stat
Wydarzenie już się odbyło
PATRONAT

PC Drama: Cięcie

Klub ŻAK

zaprasza na

PC Drama: "Cięcie"
Marka Ravenhilla w reżyserii Sebastiana Świerszcza.

Szóstą współczesną sztuką, która zostanie wyreżyserowana w ramach otwartych prób czytanych będzie dramat Marka Ravenhill'a Cięcie. Rozmowę pospektaklową podczas wieczoru poprowadzi dr Andrzej C. Leszczyński.

Paul ma szokujący sekret - jego praca polega na wykonywaniu "cięcia", czyli pozbawiania ludzi wolnej woli, a zarazem odpowiedzialności i zdolności do głębszej refleksji. Mimo, że "cięciu" poddawani są ci, którzy dobrowolnie się zgłaszają, w społeczeństwie narasta bunt przeciwko tej instytucji. Jednym z przeciwników "cięcia" jest także syn Paula, Stephen. Paul, w domu kochający mąż i ojciec, w rzeczywistości nie marzy o niczym innym, jak tylko wyjawić rodzinie, jak naprawdę zarabia na życie. Tymczasem w jego biurze zjawia się John, który z determinacją domaga się poddania go "cięciu".

Sztuka Ravenhill'a zmusza do refleksji nad istotą odpowiedzialności i granicami ingerencji w ludzką zdolność dokonywania wyborów. Ten tekst jest szczególnie aktualny w czasie, gdy coraz częściej zastanawiamy się, jak daleko instytucje państwowe mogą się posunąć w ograniczaniu wolności obywateli. Prapremiera światowa odbyła się w Donmar Warehouse w Londynie, 28 lutego 2006, reż. Michael Grandage.

Wstęp wolny

O spektaklu:
Cięcie (The Cut)
Autor: Mark Ravenhill
Tłumaczenie: Anna Wołek
Reżyseria: Sebastian Świerszcz
Komentarz naukowy: dr Andrzej C. Leszczyński

Tekst przeczytają: Mirosław Baka, Joanna Kreft-Baka, Katarzyna Kaźmierczak, Andrzej Popiel, Jarosław Tyrański

O artystach:
Mirosław Baka - absolwent PWST w Krakowie, Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu. W latach 1987 - 1988 aktor Teatru im. Cypriana Norwida w Jeleniej Górze. Od 1989 roku aktor Teatru Wybrzeże. Za rolę chłopca w spektaklu Godzina kota w 1994 roku odebrał nagrodę na XXIX Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Małych Form w Szczecinie i Statuetkę Pegaza. W 1996 roku został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi z okazji 50-lecia Teatru Wybrzeże. Za tytułową kreację w przedstawieniu szekspirowskim Hamlet (1997) zdobył nagrody - wojewody gdańskiego i prezydenta Gdańska. Rola w dramacie sensacyjnym Amok (1998) przyniosła mu nominację do nagrody Orła. W 1998 roku został laureatem nagrody im. Leona Schillera.

Joanna Kreft-Baka - absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Występowała na scenie Teatru C. K. Norwida w Jeleniej Górze, m.in. w Śnie nocy letniej, Balu w operze, Biesach. Potem zaś związała się z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku. Na deskach Teatru Wybrzeże występuje m.in. w przedstawieniach Bal manekinów reż. Ryszard Major, Szef wszystkich szefów reż. Krzysztof Rekowski. Grała również w filmach: Bez grzechu Wiktora Skrzyneckiego, Kocham kino Piotra Łazarkiewicza, Zero życia Rolanda Rowińskiego, Kogel mogel Romana Załuskiego.

Katarzyna Kaźmierczak - absolwentka PWST w Krakowie, Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu. Od 2003 roku aktorka Teatru Wybrzeże. W 2006 roku otrzymała wyróżnienie na 31. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych za rolę Marysi w Weselu Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Wybrzeże.

Dr Andrzej C. Leszczyński - wykładowca filozofii w Uniwersytecie Gdańskim i Sopockiej Szkole Wyższej. Autor około dwustu rozpraw i tekstów popularnych. Prowadził zajęcia na wydziałach aktorskich, także warsztaty dramowe w kraju i za granicą. Twórca "Gdańskiego Rocznika Teatralnego". W "Gońcu teatralnym" prowadził dział edukacyjny.

Andrzej Popiel - absolwent PWST Kraków. Pierwsze kroki na zawodowej scenie stawiał już w wieku pięciu lat. Za sprawą jego pracy magisterskiej "Etyka w zawodzie aktora", po przeszło pięćdziesięciu latach przerwy, wznowiono wydanie "Etyki" Konstantego Stanisławskiego, która wraca do kanonu lektur obowiązkowych we wszystkich szkołach teatralnych w Polsce. Od 2008 roku jest członkiem Związku Artystów Scen Polskich. Współpracował m. in. z Narodowym Teatrem Starym im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatrem Ludowym w Krakowie, Tarnowskim Teatrem im. Ludwika Solskiego, Teatrem Powszechnym im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Zagrał wiele ról, współpracując z takimi reżyserami jak: Jerzy Goliński, Mikołaj Grabowski, Magdalena Łazarkiewicz, Paweł Miśkiewicz, Krzysztof Orzechowski czy Maciej Wojtyszko. Ponadto udziela się jako aktor radiowy, aktor dubbingu oraz lektor. Współpracował m. in. z Romaną Bobrowską, Wojciechem Markiewiczem. Jest współlaureatem nagrody zespołowej za najlepszy dyplom na XXVI Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi, przyznanej spektaklowi "Dobry człowiek z Seczuanu" w reżyserii Pawła Miśkiewicza. Został również uhonorowany przez ZASP nagrodą Loża 2010 za rolę Bogdana w spektaklu mady-baby.edu w Tarnowskim Teatrze.

Sebastian Świerszcz - ur. 1980 r. w Gdańsku. W szkole średniej statystował w Hamlecie Krzysztofa Nazara w Teatrze Wybrzeże. Absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza. W Przerwanej Pieśni w reż. W. Komasy zagrał rolę Barona, za którą otrzymał wyróżnienie na Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi w 2005 roku. Tematem pracy magisterskiej był: Teatr Narodowy Jerzego Grzegorzewskiego. Jeszcze na IV roku studiów dyrektor Teatru Współczesnego Maciej Englert zaproponował mu rolę w realizowanym spektaklu Transfer Maksyma Kuroczkina, Tuż po szkole w 2004 roku został zaangażowany do Teatru Polskiego we Wrocławiu. Tu m.in. zagrał w słynnym przedstawieniu Marka Fiedora Wszystkim Zygmuntom między oczy.... W tym czasie zagrał także gościnnie w jeleniogórskim Teatrze im. C. K. Norwida rolę Parysa w Romeo i Julii Krzysztofa Rekowskiego. Obecnie aktor Teatru Współczesnego. Zagrał w spektaklach: Wasza Ekscelencja Izabeli Cywińskiej, Wagon Krzysztofa Zaleskiego, Proces i To idzie Młodość - obydwa spektakle w reż. Macieja Englerta. Współpracował z Robertem Wilsonem Symptoms/Akropolis.

Jarosław Tyrański - absolwent PWST w Krakowie. Od 1984 roku aktor Teatru Wybrzeże. W 1984 roku otrzymał II nagrodę na Ogólnopolskim Przeglądzie Spektakli Dyplomowych Szkół Teatralnych w Łodzi za rolę Baszmaczkina w Płaszczu. Na deskach Teatru Wybrzeże występuje m.in. w przedstawieniach Nasi Najdrożsi reż. Rudolf Zioło, Wiele hałasu o nic reż. Adam Orzechowski