Zapraszamy do "Umieranie to świetna zabawa!" na motywach prozy Vladimira Nabokova, według pomysłu Waldemara Raźniaka
Adaptacja, reżyseria: Waldemar Raźniak
Autorzy przekładów: Michał Kłobukowski, Leszek Engelking
Tekst przeczytają: Wojciech Pszoniak, Wojciech Malajkat, Martyna Byczkowska.
Waldemar Raźniak: "Nabokov - geniusz, prowokator, arystokrata, rosyjski emigrant... Był nie tylko pisarzem (odpowiedzialnym choćby za głośną "Lolitę"), lecz również filologiem, badaczem motyli oraz twórcą zadań szachowych. Opętany bez reszty precyzją i doskonałością używanego języka, nie tylko w rodzimym rosyjskim, lecz również w angielskim osiągnął mistrzostwo stylu. Stanisław Lem dostrzegł w jego twórczości duchową spuściznę Dostojewskiego, badacze literatury jego eksperymenty kompozycyjne i gry językowe określali jako kwintesencjonalnie postmodernistyczne, on sam zaś zamiłowanie do literatury łączył ze skłonnościami do synestezji.
Świat Nabokowa jest światem, w którym można się zatracić. Fragmenty jego ostatniej powieści - "Oryginał Laury" przechowywane w szwajcarskim sejfie ujrzały światło dzienne dzięki inicjatywie jego syna. Z kart tej powieści wyłania się uporczywy wysiłek zgłębienia zagadki nieśmiertelności poprzez unicestwienie się w literaturze, rozpłynięcie w języku... Jego niezwykłe życie i nie mniej zwykła śmierć stały się punktem wyjścia do skompilowania z fragmentów Lolity, "Prawdziwego życia Sebastiana Knighta", opowiadań "Maszeńka" i "Ultima Thule" oraz powieści "Oryginał Laury" autorskiego scenariusza pt. "Umieranie to świetna zabawa!"
Waldemar RaźniakReżyser i aktor; prodziekan Wydziału Aktorskiego warszawskiej Akademii Teatralnej (gdzie w 2011 roku ukończył Wydział Reżyserii, a w 2013 doktoryzował się); w latach 2011-2014 wykładowca na Wydziale Teatru Tańca PWST Kraków (Wydział Zamiejscowy w Bytomiu); ukończył również aktorstwo dramatyczne w PWST w Krakowie (2006), zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim (2006) oraz kurs "Singing in the Theatre" w Conservatoire for Music & Theatre w Guildford (Wielka Brytania); odbył staż reżyserski w Rosyjskiej Akademii Sztuki Teatralnej GITIS w Moskwie; laureat stypendium humanistycznego Univesidad Nacional Autonoma de Mexico (2012).
Zadebiutował spektaklem "Wassa Żeleznowa" M. Gorkiego w Och-Teatrze (w rolach głównych Krystyna Janda, Jerzy Trela, 2010); wyreżyserował: "Burzę" W. Szekspira (Białostocki Teatr Lalek, 2015); "Otella" W. Szekspira (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2015); operę "Orlando Paladino" J. Haydna (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie - UMFC i AT, 2015); "Mistrza i Małgorzatę" M. Bułhakowa (Teatr Collegium Nobilium w Warszawie, 2015); "Aksamitnego Królika" M. Wiliams (Teatr Guliwer w Warszawie, 2014); "Joannę Szaloną; Królowę" J. Janiczak (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2013), "Pogorzelisko" W. Mouawada, "Bordel Formidable! | Extravaganza" wg Ionesco/Krasińskiego, "Wieczór Kuglarzy" I. Bergmana (Teatr Collegium Nobilium w Warszawie, 2014-2012), "Scenę na wypadek deszczu" O. Cottona (Teatr Powszechny w Łodzi, 2013), "Morfinę" wg J. i M. Bułhakowów (Teatr Muzyczny Roma w Warszawie, 2011), "Czyż nie dobija się koni?" wg. H. McCoy'a (WTT w Bytomiu, 2011), "Scenariusz dla Trzech Aktorów" B. Schaeffera (Teatr im. W. Gombrowicza w Gdyni, 2010), "Idiotę" wg F. Dostojewskiego w teatrze Collegium Nobilium (dyplom reżyserski, 2009); operę elektroniczną "Solaris" na podstawie powieści S. Lema (Festiwal Teatralny Malta w Poznaniu — wyróżnienie, 2008), etiudę "Hamlet" (Festiwal Szekspirowski w Gdańsku, 2008). W 2005 r. napisał libretto i wyreżyserował musical "Wampir" na podstawie powieści W. Reymonta (PWST i Akademia Muzyczna w Krakowie).
Grał m.in. w przedstawieniach PWST Kraków: "Zielona gęś" w reż. Marty Stebnickiej, "Wieczór Trzech Króli" w reż. Jerzego Stuhra, "Wizja Mozarta" w reż. Romana Gancarczyka, jak również w "Ryszardzie III" w reż. J. Stuhra w Teatrze Ludowym w Krakowie. Wystąpił w cyklu "Niekabaretów" Macieja Nowaka w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku oraz w filmach "Mniejsze zło" Janusza Morgensterna, "Mała Moskwa", "80 milionów" i "Fotograf" Waldemara Krzystka.