stat
Wydarzenie już się odbyło

PC Drama: Kontrapunkt

Kontrapunkt
autor: Rubi Birden

Maria - niewystępująca od dawna na scenie aktorka, zostaje poproszona o udzielenie wywiadu nieznanej dziennikarce Julii Weiss. Spotkanie to przeradza się w coś więcej niż wywiad. Julia chce wiedzieć więcej. Więcej niż Maria pragnie, aby o niej wiedziano. Lecz ukrywanie czegokolwiek nie ma sensu, gdyż młodsza kobieta wie o byłej gwieździe więcej niż wszystkie plotkarskie gazety razem wzięte. Może jednak nagłe zainteresowanie obcej osoby jest dla emerytowanej aktorki czymś ciekawym? Może daje jej szansę zagrania ostatniej roli?

Reżyseria: Jarosław Banaszek
Komentarz naukowy: dr Tomasz Swoboda

Tekst przeczytają: Lidia Bogaczówna | Marta Gortych

Młoda polska dramaturg zajmuje się czymś, czym współczesny dramat powinien się zajmować: wiwisekcją relacji międzyludzkich. W tym przypadku relacji dwóch kobiet. Wraz z bohaterkami przechodzimy wiele ich odcieni: chłodny dystans podczas spotkania gwiazdy i proszącej ją o wywiad petentki, nienawiść zmieniających się podległości kata i ofiary, czy emocjonalne zbliżenie niczym matki i córki. Znalazło się w tej sztuce trochę prawdy o kobietach. O ich krwiożerczości, agresywności, rozpuszczonej w buzujących emocjach i nieprzebranej chęci kochania, przechodzącej z sekundy na sekundę w nienawiść, zdolną zabijać obiekt własnej miłości. Tekst jest dla mnie ciekawy, ponieważ stanowi wyzwanie dla reżysera i aktorów, pozwala szukać czegoś więcej poza prostą fabułą i z pozoru oczywistymi relacjami. Umożliwia zejście w głąb, szukanie podtekstów. Sprawia, że trzeba szukać rozwiązania zagadki, jaką są obie bohaterki. (Jarosław Banaszek)


O artystach:
Jarosław Banaszek - urodzony w 1972 roku w Sochaczewie. Pisarz, scenarzysta, reżyser. Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim i reżyserii filmowej na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Film licencjacki: Telewizja Miłość (nagroda na Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie). Współautor zbioru esejów Hanibal Lecter i przyjaciele. Współautor scenariusza Derby, który otrzymał jedną z głównych nagród na konkursie Hartley Merrill 2008 oraz II nagrodę w I edycji Małopolskiej nagrody Filmowej "Trzy Korony". Współautor scenariuszy: Od pełni do pełni, Cudowna melina, Pożegnanie z Babcią (development PISF), Bez grawitacji, 3+1. Pracował jako asystent reżysera przy filmie Korowód Jerzego Stuhra oraz reżyser przy kilku serialach telewizyjnych. W 2010 roku wyreżyserował sztukę Jak liście na wietrze w Teatrze Nowym w Krakowie.

Rubi Birden - urodziła się w Warszawie w 1974 r., studiowała iberystykę i fotografię. Tłumaczy z hiszpańskiego i angielskiego, pisze sztuki teatralne. Wiele jej tekstów zostało zrealizowanych w teatrze: Czy lubi pani Schuberta, R. Mendizábal - Teatr Ateneum, Warszawa, 2008 r. (tłumaczenie), Czy lubi pani Schuberta, R. Mendizábal - Teatr Polskiego Radia 2009 r. (tłumaczenie). Powtórna emisja w 2010 r., Damska toaleta, Rodolfo Santana - Teatr Barakah, Kraków 2009 r. (tłumaczenie), Herr Klement - P. Suarez, L. Giacometto - Teatr Polskiego Radia 2010 r. (tłumaczenie), Kontrapunkt - Teatr Polskiego Radia 2010 r. (tekst autorski), Kroki, A. Alamo - Teatr Nie Ma, Szczecin, 2010 r. (tłumaczenie), Nieobecna (tytuł oryginalny Nie odwracaj się od słońca) - Teatr Praga (Fabryka Trzciny), Warszawa 2010 r. (tekst autorski) - zgłoszony przez Temidę Stankiewicz-Podhorecką do rankingu "Najlepszy, najlepsza, najlepsi" miesięcznika "Teatr" w kategorii 'najlepsza nowa polska sztuka', Niegrzeczne dziewczynki, M. Sierra (tłumaczenie) - Teatr Polskiego Radia. Teksty autorskie i tłumaczenia Rubi Birden były również przedstawiane w formie prób czytanych w wielu teatrach w Polsce. Pełny wykaz tekstów na stronie: www.rubi.pl.

Lidia Bogaczówna - absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Zaczynała w krakowskim Teatrze Stu, m.in. w Szalonej lokomotywie. W latach 1982 - 1986 występowała w Teatrze Bagatela. Obecnie aktorka Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Gra też na Krakowskim Kazimierzu w Teatrze Barakah - m.in. w głośnym spektaklu Hanocha Levina Szyc i w Teatrze Nowym. Widzom telewizyjnej Dwójki znana m.in. z roli Helusi w programie rozrywkowym Spotkanie z Balladą. W latach 2006 - 2010 Przewodnicząca Oddziału ZASP w Krakowie. Od 2010 zastępca przewodniczącej tego samego oddziału. W 2009 roku odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi. 2 lipca 2010 otrzymała od Prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego odznakę "Honoris Gratia" w uznaniu zasług dla Krakowa i jego mieszkańców. Laureatka Nagrody za Kreację Aktorską i Nagrody Publiczności na Festiwalu Małych Form w Szczecinie (1986), od 1992 stała współpraca z Zygmuntem Koniecznym (płyty, koncerty). Współpracuje też z TV (m.in. Spotkania z Balladą od 1984, seriale Kryminalni, Na dobre i na złe, Majka).

Marta Gortych - rocznik 1982, absolwentka PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie - Wydział Aktorski; ma na swoim koncie liczne role teatralne: Iwona księżniczka Burgunda, reż. Mate Szabo, Teatr Powszechny w Radomiu Ifigenia w Aulidzie - czytanie dramatu, reż. P. Jędrzejas, Laboratorium Dramatu w Warszawie, Damska Toaleta reż. A. Nowicka; Teatr Barakah w Krakowie, Wszystko o kobietach, reż. K. Prus, Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie, Kartoteka reż. T. Piasecki, Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie, Klinika Dobrej Śmierci, reż. A. Nowicka, Teatr Barakah w Krakowie, Griga, reż. P. Sieklucki, Teatr Nowy w Krakowie, Towarzystwo Pana Brzechwy, reż. J. Polewka, Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie; Kartoteka, reż. T. Piasecki, Teatr Zależny w Krakowie; Czerwone Komety, reż. J. Tumidajski; Zaproszony gość, reż. A. Sadowski; Pieśni miłości i nienawiści, reż. S. Gaudyn; Moralność Pani Dulskiej, reż. K. Miklaszewski; Marysia i krasnoludki, reż. E. Marcinkówna; Nie wszyscy złodzieje przychodzą kraść, reż. A. Sadowski; Bar Romantyczność, reż. W. Wolański; O królewiczu, co nie umiał nic, reż. A. Mleczko; Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie; Przed sklepem u Jubilera, reż. A. Osławska; Teatr Mundi (2003); gra w filmach i serialach: Na dobre i na złe, M jak miłość, Klan, Franciszek, reż. T. Jurkiewicz, E=mc², reż. O. Lubaszenko.

dr Tomasz Swoboda - rocznik 1977, absolwent filologii polskiej i romańskiej Uniwersytetu Gdańskiego, adiunkt w Zakładzie Literatur Romańskich tej uczelni. Autor książek To jeszcze nie koniec? Doświadczanie czasu w powieści o dekadentach (słowo/obraz terytoria, 2008) oraz Historie oka. Bataille, Leiris, Artaud, Blanchot (słowo/obraz terytoria 2010). Zajmuje się teorią i historią literatury, a także tłumaczeniem i krytyką przekładu. Publikował w "Literaturze na Świecie", "Kontekstach", "Twórczości", "Frazie", "Tekstach Drugich" oraz za granicą (we Francji, Holandii, Hiszpanii, Czechach i Turcji). Tłumaczył teksty Krystyny Szwedzkiej, Baudelaire'a, Nervala, Sartre'a, Bataille'a, Leirisa, Caillois, Foucaulta, Pouleta, Richarda, Ricoeura i Vovelle'a. Stypendysta Centre National du Livre, laureat nagrody "Literatury na Świecie" za przekład (2008).