny, widok kuchenki, widok z perspektywy sąsiada itd. Ustawienie lusterek ze względu na funkcjonalność całej instalacji. Instalacja jest rodzajem nakładanej okiennicy zbudowanej z kilku ruchomych lusterek, które dowolnie momiały zainscenizować scenę, jakby z własnego życia, z własnego balkonu... Ta mała przestrzeń stanowi w moim rozumieniu część domu, ale i jest fragmentem świata zewnętrznego. Daje możliwość podejrzenia życia na zewnątrz, ale i podejrzenia przez przechodniów naszej sfery prywatnej. To miejsce romantyczne, kojarzące się z relaksem, głębokim oddechem, etc. Sopoccy przechodnie, w tym i turyści odniosą wrażenie, że każdego dnia partycypują w czyjejś codzienności, w rytuale stania na balkonie, że jest im opowiadana z każdym dniem inna historia tego miejsca, z innymi mieszkańcami w roli głównej.
Mogą sądzić, że to prawdziwa historia lub, że projekcja ma charakter retrospektywny i odtwarza historię konkretnej rodziny.

AKCJE: ul. Haffnera + ul. Grunwaldzka
22-24.07 | piątek - niedziela | 21.00-23.00 | Plac Przyjaciół Sopotu - Alga | instalacja video Alicji Karskiej i Oli Went pt.: Sygnatury
22-24.07 | piątek - niedziela | 9.00-20.00 | Bar Mleczny Bursztynowy przy ul. Grunwaldzkiej | instalacja dźwiękowa Arszyna pt.: Bar
22-23.07 | piątek 12.00, sobota 13.00 | ul. Haffnera - przy niebieskim drzewie | performance Uli Zerek pt.: Polka Dot
22 i 24.07 | piątek i niedziela | 22.00 | ul. Haffnera 25 | performance Good Girl Killer pt.: Lotta i Gula
23.07 | sobota | 12.00 | plac na ul. Haffnera | performance Angeliki Fojtuch pt.: 2011 Sopot
23.07 | sobota | 21.00 | ogródek Klubu Papryka | koncert Loco Star
24.07 | niedziela | 21.00 | na rogu ul. Haffnera i Mokwy | finisaż wystawy + koncert Michała Jacaszka i Paula Wirkusa

AKCJE DODATKOWE - koncert, instalacje, performance
22-24.07.2011 | SOPOT | ul. Haffnera + ul. Grunwaldzka

2011 SOPOT
performance
23.07 | sobota | 12.00 | plac na ul. Haffnera
autorka: Angelika Fojtuch

Nieme historie, historie nieznajome, historie wykluczone, historie bez potomstwa, historie nieznaczące, historie uciążliwe, prawdziwe historie, historie, historie, są słyszalne w ciszy.

LOCO STAR
koncert
23.07 | sobota | 21.00 | ogródek Klubu Papryka

Zespół Loco Star łączy ze sobą różne rodzaje muzyki elektronicznej tworząc wielowarstwową, rytmiczną całość. Można go zaliczyć do nurtu tzw. Alternatywnego popu lub elektroniki sensualnej. W skład zespołu wchodzą typowi muzyczni pasjonaci związani od lat z alternatywną sceną muzyczną. Liderem, głównym kompozytorem i producentem jest Tomek Ziętek. Brzmienie jego trąbki możemy usłyszeć na wielu płytach naszych polskich artystów. Tomek, trębacz nie tylko przyprawia o dreszcze swą grą, ale również obsługuje syntezatory i samplery.Ciepły i zadziorny wokal w zespole należy do bardzo utalentowanej Marsiji. Jest tez autorka lub współautorką wszystkich tekstów. Jej wokal można było również usłyszeć na płytach Smolika, Foxa. Sekcję rytmiczną tworzą :Pat (bass) grający również w zespole Marii Peszek i Homosapiens oraz na perkusji Kuba Staruszkiewicz (ex Pink Freud, Tymon Tymanski Yass Ensamble, Jazz Out, Maria Peszek). W 2005 roku twórcy teledysku Bodo Kurek, Andrzej Stareński i Andrzej Rudź do utworu Loco Star "So Light" otrzymali Yacha w kategorii Animacja. W 2008 roku zespół pod skrzydłami Kayaxu nagrał płytę "Herbs", która zyskała duże uznanie u słuchaczy i dziennikarzy. W muzycznym podsumowaniu w piśmie "Przekrój" płyta "Herbs" znalazła się wśród 10 najlepszych płyt roku 2008. Zepół miał także przyjemność stworzenia muzyki do sztuki "ID" reżyserowanej przez Marcina Libera.
Podczas CROSSACTIONS: URBAN TALES zagrają w ogródku Klubu Papryka w składzie: Marsija, Tomek Ziętek, Patryk Stawiński, U1.

MICHAŁ JACASZEK + PAUL WIRKUS
koncert
24.07 | niedziela | 21.00 | na rogu ul. Haffnera i Mokwy

Akcentem dopełniającym realizację Instalacji dźwiękowej UKRYTE autorstwa Michała Jacaszka będzie koncert z reinterpretacjami elektronicznymi utworów Messiaena, wykorzystujący również prawdziwe odgłosy ptaków. Artyście towarzyszyć będzie Paul Wirkus, który zagra na instrumentach perkusyjnych.

PAUL WIRKUS, ur. 1967 iw Polsce, mieszka w Kolonii. Muzyk i kompozytor.? Od lat 90-tych Wirkus wystepował zarówno jako artysta solowy (elektronika, bębny) jak również wraz z innymi wykonawcami współtworzył kilkanaście projektów muzycznych od nowoczesnej improwizacji po minimalistyczną elektronikę. Poza wydawnictwami solowymi jak "Inteletto d'Amore" czy "Déformation professionnelle" Wirkus współpracował z artystami o różnych muzycznych korzeniach: z. Barbarą Morgenstern i Stefanem Schneiderem (To Rococo Rot), z którymi założył September Collective, z Ekkehardem Ehlersem i Johannesem Frischem (Kammerflimmer Kollektief) ,którzy wspóltworzyli z Wirkusem formację Wirkus/Trzaska/Frisch. Wirkus jest także połową duetu perkusyjnego Moretti/Wirkus.? Paul Wirkus wystepował na wielu ważnych festiwalach takich jak SONAR, Barcelona; Musiques Volantes, Paris; c/o pop, Cologne; Les Urbaines, Lausanne; Wien Modern, Vienna; Unsound, New York.

SYGNATURY
mozaika ceramiczna
22-24.07 | piątek - niedziela | 21.00-23.00 | Plac Przyjaciół Sopotu - budynek "Alga"
autorki: Alicja Karska + Aleksandra Went

Kompozycja zbudowana z potłuczonych naczyń codziennego użytku będzie pretekstem do prześledzenia historii Sopotu. Wybrane przez nas podszkliwne sygnatury z naczyń ceramicznych, z różnych okresów (XIX - XXI w.), zostaną wyświetlone na kawałku naczynia umieszczonego w mozaice. Sygnatury te będą pochodzić z naczyń, które były lub mogły być używane przez mieszkańców i gości Sopotu.

BAR
instalacja dźwiękowa
22-24.07 | piątek - niedziela | 9.00-20.00 | Bar Mleczny Bursztynowy przy ul. Grunwaldzkiej
autor: Krzysztof Topolski aka Arszyn

Projekt "Bar" to rozważania o szumie, dźwiękowym bezczasie i akustycznej energii oraz o obecności akustycznego terytorium.
[...] Liebniz zauważa, że pamięć posiada pewną wirtualną obecność. Nasze obecne doświadczenie umiejscawione są na tle wielkiego zbiornika pamięci, która w większej części pozostaje nieświadoma. Jednak fotografia, piosenka lub przypadkowe spotkanie mogą przywołać fragment z owego zbiornika do chwili obecnej, czasowo oświetlając jego zawartość i dając możliwość wglądu w całokształt.
Ten rezerwuar pamięci zawiera nie tylko poszczególne wspomnienia, czy doświadczenia - ślady wszystkich przeszłych zdarzeń, których doświadczamy - ale wszystko z czym te doświadczenia i wspomnienia są powiązane, całość przeszłości.
Podobnie to, co nazywamy 'białym szumem' zawiera w zasadzie wszystkie częstotliwości dźwiękowej energii, a żaden element nie wychodzi na pierwszy plan i żaden nie przyciąga uwagi. W swojej książce "Sound Ideas" Aden Evans przypomina nam, że :

Wibracja nie znika ale się rozprasza a energia się utrzymuje. Każda wibracja, każdy dźwięk unosi się w powietrzu, w pomieszczeniu, w ciałach. Dźwięki rozchodzą się, stają się coraz mniej zwarte, łączą się i wciąż utrzymują. Energia ich wibracji porusza powietrze i ściany w pomieszczeniu, tworząc hałas, który wciąż łaskocze struny skrzypiec całe tygodnie później. Każdy dźwięk maskuje całą dźwiękową historię, kakofonię ciszy.**
Jeżeli zaakceptujemy rozumowanie Liebniza to znaczy, że słyszymy wszystkie z tych fal dźwiękowych - przeszłe i teraźniejsze - ale słyszymy je mętnie. Istotnie, jak w przypadku człowieka, który mieszka obok młyna wodnego, te dźwięki pozostają dla nas tłem i stanowią coś, co nazywamy 'silence'. Jedynie indywidualność sygnałów - np. mowy lub muzyki - wyróżnia się z tła, kontrastując się z nim i składa się na dźwięk klarowny i zauważalny.[...]*

POLKA DOT
performance
22-23.07 | piątek 12.00, sobota 13.00 | róg ul. Haffnera i ul. Goyki - przy niebieskim drzewie
autorki: Polka dot [Ula Zerek + Zosia Elwart]

Ula Zerek przy charakterystycznym niebieskim drzewie wykona performance taneczny wzbogacony o element muzyki na żywo [Zosia Elwart - wiolonczela].

LOTTA i GULA
performance
22 i 24.07 | piątek i niedziela | 22.00 | schody ul. Haffnera 25
autorki: Good Girl Killer [Magda Jędra + Anna Steller]

Good Girl Killer w swym performensie nawiąże do kryminalnych historii z przedwojennego Sopotu. Performerki wcielą się w przedwojenne tragiczne bohaterki autentycznych wydarzeń. Wykorzystując estetykę ekspresjonizmu, przedwojennych filmów, a także posługując się słowem oraz tańcem przeniosą widzów w czasie by mogli na chwilę stać się mieszkańcami międzywojennego Sopotu.

Przeczytaj także