stat
Wydarzenie już się odbyło
PATRONAT

PC Drama: Kotka na gorącym blaszanym dachu

Klub ŻAK zaprasza na spotkanie z cyklu PC Drama pt "Kotka na gorącym blaszanym dachu", w reżyserii Igora Gorzkowskiego.

16.04.2012 | G. 19:00 | wstęp wolny

Choć dramat powstał w 1955 roku jest na wskroś współczesny. Nie tylko ze względu na wspaniałe tłumaczenie Jacka Poniedziałka, ale przede wszystkim dzięki tematyce. Koncentruje się na człowieku, rodzinie, jej wewnętrznym rozpadzie w obliczu śmiertelnej choroby. Mówi o braku zrozumienia, nieszczęśliwej miłości i destrukcyjnej sile pieniądza. Wielu z nas pamięta zapewne kultową ekranizację dramatu "Kotka na gorącym, blaszanym dachu" Richarda Brooksa z 1958 roku, w którym zagrali Elizabeth Taylor i Paul Newman. Czytanie dramatu w nowym tłumaczeniu i reżyserii Igora Gorzkowskiego zapowiada się niezwykle ciekawie!

Igor Gorzkowski: "Usiłuję w tej sztuce zbadać ulotną materię emocjonalnie naładowanych zależności między ludźmi w burzowej aurze rodzinnego kryzysu. W wyznaniach postaci musi być zachowane ziarno tajemnicy, podobnie jak w życiu ludzie pozostają do pewnego stopnia nieodgadnieni dla innych ... a nawet dla siebie samych". Cytat pochodzi z didaskaliów Tennessee Williamsa do "Kotki na gorącym blaszanym dachu". Dwie rzeczy urzekają mnie w tym dramacie: złożoność relacji i niedopowiedzenie. Nie ma tu tezy. Nachalności. Słowa, dialogi, sytuacje są wierzchnią warstwą, skrywającą pragnienia. A są te pragnienia wspólne dla wszystkich bohaterów "Kotki...". "Biedni ludzie, biedni, piękni ludzie! Którzy się poddajecie... Którzy marzycie tylko... żeby ktoś wziął was w ramiona. Czule, czule, z miłością". Mówi Margaret w III akcie dramatu. Warto czytać Tennessee Williamsa w nowym przekładzie Jacka Poniedziałka. Przywraca on chropowatość, drapieżność słowom, dialogom. Struktura kostna jakby ta sama, ale mięśnie, ścięgna nowe.

Autor: Tennessee Williams
Tłumaczenie: Jacek Poniedziałek
Reżyseria: Igor Gorzkowski
Agencja Dramatu i Teatru ADiT, tekst przeczytają: Grzegorz Gierak, Karol Pocheć (Teatr Narodowy), Ewa Konstancja Bułhak (Teatr Narodowy), Anna Sroka (Studio Teatralne Koło), Komentarz naukowy: dr Joanna Puzyna-Chojka

-----
Ewa Konstancja Bułhak - absolwentka warszawskiej PWST (1995). W latach 1995-1998 Aktorka Teatru Polskiego w Warszawie. W 1996 roku otrzymała Nagrodę im. Szyfmana oraz III nagrodę na Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Od 1998 roku w zespole Teatru Narodowego. Role w Teatrze Narodowym: Fajtcacy, Halka Spinoza, reż. Jerzy Grzegorzewski, Jenny Taniec śmierci, reż. Adam Hanuszkiewicz, Jewdocha, Sędziowie, reż. Jerzy Grzegorzewski, Pani Druga, Kartoteka, reż. Kazimierz Kutz, Kitty, Nowe Bloomusalem, reż. Jerzy Grzegorzewski, Panna Młoda, Wesele, Jerzy Grzegorzewski, Aktorka/ Małgosia, Noc listopadowa- nowa wersja, reż. Jerzy Grzegorzewski, Weronika, Requiem dla gospodyni PRAPREMIERA, reż. Kazimierz Dejmek, Księżniczka Lena, Leonce i Lena, reż. Barbara Sieroslawski, Tytania, Sen nocy letniej, reż. Jerzy Grzegorzewski, Platana, Żaby, reż. Zbigniew Zamachowski, Jan/ Afrozja Opupiejkina, Kurka Wodna, reż. Jan Englert, Żona Wyspiańskiego, Hamlet Stanisława Wyspiańskiego, reż. Jerzy Grzegorzewski, Teresa Paluch, 2 maja, rez. Agnieszka Glińska, Kobieta, Śmierć komiwojażera, reż. Kazimierz Kutz, Siostra Jane, Happy End, reż. Tadeusz Bradecki, Medea/ Przewodniczka Chóru, Ifigenia, reż. Antonina grzegorzewska, Helena, Lekkomyślna siostra, reż. Agnieszka Glińska, Gileta, Księżniczka na opak wywrócona, reż. Jan Englert, Role, Sprawa, reż. Jerzy Jarocki.

Grzegorz Gierak - aktor teatralny i filmowy. W 1981 roku ukończył studia na PWST w Warszawie. Pracował w teatrach: Nowym,  Rozmaitości, Dramatycznym, Adekwatnym, Komedia, Rampa i Na Woli w Warszawie, także w Teatrze Polskim w Bydgoszczy; z Teatrem ATLANTIS związał się w 1995 (Książę Oktawio w Zwodzicielu z Sewilli), następnie przygotował monodram Pan Pasek i wydra (reż. Jarosław Kilian, 1996); często gra we własnych przedstawieniach poetyckich (Kazanie Skargi wg Kazań Piotra Skargi, W Jerozolimie Broniewskiego, Norwid samotny). Wystąpił m.in. we Wszystko, co najważniejsze Roberta Glińskiego, Sztosie Olafa Lubaszenki, Lawie Tadeusza Konwickiego, serialu Glina Władysława Pasikowskiego.

Igor Gorzkowski - reżyser i dramaturg, współzałożyciel Studia Teatralnego Koło niezależnego teatru działającego w Warszawie od 1988 roku, w którym zrealizował większość swoich przedstawień. Od 2011 roku pełni funkcję zastępcy dyrektora do spraw artystycznych w Teatrze Ochoty w Warszawie. Jako jeden z pierwszych w Polsce skojarzył dynamicznie rozwijającą się kulturę klubową z działaniami teatralnymi. Premiera jego spektaklu Absolutnie Off Show w 2003 roku dała początek poszukiwania nowych przestrzeni dla teatru. W roku 2009 reżyserował w Teatrze Narodowym w Warszawie Polowanie na łosia Michała Walczaka. W roku 2010 debiutował w teatrze operowym reżyserując O Genowefie Roberta Schumanna w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W 2011 roku otrzymał nominację do prestiżowej nagrody teatralnej Feliksy Warszawskie za reżyserię spektaklu Starucha wg opowiadań Daniła Charmsa zrealizowanego w warszawskim Teatrze Ochoty. Autorski teatr Gorzkowskiego ma formę kameralną zakładającą niemal intymny kontakt między aktorem a widzem. Jest to teatr oszczędny, oczyszczony z inscenizacyjnych fajerwerków. Reżyser wraz ze swoim zespołem wypracował autorską metodę pracy inspirowaną rosyjską tradycją teatralną. Gorzkowski realizuje spektakle, korzystając ze swoich własnych scenariuszy Taksówka 2005, Ukryj mnie w gałęziach drzew 2008, chętnie sięga również po teksty, które nie są dedykowane teatrowi. Zrealizował kilka uznanych spektakli wg własnych teatralnych adaptacji, między innymi: Spacerowicz wg Roberta Walsera 2007, Żółta Strzała wg Wiktora Pielewina 2008, Trip 71 wg Huntera S Thompsona 2009.

Karol Pocheć - aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, absolwent LART Studio i Akademii Teatralnej w Warszawie (2007). W tym samym roku na XXV Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi otrzymał I Nagrodę MKiDN, a na IV Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych- nagrodę za najlepszą drugoplanową rolę męską. 2007 rok to również debiut aktora na deskach zawodowego teatru w Opowiadaniach dla dzieci w Teatrze Narodowym. Rok 2008 to Iwanow i Wiele hałasu o nic. Rok 2009 Umowa, czyli łajdak ukarany. Ale jego wspaniały talent aktorski rozkwitł w Dozorcy /premiera 02.2010/, gdzie wspólnie z Januszem Gajosem i Oskarem Hamerskim tworzą niezwykłe trio aktorskie o niebywałych emocjach, od których aż iskrzy się na Małej Scenie TN w Warszawie. Role w Teatrze Narodowym: Role, Opowiadania dla dzieci, rez. Piotr Cieplak, Eugeniusz Konstantynowicz Lwow, Iwanow, reż. Jan Englert, Conrade, Wiele hałasu o nic, reż. Maciej Prus, Arlekin, Umowa, czyli Łajdak ukarany, reż. Jacques Lassalle, Mick, Dozorca, reż. Piotr Cieślak, Jakow, Mewa, reż. Agnieszka Glińska, Guliano Salviati Lorenzaccio, reż. Jacques Lassalle, Role Sprawa, reż. Jerzy Jarocki, Mężczyzna, Kobieta z zapałkami, reż. Aleksandra Konieczna.

Joanna Puzyna-Chojka - teatrolog, krytyk teatralny, wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego (adiunkt w Katedrze Kultury i Sztuki w Instytucie Filologii Polskiej). Badawczo interesuje się dramaturgią współczesną i teatrem "nowego realizmu". Publikowała na łamach "Gazety Wyborczej", "Tygodnika Powszechnego", "Teatru", "Dialogu", "Didaskaliów" i "Notatnika Teatralnego". Była kierownikiem literackim Teatru Muzycznego w Gdyni, Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu i Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, a także kierownikiem literackim i dyrektorem programowym Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni. Współtworzyła również projekt Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Jest autorką książki Gra o zbawienie. O dramatach Tadeusza Słobodzianka.

Anna Sroka - aktorka teatralna, filmowa i dubbingowa oraz piosenkarka. Absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie (2000). Laureatka licznych nagród, m.in. Nagrody Artystycznej "Złota Maska" Marszałka Województwa Śląskiego za rok 2006, Nagrody im. Jana Świderskiego Sekcji Teatrów Dramatycznych ZASP. Finalistka wrocławskiego Przeglądy Piosenki Aktorskiej (2003) oraz laureatka III nagrody i I nagrody dziennikarzy Wybrzeża w VI edycji konkursu "Pamiętajmy o Osieckiej" (2003). Aktorka związana ze Studiem Teatralnym KOŁO. Współpracuje z grupą MONTOWNIA. Przez pewien czas była związana z Kabaretem Olgi Lipińskiej. W rzeszowskim teatrze im. Wandy Siemaszkowej grała tytułową rolę w spektaklu George&Ira Gershwin, reż. J. Szurmiej oraz tytułowa rolę w PIAF Pam Gems w reż. J. Szurmieja. Współpracuje z Teatrem Rozrywki w Chorzowie: Odjazd, reż. Fred Apke, West side story reż. Laco Adamik, Rent reż. Ingmar Vilqist, Przygoda fryzjera damskiego reż. Łukasz Czuj, Lady day-Billie Holiday reż. Natalia Babińska. W swoim dorobku ma kilka ról filmowych i serialowych (m.in. Boża Podszewka II, reż. I. Cywińska, Długi weekend reż. R. Gliński, Oficerowie M. Dejczer). Koncertuje z recitalem Ale... i nie tylko (piosenki Edith Piaf) oraz TanGO!. Wykładała interpretacje piosenki w ZPSM im. F. Chopina. Uczy w Wyższej Szkole Komunikowania i Mediów Społecznych im. J. Giedroycia na Wydziale Aktorskim. Wraz z Urszulą Borkowską założyła grupę wokalną AleBabki. W 2007 r. reprezentowała Polskę na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki Aktorskiej w Moskwie.