Dawno, dawno temu - w 2005 roku - 23-letnia dziewczyna o imieniu Ania powróciła do rodzimej Rosji, aby podszkolić język i stracić swój amerykański akcent. Wśród atmosfery postsowieckiej Moskwy, stukotu niebezpiecznie wysokich obcasów, blasku designerskich toreb i szumu luksusowych futer Ania odkrywa zaczarowaną ojczyznę ze złymi macochami, nikczemnymi czarownicami i drapieżnymi niedźwiedziami. Ania musi się nauczyć, jak zostać heroiną opowieści bardziej tajemniczej i zdradzieckiej niż którakolwiek z bajek dzieciństwa - opowieści o niej samej. Ta subwersywna historia prześladuje widza, niosąc w sobie treści istotne dla młodych kobiet żyjących w świecie, w którym nie wszystko szczęśliwie się kończy.
Tekst został przetłumaczony na język polski na potrzeby czytania w ramach projektu PC Drama.
WALDEMAR RAŹNIAK - urodzony w 1982 w Moskwie reżyser i aktor; Prorektor warszawskiej Akademii Teatralnej (w latach 2015/16 Dziekan, a 2014/15 Prodziekan Wydziału Aktorskiego tej uczelni); w latach 2011-2014 wykładowca na Wydziale Teatru Tańca PWST Kraków (Wydział Zamiejscowy w Bytomiu); ukończył Wydział Reżyserii AT (2010), aktorstwo dramatyczne w PWST w Krakowie (2006), zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim (2006) oraz kurs "Singing in the Theatre" w Conservatoire for Music & Theatre w Guildford (Wielka Brytania); odbył staż reżyserski w Rosyjskiej Akademii Sztuki Teatralnej GITIS w Moskwie; laureat stypendium humanistycznego Universidad Nacional Autonoma de Mexico.
Zadebiutował spektaklem "Wassa Żeleznowa" M. Gorkiego w Och-Teatrze (w rolach głównych Krystyna Janda, Jerzy Trela, 2010); wyreżyserował: "Tragedię Jana" J. Gawatowica (2018) i "Studium o Hamletach" z Tomaszem Rodowiczem (Teatr Chorea w Łodzi, 2017); "Lemoniadę" P. Daneckiej (art_commited, 2016); "Kobietę w lustrze" P. Domalewskiego (WFDiF, 2016); "Burzę" W. Szekspira (Białostocki Teatr Lalek, 2015); "Otella" W. Szekspira (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2015); operę "Orlando Paladino" J. Haydna (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie - UMFC i AT, 2015); "Mistrza i Małgorzatę" M. Bułhakowa (Teatr Collegium Nobilium w Warszawie, 2015); "Aksamitnego Królika" M. Wiliams (Teatr Guliwer w Warszawie, 2014); "Joannę Szaloną; Królowę" Jolanty Janiczak (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2013), "Bordel Formidable! | Extravaganza" wg Ionesco/Krasińskiego, "Wieczór Kuglarzy" I. Bergmana (Teatr Collegium Nobilium w Warszawie, 2013-2012), "Scenę na wypadek deszczu" O. Cottona (Teatr Powszechny w Łodzi, 2013), "Morfinę" wg Jeleny i Michaiła Bułhakow (Teatr Muzyczny Roma w Warszawie, 2011), "Czyż nie dobija się koni?" wg. H. McCoy'a (WTT w Bytomiu, 2011), "Scenariusz dla Trzech Aktorów" B. Schaeffera (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2010), "Idiotę" wg F. Dostojewskiego w teatrze Collegium Nobilium (dyplom reżyserski, 2009); operę elektroniczną "Solaris" na podstawie powieści S. Lema (Festiwal Teatralny Malta w Poznaniu - wyróżnienie, 2008), etiudę "Hamlet" (Festiwal Szekspirowski w Gdańsku, 2008). W 2005 r. napisał libretto i wyreżyserował musical "Wampir" na podstawie powieści W. Reymonta (PWST i Akademia Muzyczna w Krakowie).
Grał m.in. w przedstawieniach PWST Kraków: "Zielona gęś" w reż. Marty Stebnickiej, "Wieczór Trzech Króli" w reż. Jerzego Stuhra, "Wizja Mozarta" w reż. Romana Gancarczyka, jak również w "Ryszardzie III" w reż. J. Stuhra w Teatrze Ludowym w Krakowie. Wystąpił w cyklu "Niekabaretów" Macieja Nowaka w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku oraz w filmach "Mniejsze zło" Janusza Morgensterna, "Mała Moskwa", "80 milionów" i "Fotograf" Waldemara Krzystka.
autorka: Meg Miroshnik | tłumaczenie: Katarzyna Obidzińska i Waldemar Raźniak | reżyseria: Waldemar Raźniak | wykonanie: Katarzyna Obidzińska, Barbara Liberek, Justyna Fabisiak, Malwina Laska | prowadzenie dyskusji: dr Anna Jazgarska| licencja: Samuel French (USA) | polska premiera